Båtkoll i Trosa hamn 20220618

Grått, fuktigt och blåsigt idag. Men en morgonpromenad blev det i alla fall. Och det var gott om båtar i hamnen. 17 segelbåtar. Förra året vid samma tidpunkt var det runt tio båtar. Det blir trångt i sommar!

Ångbåten i bild är föresten S/S Ejdern, byggd 1880. Ejdern är idag väldens äldsta propellerdrivna koleldade ångfartyg med originalmaskin som fortfarande är i drift.

Dagens första segelbåt krävde lite detektivarbete för att få fram modell på. Men med hjälp av segelnummret och Google så har jag funnit att det är en One Off ritad av George Nissen.

Precis som båten ovan tror jag denna är tysk, men jag har inte lyckats utröna vad det är för modell. 35-36 fot gissningsvis.

Den här däremot vet ja att det är en Faurby 400. En dansk modell designad Niels Peter Faurby.

Österrikisk flagga i aktern tillhör inte vanligheterna, men det här är den andra i år. En tyskbyggd Sirius 38 DS, design George Nissen som därmed har två båtar i hamnen idag. Ingen racer direkt. 8 ton tung och måttliga 57 kvadrat i segelyta.

 Från år 1966 är denna gamla båt. En Arpege 30 designad av Michel Dufour. På sin tid en framgångsrik kappseglingsbåt.

Jag tror det är fler utländska båtar än svenska. Här en danskbyggd båt med tysk flagga, en Larsen 28. Design Hans Åge Larsen 1984.

Här har vi en båtkonstruktion som återanvänts många gånger. Det började väl 1983 i Oxelösund som Crown 31. Sedan blev det Inferno 31 så den byggdes i Finland för att sedan bli Saint 313. Sedan kom den tillbaka till Sverige och blev båten på bilden, CR 310. Håkan Södergren står för design. Det lär också ha funnits en modell som sålts under namnet Cryss 31.

Feeling 39, design Philippe Brain, en fransk båt från 1999. Inte någon vanlig båt i svenska vatten.

Och så avslutar vi dagens inlägg med en Olle Enderlein-båt, OE 33 från 1977. Formarna finns tydligen i Tyskland där det byggts en och annan båt även på senare år.


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.