Favoritseger på Notstickshällan

Mycket varierande vindar präglade detta race. Det är väl så det brukar vara på våren i och för sig.
12 båtar till start vilket är en 100-procentig ökning jämfört med förra året. Tävlingsledningen är nöjd i alla fall.
Väderprognoserna tydde på västliga vindar som under dagen skulle vrida mot sydväst. Vindstryrkan skulle vara runt fyra fem meter. Det skulle innebära en hel del kryss och en hel del spinnakerbogar.

11 av tolv båtar var anmälda som shorthanded, och så även vi på Tango. Och bara att ta sig ut från bryggplatsen kan ibland vara knepigt. Shorthanded och utan motor. Med vinden rakt i nosen vid bryggplatsen trodde vi att det var en enkel match att hissa storen vid bryggan, lossa tamparna och låta båten glida ut från platsen. Problemet var väl bara att vinden inte blåste rakt i nosen och trots löst storskot fick ju båten snabbt fart frammåt och gled in på nästa båtplats när vi väl lyckats trycka ut oss från vår egen plats. Med y-bommar och grann-båtar med vassa badbryggor krävdes det många armar och ben för att bära av och dessutom en man vid rodret.
Det var smartare att släppa ut båten från platsen utan segel och dra upp focken när vi låg fria. Ibland blir det fel trots att man gjort detta många gånger i 20 år.

Väl ute vid startplatsen på Fågelöfjärden tyckte vi att det blåste mindre än vad vi tidigare trodde inne i hamnen. Men det varierade stort. Ibland var det riktigt lätt. Ibland blåste det på så båten krängde ner till relingslisten. Här gällde det att hänga med att trimma om, något vi varit lite dåliga på tidigare.

Länsstart är inte helt lätt. Speciellt inte i denna väldigt växlande vind. Med vår Express var vi dessutom en av de mindre båtarna i fältet. Vi skulle hålla oss undan för stora båtar som Arcona 400, Dufour 385 och annat som tar all vind.
Vi valde att ”ta fart” långt från linjen för att hitta rätt plats att starta på. Med hjälp av iPadens start-app gick det rätt bra och vi hittade vår plats på linjen och med bra fart. En häftig känsla att ha hela gänget av stora båtar bakom sig.

Vindpustarna kom och gick och på styrbordskanten jagade Funny Too med Anders Mathson och Axile med Harald Axling varandra tätt. På andra kanten gick Funny med Christer Björk.
Det blev ett par gippar på väg ut mot röda pricken vid Hållvastö, och vi höll undan för de bakom jagande båtarna.
Jag tyckte vi höll bra fart även bort mot Svarthälls Fyr och även där gick manövrarna med spinnakern bra.

Vi sträckte vidare upp mot Doftskär där Funny Too (Dehler 34 DD) med Anders Mathson och Niklas Svensson höll täten knappt före Axile. Den mindre Funny hände bra med och jag tyckte nog vi hängde rätt bra med också.
Vi slog dock lite för tidigt upp mot udden på Doftskär och tvingades till ett kort slag ytterligare för att ta oss förbi den grunda udden.

Vi sträckte vidare ner mot pricken Naggen och infarten till Fågelöfjärden och här kom några av de större båtarna ikapp och förbi tack vare sin längre vattenlinjelängd. Först Arconan med Åke Söderberg och Janne Somp. Sedan följde Sirena 38 med hans-Göran Nyhrén. Även Linjett 35 med Eva och Lars Sundin tog sig förbi samt First 35s5 med Owe och Ann Johansson.
Vid Fågelö blev det mer kryss och vi hittade rätt på vriden och passerade åter Linjetten och Firsten.

Vi såg täten med Funny Too och Axile rundan bojen vid startlinjen och ge sig ut på nästa runda. Funny följde strax efter.
När vi och den stora gruppen med övriga båtar närmade oss bojen dog vinden nästan helt. Frustrerande att se täten forsa på ut mot Svarthäll och där låg vi och guppade. Bakom såg vi hur IF-båten med Magnus och Kalle Widlert och Albin 78 med Jan Lindmark och Hans Lundén närma sig med stormsteg.

Vi fick lite vind och vår spinnaker fyllde och vi började åter jakten på båtarna som passerade oss. Det var mest svag vind hela vägen ut till Svarthäll och vi passerade Firsten och Linjetten som gick utan spinnaker. Även Duforen passerades och så även Arconan och Sirenan. Men täten hade uppenbarligen bättre vind och var långt före ute vid Svarhäll.

