Gotland Runt 2025 | Kollisionen

Jag har sett att det diskuterats och undrats över situationen när Aspect 45 Black Lily kolliderade med Linjett 33 Serenity.

Här är en bra video från Kappseglingsdomaren Claes Lundin som förklarar vad som hände, och vad som gäller.

Det här inlägget postades i Kappsegling, Stockholm och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 svar på Gotland Runt 2025 | Kollisionen

  1. SWE42Calluna skriver:

    Tydligen syns det relativt klart på Trac-Trac ca 5 min efter start att Black Lily tog sitt straff genom 2 st 360-gradare. Tråkigt att kollisioner händer. Blev själv påseglade på Ornö Runt i starten för ett par år sedan. Vi hamnade i en situation i en styrbordsstart där en båt gick för styrbord längs linjen och därmed trängde upp en båt nedanför oss varvid vi behövde lova. Tyvärr kom en båt farande rakt ner mot linjen och trots idoga uppmaningar från oss fortsatte de nedåt varvid vi hamnade i en kil som mittenbåt. Jag krockade med lovartsbåten momentet innan jag studsade in i läbåten och vi alla tre åkte över startlinjen som fastlimmade med varandra. Ganska omfattande skador men som gick bra att reparera… Lärdom är att ge plats i starten och känn till hur reglerna fungerar…

  2. Martin skriver:

    Bra dragning av Claes Lundin. Bra manövrer av Linjett som undvek stor skada. Märkligt att den stora båten inte föll av tidigare, då hade de nog kunnat gå framför Linjett. Såg den inte SB-båten?

    • Fredrik skriver:

      Jag tycker man ser ganska tydligt att de tappar kontroll och får en lättare broach. Starten hade ju gått så de hade nog gärna gått djupare för att hålla undan men kom inte ned. Har själv varit i en sådan situation med dålig utgång (kollision). Ibland blir inte handhavandet rätt även om besättningen är van.

  3. https://applebtcs.com Apple bitcoins | buy apple
    products with bitcoin and cryptocurrency

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.