2019 | Året som gått

Vi har passerat jul och nyår och det är hög tid att sammanfatta året 2019. Främst Tangos seglingsår, men jag skriver även lite kort om annat runt omkring.

I slutet på januari fick Sörmlands Seglarförbund efter mycket om och men en ny styrelse, och det så hoppfullt ut. Men under året har de inte uträttat speciellt mycket. Ett styreslemöte i november där de i alla fall spikat datum för ett årsmöte i februari.

En varm vår gjorde att vi fick Tango i sjön rekordtidigt. Redan 14 april sjösattes båten, och veckan efter, under påsken blev det premiärsegling. Vet inte om jag seglat i påsk tidigare. Trots värmen på land var det riktigt kyligt ute på sjön. Temperaturskillnaderna var stora. 8 grader i skärgården. 12 grader inne i Trosa och 16-17 grader inåt landet i Gnesta. Men det va ju bara 21 april.

Notan_19_04

Tango på Notstickshällan Race. ©Foto: Patrick Fällman

18 maj seglade vi Trosas tävling Notstickshällan Race som samlade 12 båtar. På kvällen innan start blåste det upp mot 16 meter och prognoserna talade om regn på lördagen. Men regnet uteblev och vinden avtog. Den avtog så mycket att det knappt blåste alls vid start vilket gjorde det lite knepigt. Och naturligtvis kommer vinden där vi inte startade. Vi låg till en början i kön, men seglade upp oss starkt och slutade till slut på en hygglig fjärde plats. Expressen Exter med Kalle och Magnus Widlert segrade.

I slutet på maj seglades Seapilot2star med drygt 100 båtar. Jag deltog i form av speaker i starten. Segrade gjorde Anders Bergmark och Roffe ”Plåt” Erixon med Hansson 31 Piano.
Nån gång ska väl även jag göra den här tävlingen. En tävling som numera heter Raymarine2star.

1 juni skulle Tango ha deltagit på Örsbaken Doublehanded arrangerad av Nyköpings SS med start och mål vid Broken. Men helgen innan hade jag oturen att göra mig illa i ryggen och det fanns inte en möjlighet att segla en doublehand-tävling så ont som jag hade. Rygg-problemet blev sedan värre, och troligen på grund av överbelastning så fick jag nån muskelinflammation i låret. Även deltagande i Sörmlandsregattan såg länge hotat ut. På onsdagen, tre dagar innan start tog jag mig knappt ur sängen, trots två olika värkmediciner. På fredagen lyckades jag cykla ner till båtklubben för att testa om jag överhuvudtaget kunde ta mig ombord på båten. Och det gick. Segling blev det.

Tango_190608

En skön dag i alla fall på Sörmlandsregattan. ©Foto: Niklas Q

I sommarvärme och lite trixiga vindar kom 20 båtar till start på Sörmlandsregattan. Som tur hade jag fått med oss ytterligare en besättningsmedlem ombord, Martina. Jag hade väl en känsla av att jag kanske inte skulle klara seglingen med mina problem i rygg och lår. Och det gjorde jag inte heller, och Martina fick slita hårt på slutet med spinnakern medan jag låg på däck och gav order ;-)
Vi slutade på en mindre bra sjätteplats i klassen efter en dålig kryss där vi uppenbarligen inte hade koll på vindvridningarna. Expressen Exter vann igen. I den andra klassen segrade Arcona 340 Tiki Minos.

Sommarens Gotland Runt, eller ÅF Offshore Race som det fortfarande hette då, blev en tuff historia för många. Först kryss genom hela Stockholms skärgård. Sedan ute på havet kom den hårda västvinden, upp mot 18-20 meter. Många bröt. En del haverier och sjösjuka förstås. Några kämpade sig envist runt med skörade segel.
Inte helt oväntat vinner Ocean Race-båten HiQ. En tuff kuling är inget hinder för en sådan båt. Dessutom hann de ju i mål innan nordvinden slog till och kvarvarande båtar fick kryss och regn.
Min bror deltog på Aspect 40 Styv som seglade in på plats 4 i klass SRS A bland 45 startande. De avancerade 10 platser från Hoburgen till Sandhamn, en sträcka de seglade på 17 timmar.

I slutet på augusti var det så åter dags att ta ut Tango på tävlingsbanan. Trosa BKs Höstsegling stod på agendan. En shorthanded-tävling som med trängseln i kalendern och det varma vädret nästan blivit en sommarsegling.
11 båtar kom till start vilket är en okej siffra. Dock lever TBKs tävlingar numera mycket på gästande båtar då TBK-seglarna ligger vid bryggan.

Tunt med vind på Höstseglingen. ©Foto: Niklas Q

Årets Höstsegling blev en riktigt trixig historia vad gäller vindarna. Precis efter startsignal dör vinden. Ett par båtar som är snabba i starten kniper den sista vinden och försvinner i fjärran. Men nån timme senare är det deras tur att bli ikappseglade. Vi på Tango låg i princip sist efter start, men med lite flyt var vi tvåa på banan vid rundningen av Doftskär. Men tävlingen va ju inte över där och vinden han ju fortsätta att snurra, och vi han göra en del missar innan vi nådde målet. Vi kom åter på den snöpliga fjärdeplatsen. Vann gjorde Uffe Strömberg och Peter Scheu med en Aphrodite 22.

Tango agerade dagen efter startfartyg på Trosas jolletävling Lions Kanna. Som vanligt stod kampen om det stora lagpriset mellan Oxelösund och Nyköping. OxSS fick till slut med sig ”Kannan” hem.

7 september var det så dags för Arkö Runt i Oxelösund. Men Tango lämnar walk over. Båten var på plats, men väderprognos och diverse krämpor på besättningen gjorde att vi valde att ligga kvar i sängen på lördagsmorgonen. Och lika bra var väl det. Startlistan var längre än på flera år, men fler båtar än Tango valde att inte starta.
Strax efter start blåste det runt 17 meter och regnade. Vinden avtog visserligen en hel del under dagen.
Vann gjorde A22 Cassandra med Richard Jacobsson, som därmed tog sin andra totalseger på Arkö Runt.

Sedan var årets säsong slut för vår del. Tango togs upp för vintervilan och nu räknar vi ner till sjösättning, nån gång i slutet på april. Fortsätter vädret som nu så blir det tidig sjösättning.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.