Seapilot 2star | Målgång Oskarshamn del 2

Jag fortsätter väl där jag slutade i det förra inlägget. Det flesta har ju tagit sig i mål i Oskarshamn och får en lång och god natt att vila upp sig på.

Startgrupp fem. Där segrade Finska J/105 Garbo, precis som på etapp ett. Naturligtvis är det de som också har ledningen då inför etapp tre.
Pronavia 38 EllvAnn slutade tvåa idag och trea blev Södertäljebåten, och min Favorit, Arcona 340 Tiki Minos. Endast elva minuter skiljde dessa tre båtar. Och det är nästan lika tätt överallt på denna etapp. Förhållandevis lättseglat.
Inför etapp tre har som sagt Garbo täten. Tiki Minos är tvåa cirka 40 minuter efter och EllvAnn tätt efter. Bakom skuggar Elan 37 Solidtango och Hanse 400 Cassis som för övrigt bara blev 13:e idag.
Tiki Minos har chansen att ta segern från Garbo. Men blir det lite öppna vindar så håller nog Garbo undan. Solidtango kryssar också rätt bra och har dessutom code-segel att hissa om det lättar ur och öppnar lite.

I grupp sex segrade Sun fast 3600 Groovie, precis som i går. Men trots två spikar leder de bara med en knapp kvart. Dubois/Barkelius får slita om de ska hålla undan i morgon. Jag tror de får svårt.
Archambault 35 Krut blev tvåa idag och Finn-Flyer 36 Black Pearl överaskade med tredjeplatsen.
Far och dotter Fransson med Dynamic 35 Existens blev fyra idag och jagar närmast bakom Södertäljebåten Groovie. Dynamicen är väl en fin kryssbåt? Noterbart för oss som håller på Sörmländska båtar är att Linda Fransson tydligen arbetar på Nyköpings Kommun.
Tredjeplatsen i klassen innehas av Mumm 36 Shogun som seglas av far och son Straume. Och de är bara tio minuter efter Existens.
Om det blir ordentlig kryss tror jag Shogun har goda chanser. Och då bör man nog också titta längre ner i listan, för det är tätt även här. First 40.7 Naomi på åttonde plats har ju bara 41 minuter till pallen. Det är över 100 Nm som ska seglas.

I grupp sju är det väl avgjort? Nja…Jimmy Hellberg knep gruppsegern idag, precis som i går, och Pac.Man leder med två och en halv timme.
Närmast bakom ligger Aspect 40 Effect med Rolf Tannergård och lurige Anders Lewander. Jag tror Effect skulle ha varit nån timme närmare för att ha chans.
Tvåa idag, och trea inför morgondagen har vi Wasa 41 Aitutaki. Calle Nyström och Fredrik Enander på Aitutaki ser nog gärna att det blir kryss hela vägen. De ligger ytterligare tio minuter bakom.
IMX 40 FoXy lady på fjärde plats är nog för långt bak. De har 30 minuter drygt till pallen, och det är inte omöjligt, men över tre timmar till segern verkar svårt.

Som åskådare hoppas jag nu att det blir lite lättare vindar i starten och sedan kryss huvuddelen av etappen. Då blir det spännande att följa racet. Jag hoppas också att det blir bättre AIS-kontakt. Idag försvann nästan alla båtar från ”trackingen” innan de nådde Blå Jungfrun. Och på MarineTraffic försvinner de ännu oftare. På SeaPilot syntes dock de flesta hela vägen in i mål.
Att vinden är nordlig på morgonen och sedan vrider mer och mer mot ost kan ju gynna de senare startande båtarna.

Pac-Man. Foto: Jim Q

I totalen leder Pac-Man 28 minuter före J/80 Yachti. Ytterligare en halvtimme bakom jagar den andra J/80:n, Wonderboo. Eländet, Dominant 95 är ytterligare fyra minuter efter. Jag tror det handlar om dessa fyra. På femte och sjätte plats följer två undanvindsbåtar, Aplicator Group och finska Bianca. Dessa tar aldrig in på Pac-Man, om inte Pac-Man hamnar i bleke.
Sjua ligger sedan J/105 Joan. Men nu är vi uppe i ett avstånd på två timmar. Kan Joan ta in två timmar på Pac-man. Joan är ju inte heller nån kryssbåt, även om den kryssar okej. Bakom följer Piano och Piano. Hansson 31 Piano med Anders Bergmark jagad av Roffe Plåts Piano som ju Anders en gång i tiden ritat. Kan dessa ta in över två timmar på Pac-Man?

Statistiken talar för Pac-Man. Aldrig har en båt under tio meter tagit hem totalsegern. Finngulf 33 La Dolce Vita är den minsta hittills.

Målgången lär ske natten mellan onsdag och torsdag, runt tre tiden kanske. Starten i morgon sänds live liksom målgången i Oxelösund.


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.