ÅFOR 2019 | DNF-statistik

p6290030_sFrån KSSS dök det upp lite fakta kring båtar som bröt ÅFOR, och det kan ju vara intressant att se varför.

Sammanställning av ÅF Offshore Race 2019

225 båtar startade i Stockholm 2019-06-30 Kl:11:00
Efter 1 dygn har 52 båtar brutit seglingen.
Efter 2 dygn har ytterligare 47 båtar brutit tävlingen.
Totalt så bröt 99 båtar ÅF Offshore Race 2019.

Många båtar har haft flera problem som sammanlagt har gjort att de bryter seglingen.

En sammanfattning av de delar som seglarna angivet vid kontakt med Race Control i Sandhamn är:

Grundstötning          1
Personskada            2
Roder/köl              6
Riggproblem           21 av dessa är 4 mastbrott
Segel                 15
Läckage                2
Sjösjuka               6
Teknik                 1
Sjösjuka, trötthet,
väder, trasig materiel  45

Man kan sammantaget se att väder och trötthet samt hårt slitage på materiel som inte håller när vädret är tufft kan ge personskador och riggproblem.
I år såg vi däremot färre tekniska problem med kommunikation vilket är glädjande.
Det har varit hög sjö och vind som tvingat båtar att kontinuerligt länspumpa och båtar med roderproblem har fått läckage.
Många av de som bröt tävlingen är båtar och seglare som har varit med och seglat denna tävling många år. Kan ses som gott sjömanskap.

Med vänlig hälsning

Thomas Frimanson

KSSS Race Control

Till detta var det ju många som envist seglade vidare med haverier. Jag vet ju minst fyra båtar som seglat större delen av banan med bara försegel. En sak jag reagerat på är att fler skrivit att de tvingats ta ner storseglet för de saknade rev. Är det inte krav att det ska vara rev i storsegeln?

Läste också om en X-99 där en av besättningsmedlemmarna kastats ur sjökojen och landat på bords-stativet, med brott på tre revben som följd. Som gammal X-båts-seglare känner jag igen detta. Det är inte lätt att ta sig ur sjökojerna när båten kastas upp och ner i vågorna.

Det här inlägget postades i Kappsegling, Stockholm och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på ÅFOR 2019 | DNF-statistik

  1. SWE42Calluna skriver:

    Att ha revmöjlighet i storen tycks inte vara ett krav enligt inspektionsprotokollet då rev kan ersättas med ”storm trysail”. Dock borde man självklart ha två rev i storen för både säkerhet och seglingsegenskaperna. Jag läste någonstans att en hel del storsegel gick sönder just vid revning varför de valt att segla på endast försegel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.