Seapilot2star 2019 | Mål

Torsdag morgon och de flesta har tagit sig i mål i Oxelösund. Sista etappen blev lite oväntat snabb. Ice 52 Nirvana Hansson 31 Piano skar mållinjen utanför OxSS hamn klockan 00.44 00.37 i natt. Men det blev ordentligt utslagsgivande med utmanande vindar. Jag har av naturliga skäl inte helt koll på vindarna, men till att börja med blåste det rätt friskt västvind i starten. Flera båtar undvek undanvindsseglen till att börja med. De undanvindsbetonade Seascape-båtarna toppade i farter en bra bit över 10 knop.
Vinden lättade väl en aning under förmiddagen, men framför allt hände det saker nånstans i höjd med Västervik. Fältet delades i princip i två delar. En grupp nära land och en grupp längre ut. Vet inte om det berodde på att vinden vred mot för de som låg lite längre bak, eller om det var olika vägval där. Gruppen närmast land hade dock till synes riktigt bra vindar, medan de som låg längre ut tappade fart. Flera bleken dök upp, inte helt oväntat kanske. På mina väder kartor som jag lite snabbt kollade på innan start så såg man ett område med väldigt lätt vind som dök upp fram på dagen just i höjd med Västervik.
Omkastningarna i resultatlistan blev stora, och en och annan båt gav upp i natt.
Under natten fortsatte västvinden, men med avtagande styrka och jag har sett en del vackra bilder och filmer från natten. Men det har varit kallt! Från Gustav Dahlén blev det kryss in mot målet i Oxelösund.

Det vore kul med lite rapporter från seglarna. Vad hände där ute?

52-fotaren Nirvana blev som väntat första båt i mål, och sedan följde en strid ström av båtar. Fortfarande är några ute på banan vid halvnio.
Favoriterna höll kan man väl säga. Från mina rankinglistor så vann faktiskt fem av mina sju förstarankade båtar, den sjätte blev tvåa och den sjunde blev trea.

Den ärofyllda totalsegern gick i år till två pianoseglare som slog sig ihop på samma Piano. Grattis Anders Bergmark och Roffe ”Plåt” Erixon med Hansson 31 Piano.
I Visby låg de tvåa, ett par minuter efter Dehler 29 Funny. När de nådde Oskarshamn hade de passerat Funny, men låg fortfarande tvåa då Mithril ledde med två minuter. Men i mål står Piano nu som segrare med 37 minuters marginal till X-332 Lady X. Grattis!

Tar vi grupp för grupp slutade det enligt följande. (Kompletta resultaten finns på www.seapilot2star.se)

Startgrupp 1: Här är kanske tävlingens knall. Favoriten Dehler 29 Funny hade ju ett bra utgångsläge med drygt 20 minuters ledning till Linjett 30 Lyrili. Athena 34 Vivett och Nova Team Mobline låg ungefär 30 minuter bakom och Banner 30 Fröken Himmelsblå valde att inte starta från Oskarshamn.
Lyrili slutade bara tolva på etappen och rasade i reultatlistan. Även Funny tappade då de bara blev sexa på etappen. Facil 35 Hambo som startat riktigt dåligt seglade upp sig och var fyra på sista sträckan vilket gav en slutlig nionde plats.
Nadine Kugel och Pär Lindforss med Novan Team Mobline var en båt som seglade snabbt under onsdageftermiddagen och de blev tvåa på etappen, men det räckte bara till andra plats i mål. Funny blir trea och Nyköpingsbåten Vivett med Peter Lidholm och Mats Andersson vinner både etappen och totalt i startgrupp ett. Kul och grattis! Jag visste att de brukar kunna placera sig bra ibland, men att de skulle gå så bra att de tar hem gruppsegern trodde jag aldrig. De blir också fyra totalt.

Startgrupp 2: Här blev det egentligen inte riktigt spännande på slutet. Piano och X-332 Lady X som var i topp i Oskarshamn kändes stabila och när de i höjd med Västervik fortsatt låg i topp var det mer intressant att se vad som hände bakom. Eloge 38 Nirvana trivdes naturligtvis på sträckan med halvvind. Båten är ju 38 fot lång. Även de betydligt mindre Seacape-båtarna Black Magic och Hammerscape stormade fram i början. Före Blå Jungfrun var de klart snabbast i gruppen. Den tredje Seascape 27 Awilda råkade tidigt ut för något problem och vände för en stund tillbaks mot Oskarshamn. De seglade dock vidare men hade då tappat mycket tid.
X99 Falken, där min bror Jesper seglar tillsammans med Anders Svensson låg på tredje plats inför slutsträckan, och trots mycket halvvind vilket knappast är optimalt för en X-99 så höll de länge undan för Eloge 38 Nirvana. De blev dock passerade under natten, men på kryssen in från Gustav tuggade de ikapp lite, men till slut var Nirvana 22 minuter före på totallistan och blev därmed trea.
Piano vann och Lady X blev trea. Här prickade jag för övrigt in de fyra första på rätt placering i min ranking.

