Torsdag och solen skiner från en klarblå himmel. Redan halvåtta är det 23 grader varmt och fleecejackan jag ständigt lever med får vara hemma idag. Lite färre segelbåtar idag. 17 om jag räknar rätt. Lite fler motorbåtar, och nämnvärt är att det är många små motorbåtar, typ 6-7 meter från 80-talet.
Först tar vi en liten lektion i Bavarias modeller. Hur många av er kan skilja på alla dessa modeller de har spottat ur sig genom åren? Det här är en Bavaria 32 Cruiser. Det står ju på sidan, och det är enklaste sättet att skilja dom åt… B32Cr presenterades 2001 och såldes i 1200 ex fram till 2005, sedan tog nästa modell över…
…och nästa modell är Bavaria 33 Cruiser. Den såldes bara i 2 år innan den lades ner. Skillnad på 32 och 33? Samma båt i princip. Lite större och rundare rutor samt rutan i skrovsidan, och vips så har man en ny båt att sälja. Billigt.
Vid första anblick tänkte jag att detta var en Arcona 32, men anade ganska snart att det var nått annat. Visst har den lite drag av den lilla Aphrodite 29 och mycket riktigt är det samma man som ligger bakom designen, Carl Beyer, och modellen är CB 33. Presenterades 1985.
Ett antal år tidigare ritade Rolf Magnusson denna båt, Contrast 33 som 1979 var en ganska snabb båt. Bredvid en Bavaria i samma storlek är Contrasten en liten båt…
Diva-båtarna har jag alltid gillat. Framför allt de äldre modellerna, och den senaste förstås. Det här är Diva 35, från 1985 och som alla Diva-båtar ritad av Bernt Lindquist.
Safir är kanske inte en optimal semesterbåt. Men det beror väl på vad man prioriterar. Lång, smal och nära till vattnet. En helt annan seglingskänsla än dagens klumpigare båtar. Göte Berg ritade denna skärgårdskryssare i början på 70-talet.