Seapilot2star 2019 | Visby

Först: Starten i Visby är uppskjuten till 10:00. Detta för att starten blev sen i Oxelösund och att det varit lätta vindar under första etappen. På andra etappen stryks också rundningen vid Västerviks angöring.

En kort sammanfattning av första etappen. Det tog tid! Kryss och lätta vindar. Under måndageftermiddagen var det riktigt lätt och stundtals ganska blankt på vattnet. Första båt, Ice 52 Nirvana gick i mål strax efter halvtre i natt. Sedan kom resten fram mot halvfyra och möjligen är det någon båt kvar fortfarande. Linjett 32 Hellevi har inte rapporterats i mål och i skrivande stund är klockan 08:00.

Jag han följa båtarna till de passerat Gustaf Dahlén, sedan var jag tvungen att jobba. Kollade lite kort på mina raster. Jag reagerade tidigt på de båtar som valde en lite ostligare rutt att detta kändes fel. Det var väl även någon som rapporterade på Facebook hur bra det gick på ostkanten, men som jag ser det var det västkanten man skulle ha valt.

Resultaten finns förstås på www.seapilot.se men jag tänkte kommentera respektive startgrupp lite.

Startgrupp 1: Dehler 29 Funny i täten före Banner 30 Fröken Himmelsblå och Linjett 30 Lyrili. Inga överraskningar direkt. Tvärtom så är det inte helt olikt min rankinglista. Dock ligger Facil 35 Hambo på plats 16, vilket de antagligen är ordentligt missnöjda med.

Startgrupp 2: Hansson 31 Piano programenligt i täten före X-99 Falken och X-332 Lady X. Lätt vind och kryss passar förstås X-99 bra. Seascape-båtarna följer på plats fyra, fem och sex. Lite överraskande för mig då det var kryss hela vägen. Men kanske hjälpte den lätta vinden. Eloge 38 Nirvana lite längre ner men fortfarande är det tätt i listan och mycket kan hända.

Startgrupp 3: Mitrihl, Funny Too och La Dolce Vita hade gett låga odds om man kunnat spela på dessa båtar. Bakom Jagar Jimmy Hellberg och Emely hagen i First 34.7 Salvo. Kattfot, Doris och Rabalder är också med riktigt bra. Inget är avgjort ännu även och favoriterna har täten. Har en känsla av att Salvo kan gå bra idag.

Startgrupp 4: Arcona 340 Tiki Minos, Elan 37 SolidSport och Dehler 36 Agile på pallen just nu. Precis som min ranking. Kul att Diva 34 Rymling med ungdomarna Erik Lindén och Måns Gustafsson hänger på. Trodde nog de skulle få det lite tufft med en båt de aldrig seglat och med kryss och lättvind då båten inte har genua. Dehler 38 Yoda som jag rankat högt ligger först på plats 14 i gruppen, och de valde en ostligare rutt än de andra.

Startgrupp 5: Här är väl en riktig överraskning då Hanse 400 Cassis är i täten. Trodde ju inte den båten skulle hänga med på det viset på lätt kryss. Favoriterna Groovie och La Ganadora skuggar tätt bakom.
DC 33 Ten GEP Communication med Lasse Bergkvist och Jonas Claesson läge enligt trackingen länge i topp, men slutade på plats nio på resultatlistan i mål. Även de gick en lite ostligare rutt.
Noterar också att X-119 Emfi är med hyggligt på plats sju trots grodan i starten där de startade i fel startgrupp, vände och startade om långt efter sin startgrupp.

Startgrupp 6: Favoriterna håller även här. First 40.7 Blueprint har en ”klar” ledning på 13 minuter före Dehler 39 Kottika. Den gamla 1-tonnaren Joint Venture med far och son Lagerström håller tredjeplatsen före First 40.7 Embla. Joint Venture kan nog få det lite tungt på nästa etapp då halvvind inte är idealet för en gammal IOR-båt.
Finska Farr 30 We tech rapporterade en del strul på sträckan, bland annat fick de rensa skräp från kölen. Beneteau Figaro 3 Tutalör! såg ut att hänga med bra när jag kollade trackingen, men tror de tappade lite på slutet. De gcik också lite längre österut än tätbåtarna.
Swede 55 Fast Lane bröt etappen.

Startgrupp 7: Även här är det en lågoddsare först i form av J/122 Joule. IMX 40 FoXy Lady är tvåa, och att det blev mycket kryss missgynnade ju inte den båten. Arcona 430 Pingu är trea vilket kanske är en liten överraskning, men det beror väl mer på att Aspect-båtarna ”seglade bort sig” och bara ligger 11 och 12. Och vilka båtar gick österut här? Jo Aspecterna.

Dagens etapp startar som sagt klockan 10. Live på http://www.seapilot2star.se/

Vindarna ser ut att bli mer öppna än i går. Sydväst till syd. Det kan ge goda förutsättningar för båtar med gennaker och code-segel, om det vrider mot syd tillräckligt. Närmare kvällen och närmare Oskarshamn kan det vrida mot väst, så några slag ska det nog bli även idag. Vindstyrkan blir nog lite högre. Vid Visby blåser det 5 m/s just nu och det kan nog bli runt 5-7 m/s, lite lättare närmare svenska kusten.


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

1 comment for “Seapilot2star 2019 | Visby

  1. Anders B
    31 maj, 2019 at 22:05

    SMHI vindprognos var extremt svårtolkad. Vi kom fram till att först gå ut på ostkanten och att framåt kvällen skifta till västra kanten. Taktiken höll och vi tog andraplatsen. Funny som vann 1:sta etappen gick ännu längre österut. Håller med om att ostkanten till att börja med såg ut som ett dåligt alternativ. Men det visade sig senare att där var mer tryck. Helt enligt SMHI’s svårtolkade prognos.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.