Tango tvåa på Örsbaken DH

Det blev en lång dag på sjön, som alltid när vi seglar Örsbaken Doublehanded. Tävlingen utgår från Nyköpings SS klubbholme Broken, och eftersom vi inte har lust att sova i båten så blir det till att transportera båt tidigt på morgonen för att hinna till skepparmötet på Broken.
Klockan 05:00 lämnade vi bryggan på Trosa Båtklubb. Solen hade just gått upp och termometern stog på +8 grader. Det är en fin upplevelse att ge sig ut på sjön så tidigt. Det är full fart på fåglar och djur och strax utanför Trosa kunde vi se flera havsörnar på nära håll, som jagade frukost.
Havet var i princip spegelblankt, och lika bra var väl det. Då går det snabbt och smidigt att transportera sig ner för motor.
Pappa fick agera rorsman större delen av ditresan. Någon autopilot finns inte ombord på Tango.
Jag lekte elektriker för en stund och installerade ett 5 amperes USB-uttag. Nu för tiden måste det ju finnas mobiltelefon och iPads ombord, och dessa behöver laddas när man är ute en lång dag. Apparna som används drar en hel del batteri. Är det dessutom soligt så krävs det bra ljusstyrka på skärmarna för att se något, och då drar det ännu mer batteri.
Kopplingen gick bra och närmare Sävsundet kunde jag koppla in USB-sladden mellan uttag och telefon, och det funkade.
Lite annat båt fix vidtog, och frukost intogs.

Strax före nio gled vi in vid bryggan på Broken.

På rorsmansmötet meddelades att banan skulle kortas av på grund av den uppenbara risken för lätta vindar. Det blev en fin bana som passade oss alldeles utmärkt. I princip blev det ju en krysslänsbana med kryss från Örsbaken ut mot bojen Portgrund och läns in igen.

Starten. Foto Lars Lindqvist

Halvvindstarten blev dock lite knepig. Sju båtar i vår grupp med tre snabbare och tre långsammare båtar. Vi antog att det skulle bli trångt vid lovarsbojen, men det fanns ingen anledning att inte försöka starta där.
Vi kom i väg bra, men med en Rival i nosen. Bara att ligga bakom och vänta till kryssen typ…
Athena 34 Vivett och Roffe Plåts Piano kom också ikapp Rivalen och vi fyra låg tätt och tampades om positionerna ut mot den guls-svarta bojen på Örsbaken.
När vi väl passerat bojen slog de flesta omgående och det blev lättare att välja fritt spår.
Athenan tog täten, men den lilla träbåten Piano gick alldeles för snabbt.
Vinden varierade en del både i riktning och styrka. Långa 10-gradersvrid som var svåra att komma i takt med. Vindstyrkan var nog runt två meter.
Jag tyckte inte det gick bra. Det kändes som det alltid vred åt fel håll. De stora båtarna som startat i klassen efter var ikapp tidigt tyckte jag, och småbåtarna, Piano och M22:an med Hasse Kowallek hängde med bra. Efteråt har jag sett bilder som tyder på att storbåtarna hade bättre vind när de startade.

Tango på väg ut mot havet. Foto: Lars Lindqvist

När vi rundade bojen vid Portgrund var det X-332 Inga G i täten före Dehler 34 Doris. Även Diva 35 Åsali hade passerat oss och Athenan var också en bit före.
Men när vi rundat bojen och satt spinnakern kändes det i alla fall att vissa båtar halkat efter en del. M22:an var kanske inte så nära, och de hade ju ingen spinnaker. Samma sak med Anders och Gun Roman med NF, de var nu en bra bit efter. De båda Rivalerna var också akterseglade.
Länsen in blev en lång och seg resa med stundtals fart under tre knop. Solen stekte på och det gick åt en del vatten.
Vi skar ut bland grunden öster om leden, men det var mer lättnavigerat än vad det först så ut. Med plottern på ”paddan” var det en enkel resa.
X-332 Inga G hade ryckt åt sig en bra ledning när de som första båt nådde Örsbaken-bojen. I det här läget var det bra att ha båtar före då det var en 100-graders-gipp. Vinden ökade också en aning och frågan var, skulle vi ta ner spinnakern vid rundningen eller kan man bära den in mot målet vid Broken.
Inga G gippade och körde vidare, men det var brant, mycket brant. Vi tvekade.
Vi kom dessutom in mot rundning samtidigt med First 40.7 No Limit. Doublehanded och en tvär gipprundning med spinnaker.
Med ett par båtlängder kvar till bojen bestämde vi dock oss för att ta ner spinnakern. Snabba ryck! Och då är det skönt att det är en lätthanterlig Express med liten fock och 45 kvadrat spinn som ska hanteras. Vips så var spinnakern nere, för tidigt, men vi han före Firsten runt bojen och de valde att passera oss i lä.
Inga G gick i mål 14 minuter förre oss och trots att jag/vi inte var riktigt nöjda med seglingen så anade vi att vi ändå låg bra till. Det var dessutom rätt trevligt att få målskott. Vi hade ju passerat Athenan på länsen och var första båt i mål i vår startgrupp.
Bakom såg vi Piano komma mot mål, men jag han inte kolla klockan, men det kändes som att de var lite för nära.

Vi tog ner seglen och skulle bara kliva iland en snabbis för att lämna rorsmansdeklaration och sedan börja färden hem mot Trosa igen. Men vi kom aldrig in till bryggan… så är det när man har kortast möjliga lina enligt klassregeln och missbedömmer avståndet till bryggan. Som tur var fanns det en annan båt vid bryggan, och vi nådde i alla fall deras akter och kunde kasta över pappret till dem…Men, men…sånt händer.

På vägen hem mötte vi ett pärlband av båtar på väg mot Oxelösund och Seapilot2star-starten. Funny Too, Blue Café, Vita, Idehlfix, Katima och Styv, bland andra.

Under kvällen kom ett SMS från Per Sandberg: Roffe ”Plåt” vann och Tango blev tvåa!
Ja…när vi gick i mål kände vi ju att vi låg bra till. Men samtidigt hade vi ju känt att kryssen ut kanske inte var nån höjdare, och länsen var händelselös. Men vi seglade förmodligen rätt bra ändå. Det var väl fler än vi som hade problem med de långsamma vriden och vindpustarna som kom lite här och där.

Örsbaken Doublehanded är en tävling jag kan rekommendera, och Broken är ett skönt ställe. Och det är inte alls så jobbigt att gå upp halvfem för att transportera båt. Det är mycket jobbigare att gå upp halvfem för att åka till jobbet.

Lars Lindqvists foton från tävlingen >>

resultat_orsbaken_2018


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

2 comments for “Tango tvåa på Örsbaken DH

  1. Jim Qvarnström
    27 maj, 2018 at 15:53

    ”pappa fick agera rorsman”. Ha, ha,ha. Det är ju jag som är rorsman på Tango. Tillfartsseglingen var magisk, den var verkligen värd att gå upp i ottan för. Rejset blev ganska påfrestande. Den svaga vinden krävde total koncentration hela tiden och solen var skoningslös. Troligen fick jag lite för mycket sol och frös som en hund på hemvägen. Men resultatet värmde. Grattis Roffe ”Plåt”! Och tack Niklas för ännu en trevlig dag tillsammans på havet.

    • 27 maj, 2018 at 16:03

      Nu va det ju mest att du fick styra mest hela tiden på transporten medan jag kopplade el. Att sitta och styra under motorgång är ju kanske inte alltid så kul.
      Under race är det ju så klart pappa som är rorsman. :-)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.