Seapilot2star 2018 | Startgrupp 7

sp2s_18_gr_7Fredag och det är nu inte så många dagar kvar till start på Seapilot2star. En och annan båt har anlänt till Oxelösund, men de flesta dyker väl upp under lördagen kan jag ana. Ett tips! På lördag seglas Örsbaken Doublehanded med start och mål vid Broken, cirka en timme från Oxelösund. Perfekt uppladdning inför 2star, om man har tid. Jag vet att det är en bit över 10 båtar anmälda och fyra av dessa är 2star-båtar. Mer info om tävlingen här >>> Efteranmälan kan naturligtvis göras!

Så till det som inlägget ska handla om. Startgrupp sju och Seapilot2star. Först lite väder.
Det är nog ganska enkelt att vara meteorolog just nu. Om man säger ”samma väder i morgon” så blir det ju rätt…
Måndag, sol och ostlig vind 3-5 m/s. Tisdag, sol och ostlig till sydlig vind 2-4 m/s. Onsdag, Sol och vind kring ost, eller växlande 1-5 m/s. Natten till torsdag skulle det kunna bli några moln och ökande vind från nordost. Ökande vind innebär att det på torsdagen kan bli upp mot åtta nio meter. Regnkläder och sydvästar kan seglarna lämna hemma.

Startgrupp sju innehåller 14 båtar. Det är för övrigt fortfarande 101 båtar på listan vilket är fem fler än förra året. Men några hinner lämna återbud ännu.
Klassen innehåller inga riktiga rookies, inga ungdomar och bara en kvinnlig seglare. Men det finns två totalsegrare här och det är inte helt enkelt att bena ut en ranking i denna grupp. Jag har några favoriter, och jag ser ett par som inte hamnar på pallen.

Först har vi en liten dark horse i dubbel bemärkelse. Båten är nämligen svart. FinnFlyer 36 Black Pearl med Håkan Mildh Svensson och Peter Busck. När de för två år sedan kom trea var det en stor överraskning för mig. Jag hade ingen koll alls på den svarta båten. Och förra året visade de att tredjeplatsen inte var någon tillfällighet när det blev tvåa. Så nu räknar jag med Black Pearl som en av de tre vinnarkandidaterna i denna klass. Jag tror att vindarna som väntas kan passa denna båt.

Bavaria 49 Vejde har jag markerat röd. Inte för att jag tror att de blir sist, utan för att jag tror att de inte kommer att ta en plats på pallen under några omständigheter som väderprognosen ser ut. Båten väger 13 ton och den passar inte alls in i dagens väder. Anders Svensson är dock en mycket skicklig seglare som jag själv seglat med.

Prima 38 White Knuckles överraskade förra året med att vinna gruppen. Jag tror inte de upprepar den prestationen. Det är många andra båtar jag rankar högre. Men det betyder ju inte att de är chanslösa. Jag rankar dem ungefär på sjunde åttonde plats, trots förra årets seger.

FinnFlyer 36 Blue Café är en av båtarna som jag rankar högre än White Knuckles. Blue Café med Claes Bergöö och Torbjörn Henriksson från Västerås har två gånger varit nära pallen. Med lite flyt kan de säkert hamna på pallen, men jag tror att de hamnar en eller ett par platser utanför pallen.

IMX 40 FoXy Lady är en av favoriterna. 2012 tog de hem totalsegern och de brukar alltid vara med högt upp i resultatlistorna, oavsett om det är Arkö Runt, Gotland Runt eller Seapilot2star. Men de är ingen klar favorit.
Jag antar att en IMX 40 gärna vill ha lite mer kryss än vad det ser ut att bli enligt prognoserna.

J/122 Joule är en ny båt i sammanhanget. Seglarna är dock rutinerade och meriterade. Team SydOst, Marcus Österberg och Mikael Söder har deltagit åtta gånger förut med pallplats som resultat fyra gånger.
Jag tror dessutom att en J/122 passar väldigt bra till detta ändamål. Shorthanded med mycket lätta öppna bogar.
J-båten väger nästan hälften mot Bavarian, men har mer segel.

Aspect 40 är en annan båt som borde passa fint på den här tävlingen och vindprognoser. Två Aspecter kommer till start. Både Styv och Perfect har goda möjligheter att placera sig, kanske till och med på pallen. Styv, Oaxens BK med Kalle Hultman och Johan Grevald har flera gånger varit och huggit runt tredjeplatsen.
På Perfect ser jag att rutinerade Matt Hogdson kliver ombord. Matt är väl segelmakare på North Sails och vann 2star 2010 med Finngulf 33 La Dolce Vita. Eric Ygberg och Matt Hogdson lär ge Hultman och Grevald en ordentlig match.
Jag rankar båda strax utanför pallen, men det känns ganska jämn så möjligheterna är goda att peta bort någon av mina pallkandidater.

Jag måste också nämna Arcona 430 Pingu med Mikael Widmark. Här seglar en riktigt rutinerad herre ombord, nämligen Patrik Spängs. Han har seglat många olika klasser med stora framgångar. Det jag vet är att han har ett SM-guld i Express 1982 tillsammans med bland andra Staffan Carlens. På 80-talet var han med högt upp i Finn-jolleklassen med flera SM-guld och internationella framgångar, och 1992 var Spängs taktiker på den Svenska Americas Cup-utamanaren Tre Kronor.
Pingu kan vara bra att ha ett öga på.

Dessutom, notera SRS-talet på Ice 52 Nirvana: 1,302! På 10 timmar ska Ice 52 vara 2 timmar före J/122.

Mina tre pallkandidater är dock följande: FinnFlyer 36 Black Pearl – IMX 40 FoXy Lady – J/122 Joule

Vad tror ni?

Vem vinner grupp 7 - 2018


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

2 comments for “Seapilot2star 2018 | Startgrupp 7

  1. Staffan Ljung
    25 maj, 2018 at 19:07

    Jag tror stenhårt på J-122:an med Team Sydost. Niklas jag har också tippat pallplatserna i de olika klasserna. Kanske mer känsla än förnuft, se http://www.s73calluna.wordpress.com. I slutet av veckan får vi summera och se vem som får flest på pallen….

    • 25 maj, 2018 at 19:21

      Ja, det blir kul att se. Statistik är ju en sak. Verkligheten kan vara en helt annan. Det är mycket som kan påverka. Blir det så lätta vindar som jag anar så kan det ju även bli lite chansartat med vindstråk här och där.
      Jag är nog lite sämre förberedd i år. Jag hade det bra tidigare när jag jobbade på tryckeriet och hade datorer och internet framför mig hela dagarna. Nu jobbar jag i produktionen på Astra, och där är jag glad om jag hinner kolla min arbets-mail på arbetstid…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.