ÅFOR 2017 | Tävlingen är över

Årets ÅF Offshore Race är över. Nästan i alla fall. När jag skriver detta är det fortfarande fem sex båtar kvar på banan, men det ser ut som de flesta kommer att hinna in till prisutdelning och regattamiddag, om de nu hade tänkt vara med där.
Årets race gick fort, framför allt för de snabba båtarna, men det är också så att båtarna är snabbare. Aldrig tidigare har väl en så snabb båt som CQS deltagit i tävlingen.
Det är naturligtvis kul med båtar som CQS, men utan alla ”vanliga” båtar blir det nog inte mycket till tävling. Totalt startade 239 båtar och runt 210 gick i mål.

CQS_fotoNilsHammarsten

CQS. Foto: Nils Hammarsten

Starten inne på Strömmen präglades av mycket lätta vindar. Det gick att segla, men det var knappt. Att se 239 båtar kryssa ut från Stockholm är mäktigt. Men besättningen på skeppet Gratia tyckte kanske inte det. De hade vissa problem med att ta sig ut i skärgården. Till Oxdjupet tog det ungefär sex timmar. Då var övriga fältet redan vid Sandhamn. Men de tog sig i mål.

Vinden ökade under söndagen och skärgårdsseglingen blev en skön och trevlig resa för de flesta. Väl ute vid Sandhamn drog först dimman in över tävlingen. Sedan kom vindvridet och vindökningen. Vind mellan väst och sydväst runt tio meter, stundtals upp mot kuling gjorde seglingen jobbig och tuff. Sjön är inte alltid lätt att tas med runt Gotland. 27 båtar bröt tävlingen. De flesta på sträckan mellan Sandhamn och Hoburgen.
Läckage, storfall som gick av, tekniska problem och sjösjuka är några av problemen jag hört. Men många bröt helt enkelt för att det var jobbigt.
Jag och många andra råkade se på AIS-kartorna när sjöräddningen gick ut för att ta hand om en av seglarna. Många blev naturligtvis oroliga. Med dagens teknik ser vi ju nästan allt som händer på banan. Att sjöräddningshelikoptern cirklade över Team Doghouse Marin så vi, men ingen visste vad som hänt. Några timmar senare skrev Nadine Kugel själv på Facebook om händelsen och att de var välbehållna. Och båten ligger i hamn på Gotland.

För de som inte bröt tävlingen väntade efter Hoburgen en förhållandevis behaglig resa. Undanvind upp mot Visby. Men vid Visby fick många nordvind och det blev kryss norrut. För en del dog vinden ut runt Visby, precis som det brukar göra då och då.
Från Visby till Sandhamn var det ganska varierande vind, både i riktning och styrka. Regn tror jag inte att det blev så mycket av, men det har väl inte heller varit någon värme direkt.

Jag tycker dock tävlingen går alldeles för fort. Banan borde vara lite längre.

RESULTAT >>>

I klassen Big Boat vann estniska Cookson 50 Furiosa med Rolf Relander. Men ombord fanns rorsmannen Richard Göransson, och han har ju vunnit en del.
Mats Bergryds Club Swan 50 med en sjärnspäckade besättning slutade tvåa. Här seglade bland annat Björn Österberg och Klabbe Nylöf.
CQS med Ludde Ingvall blir trea. De hade knappast nån fördel i skärgården med sex meters djupgående. I Oxdjupet fick de plattlänsa med saxade segel efter som det var för smalt att skära. De hamnade även i ett bleke en bit utanför Alma. Jag trodde dock att de fått problem då jag såg båten ligga stilla på AIS-kartan samtidigt som det blåste över tio meter vid Landsort.

I klass SRS A startade 76 båtar. Segrare blev Imperiet II, en Arcona 380 med Paul Nord som skeppare. Här seglade även Micke Olesen md ombord.
Imperiet II vann tidigare i år Ornö Runt och de blev trea på Lidingö Runt. De har uppenbarligen fått fart på sin båt och det var ingen stor överraskning att de vann klassen. Men jag trodde mer på ”ORCi-båtarna” FoXy Lady och Du Soleil bland annat. De hamnade dock längre ner.
De två övriga pallplatserna i SRS A togs av två First 40.7. Absolute Blue blev tvåa och Naomi trea. Finska Finngulf 41:an Speculator var med och nosade på pallen, men fick nöja sig med fjärdeplats. Det var för övrigt mycket tätt just utanför pallen. Sju minuter skiljde trean till sjuan.

