• Seapilot 2star | Startgrupp 2

SP2s_grupp2_15Då var det dags att skriva ner mina tankar kring startgrupp 2. Först en liten kommentar angående vädret. Prognosmakarna verkar inte direkt eniga. Vissa sajter visar syd till sydväst för hela nästa vecka. Men vissa visar på nordliga vindar, speciellt fram på tisdag och onsdag. Mest sol, verkar de flesta vara överens om dock.

Startgrupp 2 består just nu av 14 båtar av rätt skiftande karaktär. J/80 och Norlin 41 till exempel, och naturligtvis kan vädret påverka hur resultatlistan ser ut vid målgången i Oxelösund.
Just J/80 Yachti med Per och Philip Svahn är rookies i Seapilot 2star. Däremot har jag sett dem på diverse andra resultatlistor. De tillhör dock inte min favoritskara i denna startgrupp.

X-332 Extasy

X-332 brukar vara heta båtar i kappseglingssammanhang. Det går fint i de flesta väder, men jag tror de föredrar kryss i måttliga vindar.
Här i gruppen finns två 332:or. Extasy tävlandes för Linköpings SS och Inga G som seglar för Nyköpings SS. Båda tror jag kommer att finnas med högt upp. Jag har dock svårt att bestämma mig för vilken av dessa som hamnar högst upp.
Min favorit i gruppen är annars Eloge 38 Nirvana. Bo Djerf och Lennart Jacobsson startar nu för åttonde gången i Watski/Seapilot 2star. 2008 blev det en totalseger och 2013 en var de bäst i sin startgrupp.

En utmanare till pallen borde kunna vara Sea U, Linjett 35 med Lars ”Sasse” Sundin och Svenne Berensen. De börjar få rutin på detta med shorthanded. De var med redan på Östersjömarans tid, och de kör även västkusttävlingen Bohusracet, då i Svennes båt.
2009 vann de klassen, annars har de varit lite otursförföljda då det ofta varit väldigt blåsigt just de år som de startat. Men nu har de nog kommit lite i otakt då det ju blåste förra året, då de inte var med. Men Linjett 35an vill väl ha lite mer vind i alla fall, och gärna kryss.
Anders och Hanna Svensson är jag lite osäker på. Att de kan segla vet jag. Anders har vunnit en hel del, och jag har själv seglat nått race med han.
Tidigare år på tävlingen har han och dottern Hanna seglat en stor tung och bekväm Bavaria 49. Nu är det en lätt kvick racig X-99 som gäller. Blir det lätta vindar kan de mycket väl vara med och hugga högt upp i listan.

Mitt topp-tre-tips: Nirvana/Eloge 38 – Extasy/X-332 – Inga G/X-332

Tippa gärna på din favorit:

Segrare Grupp 2?

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

6 comments for “• Seapilot 2star | Startgrupp 2

  1. 19 maj, 2015 at 18:23

    Beror förstås på vem som polerat botten bäst. X99 borde gå som ett spjut i dom inte alltför hårda vindar som vädersajterna förutspår!

  2. 19 maj, 2015 at 19:53

    Härligt Falken – ni ligger i topp!

    • 19 maj, 2015 at 21:22

      Grupp 3 ser ut att vara det riktiga getingboet.. :-) Men va f-n var ska sleven va om inte i grytan?
      IngaG eller Extacy är mina heta tips för startgrupp 2.
      Dolde Vita i start 3.. Efter nån vass Dehler 34 förstås..
      Stefan K, Doris

  3. 20 maj, 2015 at 12:36

    Har Edberg/Birgersson samlat ihop hela Eskilstuna för att hamna i topp på röstningen? ;-)

    • Fredrik Edberg
      20 maj, 2015 at 13:45

      Börjar undra själv..!, tror min seglarvän delade detta på FB!? Eller också är det helt enkelt så att dina läsare vet vad vi går för..(blink)

      Äntligen skall vi få tävla igen efter en lång vinter…och träffa våra sommarkompisar! Samt få äran att ligga vid Dehler bryggan som Stefan K har ordnat.

      Detta kommer bli en fantastisk start på säsongen…ses snart!!!

      //Fredrik

      • 21 maj, 2015 at 00:07

        Dehlerbryggan vid PRO-Marina i Badhusviken blir kul Fredrik. Tyvärr så har jag inte fått mejlkontakt med Fredrik Lindahl (Anna) och Torgny Persson (Agile). Kanske någon kan be dom att höra av sig..
        Alla Dehler kommer också att få en snygg förstagsflagga av Båtverket..
        Seglarhälsningar
        Stefan K, Dehler Club

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.