ÅFOR 2019 | Sammanfattning

Alla är i mål. Ja, alla kvarvarande som inte brutit alltså. Om jag räknar rätt är det 100 båtar som brutit årets tävling av 225 startande. Det blev ett tufft race, ett av de tuffaste på många år. Det började dock otroligt fint med lätta till måttliga sydostvidar med mycket kryss genom skärgården. Solen strålade och det var behagliga temperaturer.
Ute på havet, vid 22-tiden slog det om snabbt och vinden vred mot väst och ökade till upp mot 20 meter.
Även om de högsta vindstyrkorna avtog så fortsatte det att blåsa ordentligt i stort sett hela racet runt. När seglarna närmade sig målet slog vädret till igen och vinden vred till nord och de slitna och trötta seglarna fick kryssa sista biten till Sandhamn.
De båtar som gått i mål under onsdagen fick dock riktigt lätta vindar runt Almagrundet, men till slut är alla i mål. Sista båt i mål blev Rival 22 Ariadne.

Jag har sett inlägg och berättelser om sjösjuka, trasiga segel, havererade riggar, lossade beslag, och lösa inredningar. Flera båtar har seglat stora delar av racet på bara försegel. Furiosa havererade först låsningen till storfallet, men besättningen löste det. sen gick storfallet av, och så vitt jag förstår seglade de mer än halva racet utan storsegel.
1-tonnaren Amanda körde sönder storseglet tidigt, men seglade vidare på försegel. Senare under racet lyckades man till slut få upp ett revat storsegel sista biten in mot mål.

Jag tar en snabb genomgång av pallplatserna i respektive klasser.
I klass Big Boat ledde Niklas Zennström med Fast 40 Rán till en början, men när de tvingades bryta utanför Slite låg havet öppet för Ocean race-båtarna. Lite kuling är ju inget för dessa. Rutinerade Bouwe Bekking styrde HiQ 4 till seger och banrekord. ”quite a nice trip” tyckte Bekking om seglingen runt Gotland.
Litauiska VO65 Ambersail 2 knep andraplatsen och svenska Ice 52 Nirvana blev trea.

I SRS Classic blev det tufft för många av de gamla båtarna. Flera av båtarna är ju runt 100 år, och kanske inte direkt byggda för hård havssegling. Till slut var det bara två båtar kvar i racet. Fredrik Wallenbergs styrde Refanut till en klar seger och tyska 12:an Anita blev tvåa.

Även i klass SRS Multihull blev det stort manfall. Förra året startade tio flerskrovsbåtar. Bara fem tog sig i mål då. I år kom bara fem till start, kanske just för att det var så tufft förra året. Av årets fem startande kom till slut bara en i mål. Corsair 31 Jena. Hur många vågar sig till start nästa år?

I SRS DH, doublehanded startade 35 båtar. Även här bröt en stor del av flottan. 15 tappra besättningar tog sig i mål.
Med en imponerande segermarginal av nästan nio timmar vann Christian Martin och Martin Angsell med Beneteau Figaro III Tutalör. Att det blåste ordentligt och var en hel del öppna bogar var förstås ingen nackdel för båttypen. Men från Fårö till Hoburgen var det mycket kryss, och Tutalör seglade ifrån de övriga med runt två timmar.
SunFast 3600 Groovie med Martin Dubois och Karl Ljungstedt seglade in som tvåa och Nadine Kugel och Pär Lindforss med Novan Team Mobline seglade starkt och knep bronsplatsen.

I Klass SRS A blev det minutstrid ända in på mållinjen. Vid Almagrundet ledde Mumm 36 Shogun med ettpar minuter före IMX 40 FoXy Lady. Skottska Aurora låg i sin tur drygt en minut efter FoXy Lady. Till slit blev det den blå IMX-båten FoXy Lady som knep segern. 1 minut och 22 sekunder före Aurora och 4 och 35 före Shogun. En riktigt stark spurt gjorde också Aspect 40 Styv som seglade upp sig från 14:e plats vid Hoburgen till fjärde plats i mål.

I SRS B blev det också ganska tajt när Arcona 340 Tiki Minos till slut tog segern. De ledde i princip banan runt med undantag för passeringen vid Fårö där de låg tvåa. Nio minuter bakom kom finska Baltic 43 Allegra som uppenbarligen trivdes fint på havet i de friskare vindarna.
En liten överraskning tar sig in på bronsplatsen. Hallberg Rassy 44 Pleasure, 20 minuter bakom vinnaren.

I SRS C är det kanske en större knall att Bavaria 46 PrimaDonna tar segern, och det ganska klart också, nästan två timmar före ett koppel av favoriter. PrimaDonna är så pass mycket cruisingbåt att den har rullstor. Men både PrimaDonna och Pleasure var bra med även förra året, även om de inte var riktigt nära pallen då.
Tvåa blev favoriten Finngulf 33 La Dolce Vita och trea X-332 Xplorer.
Finska X-99 Vinca låg tvåa både vid Visby och Almagrundet, men blev till slut fyra. Kanske delvis beroende på vindvridet till nord.

I klass ORCi B Elliott 44 Matador med rutinerade Jonas Grandér som tar segern före svensk-brittiska Ker 40 Keronimo. XP 44 Aida blir trea.

I ORCi C tar First 36.7 Team Pro4u segern ganska väntat. De ledde från start till mål. Tvåa kom First 40.7 Naomi och trea finska Finngulf 44 Speculator. Förra årets vinnare Imperiet II bröt tidigt.

I kväll väntar prisutdelning och regattafest, och det lär väl finnas en hel del att prata om efter ett sådant här race.

Kompletta resultat finns här >>>


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

2 comments for “ÅFOR 2019 | Sammanfattning

  1. Olof Torvestig
    4 juli, 2019 at 07:18

    Värdefullt med dina sammanfattningar!

    Vore intressant om du senare återkom med ett inlägg med statistik över antalet som brutit genom åren (eller iaf kanske 10-20 år tillbaka).

    I år var det nog rekord men det finns flera ”blåsår” där många brutit.

  2. Niklas Qvarnström
    4 juli, 2019 at 07:24

    Det återkommer jag gärna till. Jag harr koll på alla resultat sedan mitten på 80-talet. Det har varit år med större antal Dnf. Men procentuellt sett är de här det mesta sedan 85. Återkommer inom kort med sådana siffror. //Niklas

Lämna ett svar till Olof Torvestig Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.