I SRS B vann planenligt First 36.7 Pro4u. Pro4u låg dock bara tvåa vid Almagrundet, elva minuter efter Lady Godiva. I mål var de istället 45 minuer före. Det kan uppenbarligen hända mycket på 10 sjömil.
Lady Godiva, som är en Dominant 105 blev tvåa. Den båten seglas av Anders Dahlsjö som ju var med i besättningen på Volvo Ocean Race-båten Ericson 3.
Trea i klass SRS B blev en bekant båt för oss här i Östra Sörmland, nämligen Sörmlandsregatta-vinnaren Timi Minos, Arcona 340 med Johan Karlsson från Södertälje. Tiki Minos var med bra under hela racet, men det var först strax före mål som de klev upp på tredjeplatsen. De låg femma vid Almagrundet. Charles Tillander med Dehler 36 Stormsteg missade pallen med drygt en minut. En minut efter 352 sjömils segling. Det finns nog många ställen på en sådan här segling där man kan ha tappat den minuten.
X-35 Valdemarsvik där min bror seglar seglade in på en fin sjundeplats bland de 63 båtarna i klassen.

I klass SRS C vann Scampin Boj Boj med Peter Forslund. Båten har enligt uppgift deltagit i Gotland Runt varje år sedan 1981 och tagit minst tio klass-segrar. Det är bra att sådana här båtar vinner. Det visar att man inte måste ha en stor och ny båt för att kunna vinna en kappsegling.
Tvåa i klass C blev Compis 363 Daiquiri med Martin Jättner. Den ordinarie skepparen Gunnar blev tvungen att stanna på land av hälsosjäl, men det gick ju lika bra ändå.
Trea, några minuter bakom kom X-332 Lady X med Mikael Algvere.
På femte plats kom X-99 Falken med Anders Svensson. Anders som en gång i tiden bodde i och seglade för Trosa BK. Nu seglar Anders för Finspångs BS.
Södertäljebåten Gryffindor med Anders Karlsson misslyckades och hade endast fyra båtar bakom sig i resultatlistan. Bättre än så hade jag räknat med då de i år haft bra fart på båten på våra tävlingar här i Trosa.

I klass SRS Doublehanded blev det ytterligare en ”medalj” till Södertälje BS genom SunFast 36 Groovie med Martin Dubois och Noel Barkelius. De gjorde ett starkt race och ledde i princip banan runt.
Fredrik Wallenberg och Gustaf Dyrssen med den klassiska 63-fotaren Refanut tog andraplatsen före en av de mindre båtarna, Dehler 29 Citrus. Citrus seglades av Per Ovrén och Viktor Planting Bergloo.
I doublehanded-klassen deltog tre båtar med helt kvinnlig besättning. H35 Doghouse Marine med Nadine Kugel och Stina Jansson har jag redan skrivit om, de bröt.
Scampi Ulrika med Anna och Eva Forslund är i skrivande stund på banan och tampas med Maxi 77 Any Day om sistaplatsen (22, 26 startande). De har dock legat högre upp under racet, men flera bleken har drabbat de båtar som var kvar på banan sent idag.
First 36.7 Aramis med Anna Mourou Lange och Emely Hagen slutade på 18:e plats. En stark prestation av Aramis då de fått låna båten och inte hunnit segla den innan start. Anna hade dessutom knappt seglat spinnaker innan tävlingen startade i söndags.

I SRS Multihull deltog bara fyra båtar. Här blev det Estnisk seger genom SeaCart 30 Cremefreas. Därmed tog Estland två segrar med tre startande. Rätt okej utdelning.
SeaCart 30 True Look med Peter Myhrström och Pia L’Obry tog andraplatsen och skåningarna på Farrier 32 SR Today slutade trea.
1 timme och 25 minuter skiljde de fyra båtarna åt.

Och så Classic-klassen där Patrik Sahlén med besättning vinner för fjärde året i rad med Ballad. 13 minuter bakom kom SK 95 Marga med Mia Widstrand och SK 75 Bacchant tar tredjeplatsen. Gratia, Kryssarklubbens skolskepp på 100 ton slutade sist, 33 timmar bakom segraren! En snittfart på 3,14 knop.

Det tävlades ju också i ORCi även om man plockade in alla båtar under SRS-resultaten.
I ORCi A vann Furiosa före Ladykiller och Farr 40 Stormtrooper.
I ORCi B vann Pro4u före Absolute Blue och finska Speculator.

Jag återkommer förstås med mera statistik och siffror från årets tävling.

 

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailfacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *