Besöksstatistik 2015

Då var det dags igen, ytterligare en årssammanfattning, och denna gång statistiken för hemsidan. Som vanligt tar jag dessa siffror med en nypa salt. Jag har tre olika statistikfunktioner och dessa visar väldigt olika. Statistiken jag har ingående i WordPress visar betydligt högre siffror än de andra funktionerna jag har. Troligen räknar den med alla besök, även robotbesök. Dessa filtreras antagligen bort på något sätt i Google då jag i WP-statistiken ser mängder med ryska och kinesiska besök. Och även en massa svenska som återkommer väldigt ofta då jag kan se specifika IP-nummer. En svenska adress har redan nu på morgonen idag 117 besök på min sida enligt WP-statistiken.

Enligt Google Analytics så har jag ett minskat antal unika besökare på 13%. Det är första gången sedan jag började kolla statistiken som det minskar på ett kalenderår. Ungefär hälften av den siffran beror på ett misstag från min sida när jag i våras uppdaterade WordPress när jag glömda lägga in en kod för statistikräkningen. Antalet sidvisningar har dock minskat mer, enligt Google med hela 30%. Det blir till att skriva mer och intressantare för att vända dessa siffror. Ser jag på diagrammet har det största raset skett under Seapilot 2star.

Totala antalet sidvisningar ligger på ungefär 100 000 och unika besökare på året är runt 15 000.

De flesta besökare kommer förståss från Sverige, efter som jag skriver på svenska och mest om svensk segling.
1. Sverige 91,42 % (2014: 93,03%)
2. Finland 1,77% (1,81%)
3. Danmark 1,23% (0,76%)
4. USA 0,85% (0,56%)
5. Norge 0,81% (0,66%)

Bland svenskarna är förståss stockholmarna de flitigaste besökarna, men sörmlänningarna knaprar in, procentuellt sett. Och Skåningarna har enligt statistiken till och med ökat i antal trots att den totala statistiken minskat.
1. Stockholm 51.5% (55,5%)
2. Sörmland 11,6% (10,7%)
3. Östergötland 7,4% (7,3%)
4. V Götaland 6,1% (7,1%)
5. Skåne 4,4% (3,4%)

Kollar vi det tekniska och webläsare så rasar Explorer (IE) och även Safari minskar men ligger kvar i topp.
1. Safari 40,3% (43,0%)
2. Chrome 26,2% (20,6%)
3. Explorer 22,4% (25,5%)
4. Firefox 9,0% (9,6%)
5. Edge 0,7% (-)

Bland Operativsystemen dominerar fortfarande Windows, men Android ökar mest procentuellt.
1. Windows 48,6% (48,1%)
2. iOS 30,3% (31,7%)
3. Mac 15,5% (16,9%)
4. Android 4,6% (2,0%)
5. Linux 0,9% (0,9%)

Hur hittar besökarna hit då? De flesta kommer till sidan direkt, dvs utan att komma via nån länk och många hittar hittar via Google. Kul at Erik Barkefors sida Segel och Paddel gick in på ”listan” trots att Erik slutade skriva på den under hösten.
1. Direkt (1)
2. Google (2)
3. Blur (3)
4. Facebook (4)
5. Seapilot2star (ny)
6. Bing (6)
7. Segel och Paddel (ny)
8. Trosa Båtklubb (ny)

Sedan kan man ju hitta hit genom att knappa in sökord på någon söktjänst, och tangosailing är förståss det valigaste sökordet för de som hittar hit den vägen. Men ofta söks det ju på flera ord, eller hela meningar, så nedanstående är bara en uppskattning av vad besökarna söker efter.
1. Tangosailing
2. SRS-tabell
3. Hyundai Cup
4. Express-SM
5. Arkö Runt
6. Shorthanded
7. Fastnet Race
8. Allsvenskan
9. Dragon Force 65
10. Scrubbis

Vilka inlägg är de mest lästa då? SeaPilot 2star-inlägg är förståss högt upp. Det mest lästa inlägget är dock skrivet i december 2014.
1. 2015 års SRS-tabell är här
2. Siffror och funderingar kring SRSs
3. Seapilot 2star | Startgrupp 1
4. Seapilot 2star | Silverfågel Segrade
5. Seapilot 2star | Startgrupp 2
6. Seapilot 2star | Startgrupp 3
7. Seapilot 2star | På väg mot Visby
8. Seapilot 2star | Startgrupp 5


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

3 comments for “Besöksstatistik 2015

  1. OlofT
    11 januari, 2016 at 13:01

    Kul att du publicerar och kommenterar även till din egen statistik! Något som inte syns i siffrorna om vägen till tangosailing är alla dem som kommer från Twitter, ett oerhört smidigt sätt att bevaka sidan (och du har närmare 170 följare där) och klicka in o läsa om ett inlägg är lockande!

    Du skulle säkert få ännu fler besökare om du satsade ännu hårdare på bevakningen av tex Seapilot2Star (eller ÅF Offshore) då dessa långa tävlingar har ett enormt sug efter information för dels dem som inte deltar men även dem som är alltmer uppkopplade runt banan. AIS-spår i all ära men de ger inget större djup än just placeringen.

    Förstår att det är en avvägning med jobb/tid, men stort tack för alla din insatser hittills!

    • 11 januari, 2016 at 14:02

      Ja, det är ju så. Jag har både jobb och familj att bry mig om. Dessutom ska jag hinna med att segla själv. I Trosa Båtklubb är jag ansvarig för kappseglingarna, hemsidan och klubbtidningen. Dessutom är jag delvis inblandad i ungdomssektionen.
      Och ibland finns inte riktigt lusten att skriva, och då är det skönt att man inte bundit upp sig med annonser.

  2. Erik Barkefors
    11 januari, 2016 at 18:58

    Jag tillhör de trogna läsarna och startgrupperna i Seapilot hör även till mina favoriter.
    Håller med dig angående lusten att skriva och det var anledningen till att segeloch… gick i graven. Hoppas att du fortsätter och jag ska vinka även nästa gång ni seglar om mig ;-)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.