Startgrupp 3: Går det att slå Mithril? De ledde klassen i stort sett från start till mål, och de vann nu för fjärde året i rad. När de andra sedan seglar ojämt kniper First 36.7 Ruby med Johan Carlstedt och Rolf Elwin andraplatsen. Och far och som Straume med Dehler 33 Kattfot som jag trodde var borta från pallen efter etapp två seglar bra och tar tredjeplatsen före Trosabåten Funny Too med Anders Mathson och Niklas Svensson. Riktigt tungt gick det för den andra Trosabåten, Dehler 34 DD Rabalder som tappade sju timmar på Mithril på sista etappen och rasade till plats 14. Även Jimmy Hellberg och Emely Hagen med First 34.7 Salvo hade det tungt och blev tia på etappen och åtta totalt.

Startgrupp 4: Även här föll en av favoriterna igenom på sista etappen. Elan 37 SolidSport tappade över fem timmar på täten under sista etappen. 12 plats på sträckan och bara plats åtta till slut i startgruppen.
Södertäljebåten Tiki Minos, Arcona 340 med Johan Karlsson och Mikael Skarped höll dock hela vägen och vann sträckan och även slutsegern i grupp 4. Segermarginalen blev bekväma 50 minuter. Det är Tiki Minos femte gruppseger i rad.
Ungdomarna Erik Lindén och Måns Gustafsson med Diva 34 SC Rymling utmanar dock Tiki Minos på sista etappen och är bara fyra minuter bakom på etappen. I slutresultatet blir det en fin tredjeplats bakom stabilt seglande Dehler 36 Agile med Torgny Persson och Magnus Hymnelius.

Startgrupp 5: Här blev det en kassaskåpssäker seger för Martin Dubois och Karl Jungstedt i en Sun Fast 3600. Antagligen hade både städa båten äta pytt i panna och gå och lägga sig innan konkurrenterna gick i mål.
Hanse 400 Cassis var med lite överraskande i början och det räcker för att ta silverplatsen i gruppen.
När sedan både Arcona 370 La Ganadora och Sun Odyssey 409 Athena bryter är det helt öppet om bronsplatsen. Till slut tar Bavaria 38 Match Mathilda tredjeplaten med några minuters marginal till en starkt spurtande X-119 Emfi. Därmed är det trippel Sörmland på denna prispall.

Startgrupp 6: Här trodde jag nog segern var klar när First 40.7 Blueprint ledde stabilt i Oskarshamn. Sedan bröt fjärdeplacerade First 40.7 Embla.
Men Prima 38 White Knuckles med Fredrik Siljelöf och Elin Sikell Lundin stormade fram på sista etappen där de vann med över en timme. Blueprint fick se sig besegrad i sammandraget och blir tvåa. Dehler 39 Kottika tar tredjeplatsen.
Beneteau Figaro 3 Tutalör! gick riktigt bra på väg ut från Oskarshamn men har under natten brutit racet.

Startgrupp 7: Här blev det stora omkastningar under den sista etappen. de två Aspect 40-båtarna Effect och Styv låg oväntat långt ner efter två etapper. Nu tog de både första och andra plats på etapp tre när Hultman och Grevalt med Styv vann. Det var inte långt i från att de från plats 11 och 13 seglade ända upp på pallen. bara minutrar skilde till slut.
Gruppsegern gick till J/122 Joule och Arcona 410 Ellen med Joakim Persson och Henrik Borg tog andraplatsen. Största båten, Ice 52 Nirvana blir trea.

Fortfarande är det ett fåtal båtar ute på banan, men det påverkar inte prisplatserna. Möjligen kan det ske ändringar om det inkommit protester. Jag vet att det förekom en del diskussioner angående deltagare som seglat genom fågelskyddsområdet vid Grässkären. Återstår att se vad som händer där. Som jag förstår gäller förbud att vistas i området upp till 100 meter från land. Och en av öarna, eller fyren rättare sagt är rundningsmärke i banan. Enligt en meriterad domare jag haft kontakt med tidigare kan man inte bli diskad för brott mot civila regler om de inte finns i seglingsföreskrifterna. Man jag kanske återkommer md mer om detta i ett annat inlägg.

Mer kommer jag också att skriva om resultatet jämfört med min ranking. Och Staffan Ljung har ju ”utmanat” med ett eget tips. Hur gick det där?

Jag ser gärna lite kommentarer från seglarna. Vad hände? Eller skriv gärna en rapport och skicka till mig så publicerar jag. niklas@tangosailing.nu

 


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

4 comments for “Seapilot2star 2019 | Mål

  1. LudvigA
    30 maj, 2019 at 09:49

    Oxelösund. Piano för först i mål, Sen X-332.

  2. Pelle Lindell
    30 maj, 2019 at 10:51

    Nirvana var inte först i mål utan ordningen var Piano, LadyX och sen Nirvana :-) Det vär vädermässigt en lurig segling där det gällde att hinna undan blekena. Det var nog klar fördel att starta tidigt.

    • 30 maj, 2019 at 11:30

      Bra att du är vaken Pelle, det var tydligen inte jag. ;-) Korrigerar!

  3. 30 maj, 2019 at 11:29

    Grattis alla som var med och extra grattis till er som lyckades fullfölja. Det måste ha varit ett tålamodskrävande race. I min tippning, se http://www.s73calluna.wordpress.com tyckte jag själv att jag lyckades bra i år. Av de totala antalet pallplatser (21 st) lyckades jag pricka in 11 st. Jag hade dessutom rätt vad gällde klasseger i tre av de sju klasserna och spikade därtill även totalsegraren. Stort extra grattis till Piano!

Lämna ett svar till Pelle Lindell Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.