Båtkoll i Trosa hamn 20200623

Tisdagmorgonen bjuder på molnigt väder och ingen vind. Dåligt seglarväder med andra ord. Jag anar dock att solen tittar fram snart, men vindarna ser ut att vara svaga under dagen. 10 båtar med mast kunde jag hitta i hamnen idag. Jag räknar då inte de som har ”hemmahamn” utan försöker hålla mig till gästerna. Motorbåtarna var fler idag, kanske 15.

 

Full aktivitet i gästhamnen. Någon form av brygga snickras ihop utanför servicebyggnaderna. Kan tänka mig att det blir plats för skärgårdsbåten som trafikerar Askö och Kråmö under sommaren. Vi sjöräddningsstationen grävs det och trycks ner stolpar, vet inte om det blir en brygga där också.

Dagens första båt på bild är en Dufour 385 Grand Large. Det är ingen långväga gäst då jag vet att den hör hemma på Oaxen. Paula heter båten och har vid något tillfälle deltagit på Trosa BKs Notstickshällan Race, och ett par Gotland Runt. En fransk cruiser från början av 2000-talet. Design Umberto Felci.

Denna har jag sett förr. Tyska Rote Zora gästade Trosa hamn två gånger förra året och jag tror att det är en Faurby 393. En dansk konstruktion från slutet av 80-talet. Gissar att just denna båt är av senare årsmodell. Spinnakerbom och peke i kolfiber. 12 meter lång och måttliga 3,20 i bredd. Och för att vara en 40-fotare så är den ganska lätt, drygt 5,5 ton och ca 40% i kölen. Dagens favoritbåt!

Den här känner väl alla igen. En gammal Maxi 77, sveriges mest sålda båt. Presenterades 1972 och såldes i nästan 4000 ex under tio år. Inte speciellt vacker, men på 70-talet var det en rymlig och hyggligt seglade familjebåt.

 Den här motorbåten är ganska udda i sitt utseende. Seafaring 34.

Och alltid är det något jag inte har koll på. Idag är det denna båt. Nån som vet? 70-tal gissar jag…

 

 Denna däremot är en ganska vanlig modell i hamnarna. Fenix, en efterföljare till Maxi 77 skulle man väl kunna säga.

Den inre gästhamnen i Trosa är det inte många som hittar till. Den här Novan ligger helt själv vid kajen. Peter Norlin står förstås för linjerna och båten presenterades 1981. Ungefär 500 exemplar byggdes. Just detta exemplar såg väldigt välskött ut.


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.