Seapilot2star 2019 | Rapport från Kharat

Jag efterlyste ju lite rapporter från Seapilot2star. Främst så är det ju kul att se hur mina tankar kring vindar stämmer med seglarna. Bland annat blev det ju en ganska stor spridning på fältet under sista etappen.

Här har jag fått en kort redogörelse från Johnny Rickman på Arcona 410 Kharat.

Kharat vid en tidigare tävling i Trosa. Foto: Patrick Fällman

Kharat vid en tidigare tävling i Trosa. Foto: Patrick Fällman

Från min horisont på Kharat var resan följande

Etapp 1

Bra startförhållanden med lagom vind. Vi var ringrostiga och kom igång sent. Sedan fick vi inte riktigt fart på första kryssen ut från start. Vi seglade fort och vi seglade högt men tyvärr inte i kombination av varandra Sedan kom bleket, ca 5 timmar med 0,2-1,8 knop….. När vinden äntligen kom var man less och ville bara i mål och sova.

Etapp 2

Vi fick en riktig körare i starten, noll koll kokosboll! Vi skar upp och välte omkull. Det tog flera minuter innan vi fick ordning på grejorna och kunde börja segla igen. Vi var sist, men då har man något att förbättra. Bra fart över till Öland på släppbogen. Kom i kapp och om några båtar fysiskt i klassen. Sedan vart det kryss ner mot mål. Det var svårseglat, konstig vind det skijde i både vind och vågor på de olika benen. Men som tur är var det förmodligen lika svårt för alla? Vi gick bra där kändes som, speciellt från Blå Jungfrun och in.

Track_Kharat_s2s19Etapp 3

Nä inte ett ben till med punka! Grib-filer visade västlig vind inne vid land och ute på havet skulle det finnas någon form av sydan. Vi har ingen Code 0 eller gennaker. Vi kommer att bli förnedrade av våra konkurrenter. Med semester-Coden gör vi 1-2 knop högre fart i dessa förhållanden som prognosen visar inne vid land. Vi får chansa, kommer sydan i högre styrka än prognos, då vinner vi. Är det som prognosen förespår är vi sist. Det är bara att kolla i resultatlistan så ser vi att de som har värdens svåraste jobb hade rätt denna gång. 

Vad tar jag med mig? Som vanligt är det timmar som krävs. Som småbarnsförälder och pappaledig har jag inte tiden som krävs att lära sig en ny båt. Det tar ett par GR och S2S till innan jag är med och slåss i toppen igen om jag ens får i hopp det.

Tack till arrangörerna som gör det möjligt för oss att segla

Johnny på Arcona 410 Kharat


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.