Spirit of Garm IV

I en kall industrilokal utanför Oxelösund byggs det för fullt. En enorm kappseglingsbåt i trä, efter ritningar från 1902.

Spirit of Garm, senare San Toy kappseglades i början på 1900-talet i Sverige, Norge och Tyskland.

garm_01

Svenskt lokalproducerat trä med epoxy och glasfiber.

Nu byggs en ny Spirit of Garm efter de gamla ritningarna. I original byggdes Garm i plåt, men nu byggs den i kallbakat trä. Köl och roder blir modernt. Det var en fenkölsbåt även i original, men nu blir det en djupare L-köl.
Segelplanet blir som originalet, gaffelrigg, men i modernare material. Dacronsegel i stället för bomull.
Det blir också motor och även en bogpropeller för enklare manövrering i hamnarna.
Båten blir ju över 20 meter lång inklusive peket, och med platt botten och en modern L-köl lär båten kunna bli rätt vindkänslig.

garm_02

Platt i botten, rak i stäven och peke.

Det är intressant att se en över 100 år gammal konstruktion där det finns så mycket likheter med moderna snabba båtar. Och då var inte Garm jätte-extrem. Riktiga racers som var 15 meter långa vägde bara tre till fyra ton. Spirit of Garm vägde tre gånger så mycket, men var ändå lätt jämfört med andra stora segelbåtar.

Jag var på plats i Oxelösund idag där de visade det färdiga skrovet och pratade lite historia kring Garm och konstruktionsregeler vilket var mycket intressant.

Våren 2019 ska Spirit of Garm sjösättas och 2020 är planen att de ska deltaga i Kieler-Woche. Antar att det blir en del race i Sverige också.

På Facebook kan man följa projektet >>>

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *