ÅFOR 2019 | Tisdag eftermiddag

Tisdag eftermiddag och jag är just hemkommen från mitt arbete och kan snabbt kasta mig över datorerna här hemma för att få mig en överblick av vad som hänt sedan i går. Några snabbkollar har jag hunnit med i morse när jag vaknar vid halvfem, och på lunchrasten på arbetet.

Under natten och förmiddagen har ytterligare båtar kommit in i mål, till en början rätt glest, men under förmiddagen i allt tätare ström. På morgonen passerade också som väntat en kallfront med efterföljande nordvind och regn, och betydligt svalare temperaturer. De mindre båtarna som fortfarande är kvar på havet får alltså slita med kryss mot Sandhamn. Det känns rätt skönt att sitta framför datorn hemma med tak över huvudet just nu, även om jag tillhör de som tycker om att kryssa. Men jag tror att detta har varit ett av de mest krävande racen runt Gotland på många år. På tisdageftermiddagen har 93 båtar rapporterats ha brutit. Många av dessa på grund av trötthet och sjösjuka.

Efter de stora Ocean race-båtarnas målgång i går kväll avgjordes också Classic-klassen där två tappra deltagare tog sig i mål. Snabbast, inte helt oväntat Sparkman & Stephens-kontruktionen Refanut med Fredrik Wallenberg som skeppare. Refanut skar mållinjen vid Skanskobb halvelva på måndagkvällen och tog en komfortabel seger med drygt sex timmar till godo på den tyska tolvan Anita.

En som gick i mål tidigt i morse var doublehand-båten Tutalör! En ny Beneteau Figaro III seglad av Christian Martin och Martin Angsell. Strax efter klockan åtta passerade de mållinjen efter en otroligt stark segling. Enligt rapporter har haft en toppfart på 26 knop med den knappt tio meter långa båten. Segern ser rätt säker ut då det i skrivande stund bara är en båt ytterligare i klassen som är i mål. SunFast 3600 Groovie är just nu tvåa, men hela sex timmar efter. Bakom är det fortfarande rätt öppet om placeringarna.
First 40.7 Blueprint ligger just nu femma ute på banan. Detta trots segelproblem i natt då halshornet till förseglet gick av och de tvingades segla för bara storen under flera timmar när seglet lappades ihop i mörkret.

I klass SRS A har IMX 40 FoXy Lady gått i mål som ledare och mycket talar för att segerpokalen hamnar i Norrköping. Tvåa är skottska Corby 37 Aurora. Marginalen mellan dessa två är endast en minut och 22 sekunder.

I SRS B har de tävlande ett par timmar kvar, men förhandsfavoriten Arcona 340 Tiki Minos från Södertälje ligger bra till. Tätt bakom jagar dock lite oväntat Hallberg Rassy 44 Pleasure

I klass SRS C är det flera förhandsfavoriter med i kampen om pallplatserna. La Dolce Vita, Mithril och Xplorer. Men lite överraskande är det kanske att det enligt leaderboarden är Bavaria 46:an PrimaDonna som är i täten.

I Multihull har Corsair 31 Jena gått i mål som enda båt och därmed också segrare.

I ORCi B har Elliot 44 Matador ledningen i mål före Ker 40 Keronimo. Xp 44 Aida är också i mål och ingen ska kunna hota dessa tre.
I ORCi C är Team Pro4u i ledning nån timme före mål. En ledning de haft hela banan runt. First 40.7 Naomi är cirka en timme efter i resultatlistan och får nog svårt att hota Team Pro4u.

Rival 22 Ariadne är sista båt på banan, tror jag, och just nu strax utanför Visby. Väntad målgång under onsdag förmiddag, om vinden håller i sig. Men det finns risk för avtagande vind.

En stor del av de kvarvarande båtarna väntas gå i mål under tisdagkvällen.

 


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.