Tango tvåa på Notstickshällan Race 22

En kappsegling börjar flera dagar innan startsignalen ljuder. Det ska fixas besättning och kollas väderprognoser. Och inför klubbtävlingen Notstickshällan Race såg ju vädret inte så trevligt ut. Några dagar innan start varnades det för kraftigt regn och temperaturer på max 7 grader. Då blev det svårt att locka någon att segla med i besättningen. Vi fick nöja oss med att segla på tre, vilket ju går utmärkt även om ytterligare en person på relingen gör märkbar skillnad.

Väderprognoserna blev lite mindre dåliga när det närmade sig start, och på fredagkväll var i alla fall risken för regn minimal, temperaturerna hade stigit till runt 10 grader, men viden var ett litet orosmoment. Vi vill ju inte ha för mycket vind när vi är bara tre ombord.

Sjörapporten talade om 8-12 m/s, men väderkartor och gribfiler skvallrade om betydligt mindre vind i skärgården.

Trots försök under våren med ”seglare-café” på klubben för att locka nya seglare syntes de inte till alls. Väldigt många båtar står ännu kvar på land i Trosa, och att 2star-tävlingen startar kommande helg gör också att flera tänkbara deltagare uteblir från en liten klubbtävling i Trosa. Till slut blev det fyra tappra besättningar som gav sig ut på lördag morgon för att segla det 48:e Notstickshällan Race.

På startlistan fanns förstås Tango med mig, pappa och Tobias Lindahl. Våran genom alla år stora motståndare i Hans Lundén och Jan Lindmark med Jannes Albin 78 Susanna. X-35 Sedna med rutinerade och alltid snabba Torbjörn Blomberg och Kalle Widlert. Och så en ny deltagare som inte synts till förut, tävlandes för Södertälje BK, men jag tror att de bor i området kring Trosa, En First 31.7 med namn Scilla och seglad av Olle Björkvall med gast.

Morgonen började med trassel. Inte för oss, utan för gubbarna på Susanna som hade fått fockfallet i beknip uppe i masten. De bad om att vi skulle skjuta på starten 15 minuter, vilket jag var tveksam till. Men starten skjöts 15 minuter och alla fyra båtar hann till start.

Rutinerade seglaren och startfunktionären Patrick Fällman skötte start och mål och lade en mycket bra startlinje i förhållande till dagens vind. Vi på Tango gjorde en bra start bara ett par sekunder för sent över linjen. First 31.7 Scilla däremot lyckades tjuvstarta och fick vända och starta om. Kanske blev de lite förvirrade av alla startsignaler i och ned uppskjutningen.

notan_22

Här seglade vi…

Det blev en ”lång-kort” kryss ut mot banans första rundning, Doftskärshällar. En något varierande nordostvind ställde seglarna på prov. Det vred fram och tillbaka runt 20 grader, ibland mer. Styrkan varierade också en hel del från lätta 2 m/s till kanske 6, 7 m/s vid nått tillfälle. Det var inte helt lätt att hitta nått system i byar och vrid.

X-35 Sedna tog naturligtvis kommandot och gled iväg från oss övriga. Albin 78 Susanna hängde med oss bra efter start, men längre ut i skärgården gjorde vi ett litet ryck mot dem.

Vid Doftskärshällarna föll vi av och satte spinnaker med kurs mot Svarthälls Fyr. Där strulade det till sig ordentligt. Först, när jag skulle förbereda och sätta spinnakerbommen var inte bomupphalet kopplat. Och det är ingen schackel utan den ska knopas fast, vilket då tog några sekunder av min knappa tid.

Sedna_220521

X-35 Sedna © Foto: Patrick Fällman

Spinnakern hissades…en bit. Fallet hamnade i beknip mellan storsegel och vantspridare, vilket ibland är lite knepigt att få loss. Men nu gick allt mot. Hur mycket jag än slet och ryckte låg fallet kvar bakom spridarnocken. Vi lovade lite, tog hem storen, men jag fick inte loss fallet. Det tog säkert ett par minuter innan det tillslut lite retsamt enkelt bara ramlade loss. Tror ni jag var irriterad? Så, då kunde jag hissa vidare, och köra…men nejdå…Trots att jag kontrollerat spinnakerskoten innan start hade jag lyckats dra ett skot under mantåget! Och att dra ur skotet och trä om det med fylld spinnaker är lite bökigt, men det gick också, efter ett tag. Så, nu då…nix…Nu hade hela spinnakern snott sig, och istället för att slita och dra bestämde jag kvickt att ta ner spinnakern på fördäck och hissa igen. Äntligen! Vi seglade nästan 800 meter med strulande spinnaker. Och med andan i halsen och hjärtat på högvarv var det dags för gipp vid Svarthäll…Och den gick i det närmaste perfekt.

