Seapilot2star 2019 | Startgrupp 6

Startgrupp 6 känns riktigt svår att ranka. Hur jag än vrider och vänder på siffrorna så är det nån båt som hamnar för långt ner på listan. Den säkraste på rankingen känns som sistaplatsen, Swede 55 Fast Lane. De var med 2015 och var åtta timmar efter närmaste båt i sin startgrupp då.

Först en liten snabbkoll på väderkartorna. Kallare än normalt. En del regn, framförallt på måndag, varierande vindar mellan syd och väst, och som jag skrivit tidigare verkar det knappast bli några hårda vindar. Så de som gillar en tuff undanvindsrepa får nog vänta till nått annat race. Det är större risk/chans för bleken. Expressvindar skulle jag tycka, men temperatur och fuktighet tilltalar mig inte. Men på måndag morgon när jag står där i startkuren på piren i Oxelösund och ser alla båtar segla ut mot havet så kommer jag att vilja hänga med.

SP2S_gr616 båtar är det i denna mycket ovissa startgrupp. Det är bara en rookie-båt här, och det är Farr 30 S/Y Maskinen med Erik Mårtén och Mikael Sakar från Västerås. Jag har lite ont om information. Men några resultat har jag. Farr 30 brukar ha det lite svårt så Västeråsarna får nöja sig med plats 11 på min ranking.

I topp har jag placerat First 40.7 Blueprint med Andreas Hamrin och Tobias Hemmingsson. Båda har deltagit tidigare med topp-resultat, men på olika båtar. Även Tobias Hemmingsson seglar First 40.7 när han inte är ombord på Blueprint. First 40.7 har ju tidigare visat sig vara riktigt bra båtar med många toppresultat på diverse race.

Bakom blir det dock svårare att placera ut de tävlande. Lars Stedius med Dehler 36 Kottika seglade förra året med sin dotter och knep en fin femte plats. När jag kollar runt på diverse resultatlistor så är ofta Kottika högt upp så de får finna sig i att vara rankade tvåa.

En anledning till den höga rankingen för Kottika är att flera av de bakomvarande båtarna är nya för sina seglare. Ofta kan det vara lite knepigt med en ny båt, men ibland känner man sig hemma direkt.

På tredjeplats hamnar en ny båt med gamla deltagare i dessa sammanhang. Jeanneau Sunshine 38 Sherin seglades ofta snabbt av Olof Granander och Torbjörn Gunnars. Nu har de bytt till en First 40.7, Embla. Det som talar mot är just att det är en ny båt för teamet. Men jag har ju svårt att flytta upp nån annan.
Den gamla entonnaren Joint Venture seglas av far och son Lagerström och de lyckades starkt på Lidingö Runt för ett par veckor sedan. Även denna är ny för de som seglar, och en gammal entonnare kanske inte är en optimal shorthandedbåt.

Finnflyer 36 Black Pearl med Håkan Mildh Svensson och Gustav Rosander har haft lite varierande framgångar, men flyter det på med mycket öppna bogar, gennakerbåt, så kan de knipa några placeringar till.

Figaro_3_190427_1

Figaro 3 Tutalör! på väg till Stockholm. Foto: Jesper Qvarnström

Sedan har vi kanske båten som alla vill kolla på. Helt nya Beneteau Figaro 3. Den båten ser inte ut som något annat. Trubb-nos och ”vingar” på sidorna. Jag vet inte om Klas Ionzon och Christian Martin seglat båten ännu, men den är väl inte som andra båtar att segla. Och jag antar att den gärna vill ha friska undanvindar vilket jag tror att det inte blir.
Är det fler än jag som undrar över namnet Tutalör! ? Jag gissar att det kommer från franska ”à tout à l’heure!” som betyder vi ses.

Jag kan inte skriva om alla båtar, men jag tror det i denna grupp finns tio båtar som har möjlighet att nå pallen. Eller kanske elva om det blir riktiga Farr 30-vindar.

Vem vinner grupp 6 - 2019

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

1 comment for “Seapilot2star 2019 | Startgrupp 6

  1. 25 maj, 2019 at 07:01

    Finnflyer 36 Black Pearl startar inte.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.