Vi sträckte åter upp mot Doftskär där vi nu skulle runda Doftskärshällar för att sedan styra mot mål.
Arconan och Sirenan passerade oss åter just före rundningen vid Doftskärshällar.

Täten med Dehler 34 Funny Too och X-332 Axile sträckte in mot Fågelöfjärden. Den mindre Dehler 29 Funny var hack i häl och såg ut att gå mot segern.

När vi rundat hällarna och kommit halvvägs in mot Fågelöfjärden dog vinden igen. Våran grupp spred ut sig i jakten på vinden. Sirenan och vi valde söder. Jag väntade ju på sydvästen. De övriga höll sig i mitten eller norrut på fjärden.

Täten fick några slag innan målet, men vi där bakom fick börja kryssa mycket längre ut. Och nu gick det mesta fel, tyckte jag. Det var motvrid på varenda slag. Firsten och Linjetten passerde oss och jag blev orolig att de skulle glida ifrån så mycket att de slog oss.
Det kom ett par ordentliga vindpustar och jag sträckte ner focken och burkade ut så mycket jag han med och kunde. Sen dog vinden igen och det var bara att buka till seglen igen.

Funny Too var först i mål, en bit före Axile och där efter Funny. Vi gick i mål som sjunde båt och jag hade inte tid att kolla klockan. Arconan skulle vi slå. Lika så Sirena 38. Men Både Linjetten och First 35s5 kändes osäkra. Och bakom forsade den lilla IFen och Albin 78 fram.

På väg in mot hamnen vred naturligtvis vinden till nordväst vilket gjorde att det blev kryss hela vägen in till bryggan. Ingen av mina väderkartor hade visat på nordvästvind på eftermiddagen.

Christer Björk och Thomas Forslund med Dehler 29 Funny tar segern relativt säkert med över tre minuter till godo på tvåan. Anders Mathson och Niklas Svensson fick därmed se sig slagna av sin förra båt och blev tvåa.
Och det var ju inte direkt oväntat att dessa två båtar skulle ta de två första platserna. Det var det låga odds på.
Harald Axling och Torbjörn Blomberg jagade starkt och blev trea.

Igentligen ser resultatlistan rätt ”normal” ut. Men tidsavstånden blev hiskeligt stora. Mycket på grund av den varierande och knepiga vinden. Vi blev sexa, vilket kan vara ett okej resultat, men vi hade 18 minuter till segern på två timmars segling.

I botten blev det dock väldigt hårt.Dufour 385 Paula med familjen Tuppurainen fick se sig slagna av Åke Söderberg och Janne Somp i Arconan med EN sekund! Och kul för paret Klein i Flamingo 40 att de lyckades ta sig förbi dessa båda båtar på slutet. Lars var innan prisutdelingen relativt säker på att de kommit sist. De hade ju knappt kappseglat tidigare. Bara några 24-timmars och det är ju inte kappsegling på samma sätt.

I samband med prisutdelingen invigde TBKs ordförande Roger Ekdahl båtsäsongen och det serverades sill och potatis i klubbhuset.

Några kul kommentarer efteråt: ”Får man alltid så här god mat efter era kappseglingar”. Och ”det är alldeles för billigt med en startavgift på 150:-, jag skulle lugnt betala 300:-”.

Resultat >>>

Nästa helg kan jag rekommendera Örsbaken Doublehanded. Tävlingen utgår från Nyköpings SS klubbholme Broken. Och är man lite morgonpigg går det rätt bra att ta sig ner på lördag morgon. Det gör vi med Tango.
Örsbaken DH är en mycket trevlig tävling med omväxlande bana, både på öppna vatten och i skärgården. Runt 15 båtar brukar det vara.

Örsbaken DH >>>

Sedan börjar det bli dags att anmäla sig till Sörmlandsregattan som utgår från Trosa Gästhamn den 11 juni.

Sörmlandsregattan >>>

Några bilder hann jag också med:

Starten sett från startbåten. Foto: Patrick Fällman

 

Strax efter start. Foto: Niklas Q

 

X-332 Axile med Harald Axling och Torbjörn Blomberg. Foto: Niklas Q

 

Albin 78 och Sirena 38. Foto: Niklas Q

 

Dom jagar oss vid Svarthälls Fyr. Foto: Niklas Q

 

Arcona 400 med Jan Somp vid rodret och Åke Söderberg. Foto: Niklas Q

 

Ordförande Roger Ekdahl talar och inviger båtsommaren. Foto: Niklas Q

 

Och så blev det lite Dragon Force-segling på eftermiddagen med intresserade. Foto: Niklas Q

 


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.