Det blev lite av en triangelbana med kryss, slör, slör, vilket var rätt trevligt. Jag höll naturligtvis koll på klockan och vid rundningen inne på Fågelöfjärden anade jag att vi ändå var med i racet. X-35 Sedna var inte allt för långt före, och Albin 78 Susanna var på hyggligt avstånd bakom. First 31.7 Scilla hade efter sin tjuvstartsmiss kommit ikapp en del och låg strax bakom oss. Så vi var inte sist i alla fall.

Andra varvet på banan är liknande, men i stället för Doftskärshällarna är det Doftskär som ska rundas, vilket här betyder lite mer riktig kryss. Jag försöker hitta lite vindvrid att slå på, men det går nog sådär. Scilla passerar oss strax innan Doftskär, vilket de i och för sig ska göra, det är ju en snabbare båt. Sedna är nu långt före, men klockan skvallar ändå om att det inte är tillräckligt, för deras del.

Spinnakern sätts åter och det går betydligt bättre denna gång. Ner mot Svarthälls Fyr tilltar vinden en del och vi loggar över 8 knop vid nått tillfälle. Gippen förbereds väl, då Tobias inte är någon rutinerad spinnakerseglare. Det är andra gången han är med och seglar spinnaker. Gippen flyter dock på bra och vi jagar Scilla och försöker öka avståndet till Susanna bakom oss. Vi anar att det är tajt.

Vi rundar in vid Lindholmarna mot målet och har sett att Sedna bar spinnakern in mot mål. Det blir brant. Scilla tar ner, och vi tycker att de går bättre utan. Vi tvekar en del. Man kan ju förlora en hel del på en spinnakernedtagning på brant halvind också. Vi bestämmer oss för att riva spinnakern när vi kommer in i ett vindhål bakom koholmarna, och det känns ju som vi sedan går lika bra utan spinnakern mot målet.

Tio minuter bakom oss skymtar vi den blåvita spinnakern på Susanna. Gubbarna är envisa och kör hela vägen in i mål. Albin 78:an är kanske lite stabilare än Expressen, och vår spinnaker är en ren länsspinnaker. Tobias kollar klockan och vi räknar…det blir tajt. Jag tar fram telefonen och räknar lite på våra tider och anar att Susanna slår oss med nån minut och vi tror att Sedna var för långt före…

Väl i land kommer tiderna från Patrick på SMS och jag nappar snabbt in dessa i resultatformuläret, och inser att Sedna inte alls vann. Det blev gubbarna på Susanna som tog segern, och därmed är vi tvåa. Både skönt och lite jobbigt. Förlorade vi segern på vårt spinnakerstrul? Förutom sturlet så seglade vi uppenbarligen rätt bra.

vinnare_notan_2022

Vinnarna Foto: Niklas Qvarnström

First 31.7 Scilla fick nöja sig med fjärdeplatsen, men antar att de har betydligt mindre rutin än vi andra. Det skilde bara åtta minuter mellan första och sista båt, då tappade Scilla kanske två minuter på sin tjuvstart. Noterbart är att andra varvet är otroligt jämnt. Bellan de tre toppbåtarna skiljer bara sex sekunder på en timmes segling. Mellan första och sista båt skiljer endast en 1.59. Och då var det knappast bara att ”åka med”.

Prisutdelningen skedde sedan i anslutning till gästhamnen där Trosa Båtklubb dagen till ära arrangerade Sjösäkerhetsdagen med bland annat Sjöräddning, Kustbevakning, brandförsvaret och många fler.

prisbord

Prisbordet Foto: Niklas Qvarnström

Prisbordet var välfyllt med många fina priser. Silverhalsband från Elmqvist & Roll i Trosa. Brandsläckare från Maus Security och presentkort från Apelago Group. Och till och med en blombukett till de tre på pallen.

RESULTAT >>>

Noterbart: Janne Lindmark och Hasse Lundén tog i och med segern sin 10:e seger i Notstickshällan Race. Jag tror också att Hasse nu är den äldsta som vunnit som rorsman i Trosa.

1:a juni seglas onsdagssegling i Trosa och 11 juni seglas Sörmlandsregattan. Det går att anmäla sig!

Och så tack till min besättning, Jim Qvarnström och Tobias Lindahl. Bra jobbat!


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

2 comments for “Tango tvåa på Notstickshällan Race 22

  1. Bengt Österman
    22 maj, 2022 at 10:50

    Alltid lika roligt att läsa dina referat!
    När börjar hamnspaningarna?
    Mvh
    Bengt i Lkpg

    • 22 maj, 2022 at 10:54

      Regelbundna ”Båtkollar” blir det från midsommar. Men kanske kan det bli nån runda kommande helg när det är långhelg och kanske flera båtar i hamnen. I går låg det till exempel bara en båt i hamnen, förutom några av de tävlande från Notstickshällan Race.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.