Seapilot 2star | Målgång i Oskarshamn

Strax efter klockan 17 på tisdagkvällen gick Dominant 95 Eländet i mål i hemmahamnen Oskarshamn. Eländet tar åter segern i startgrupp ett och befäster sin ledning inför den avslutande etappen i morgon torsdag.

Undanvindsbåtarna fortsätter att dominera, även om det inte är lika mycket som i går.
Dagsne segling började med mer läns och spinnakerbåtarna fick chansen att knapra lite tid. Men allt efter som timmarna och distansen gick vred vinden över mer mot nord och gennakerbåtarna började åter få fart. Vindstyrkan har under dagen varit över 10 m/s i slutet på sträckan.

Rundningen vid Västerviks angöring ströks för att eventuellt få en lite mer taktisk sträcka, och till att börja med blev det en del olika vägval. I sista startgrupp startades det till och med på olika bogar.

Mellan Ölands Norra och Blå Jungrun blev det sedan åter lite mer läns och många båtar fick gippa en del för att ta sig ner mot den höga ön i Kalmar Sund.

I klass ett tar alltså Dominant 95 Eländet segern även idag. Dagens tvåa är precis som i går den lilla träbåten från Gotland, Piano med Roffe ”Plåt” och Magnus Gustafsson. Dehler 29:orna Citrus och Funny följer på tredje respektive fjärde plats.
Dagens ras står H-35 Team Mobline för då de slutar nia på dagens etapp efter tredjeplatsen i går.
Det är dock fortfarande förhållandevis jämt mellan båtarna och mycket kommer att hända under den långa tredje sträckan i morgon. Det lutar också åt en hel del kryss. Eländet har drygt en timme tillgodo på Piano. Citrus har i sin tur en knapp halvtimme upp till Piano, och bakom är det bara minuter mellan båtarna.

I grupp två blir det även idag en J/80 som tar segern. Denna gång är det KSSS-båten Yachti som plötsligt dök upp vid målet i Oskarshamn. De syntes vaken på MarineTraffic, Seapilot eller tävlingssidan. Den andra J/80-båten Team Wonderboo och Elan 360 Yolo seglar åter ett bra race.
Yachti toppar gruppen totalt, cirka en halvtimme före Wonderboo. En timme bakom jagar skåingen Anders Bergmark i Hansson 31 Piano. Håller J/80:orna undan på den långa kryssen?
Omega 36 Nixe med Bengt Jannsen och Stefan Ljungstedt hade en tung dag i går när de kom sist i gruppen. I dag snyggar de till siffrorna med en sjundeplats.

I startgrupp tre är Pacer 27 Aplicator Group klar segrare idag, precis som i går. Dagens tvåa är dock en överaskning för mig, Wasa 30 Horisont med Fabian Lyman. Trea ligger Eloge 38 Nirvana som slutade sexa på dagens etapp.
Trosabåten Axile, X-332 med Harald Axling och Torbjörn Blomberg innehar fjärdeplatsen efter att ha slutat sjua på dagens etapp. Axile såg dock ut att nosa på täten ett tag i början på sträckan.
Västeråsseglarna på Dehler 33 Dagmar kom i går sist (18) i klassen, men ryckte idag upp sig ordentligt då de tog en trea på sträckan. Preliminärt ligger de dock bara på elfte plats i sammandraget. Men det är bara 30 minuter till pallen.
Det är dock flera som haft det tungt i grupp tre. Dehler 34 DD Funny Too ligger ”bara” åtta och X-332 Lady X ligger preliminärt på 16:e plats. Har en känsla av att nått har hänt där. Ett trasigt segel eller nått sådant.

I klass fyra dominerar finnarna med Pogo 30:an Bianca II. Undanvindarna är ju deras grej och de har spikat de båda första etapperna. Gissar att de får det betydligt tuffare på den tredje etappen. De har bara en halvtimme till godo på J/105 Joan som jag tror kryssar betydligt bättre. J/105 CAG Novus blir trea idag och är också trea totalt.

Övriga klasser återkommer jag med senare ikväll. De har inte gått i mål tillräckligt med båtar ännu.

Ett antal båtar har brutit av olika anledningar.

Aspect 40 Styv, tävlandes för Oaxens BK valde i morse att vända hemmåt sedan de upptäckt problem med vantinfästningen. De ville förståss inte ta några risker och bröt tävlingen.
Swedestar 415 Mamma Mia valde också att bryta i morse. Avbrutit seglingen.

Under dagen har även Arcona 400 Daisy

Och just nu gick Pac-Man i mål på rekordtiden 6:33:44 vilket jag tror är den snabbaste tiden en enskrovsbåt seglat etapp två på.


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.