Så var det dags för den årliga uppvärmningen inför årets Offshore Race. Som vanligt ska jag gå igenom alla klasser och försöka hitta favoriter till segrarna, en inte helt lätt uppgift med så stora och breda klasser som i denna tävling. Det är också svårare att få tipsen att slå in när jag skriver långt i förväg. Vädret spelar ju ibland en stor roll i hur resultatlistan ser ut. Just nu, när jag börjar skrivandet av detta inlägg ser det lite knepigt ut. Ganska olika vindprognoser hos olika prognosmakare.
Den första klass som hamnar under förstoringsglaset är Classic, eller ”Antikrundan” som vissa gillar att kalla den. Kravet för att få delta i denna klass är att båten är byggd före 1968, eller möjligen är en kopia eller replika av en båt byggd före detta årtal. Banan för denna klass är inte densamma som övriga deltagare seglar, utan Classic-båtarna seglar till Visby tur och retur.
Det är 12 båtar anmälda i Classic. Eller 13? Ryska Onega är i skrivande stund placerad i SRS, och kanske har de tänkt att köra riktiga racet. Men de stog med i Classic på anmälningslistan, och båten är byggd 1965 och därmed kvalificerad för Classic. Skulle den dyka upp i den här klassen så tror jag att den tillhör favoriterna. Den har gått bra på de race som de tidigare kört här i Sverige och 2013 vann Onega Baltic Classic Master Cup. Besättningen är ett gäng unga studenter från St. Petersburg.
Jag tycker för övrigt det är ganska knepigt att hitta enstaka favoriter i Classic-klassen. Det skulle vara enklare här att skriva vem som inte vinner.
En tidigare favorit saknas också, Refanut som i år väljer att segla det ”riktiga” racet runt Gotland. Då får i stället båten Regina med Jakob Wallenberg försvara Wallenbergs färger på ”antikrundan”. Regina brukar ju år efter år placera sig i toppen, men någon seger har det inte blivit ännu. Varför inte i år?
Även Ballad med Christer Salén är ofta med i toppen. Båten är dock tung, 34 ton, vilket är klart tyngst av alla i klassen. Det krävs bra vind för att Ballad ska hänga med och utmana om segern.
Förra årets segrare Anitra med Henrik Kahm kan man ju inte räkna bort. Det blev också trea 2009. Ombord seglar bland annat Johan Qviberg och jag tror Anitra är en god aspirant på tätplatserna.
Skärgårdskryssarna, Britt-Marie, Gerdny och Beatrice Aurore kan säkert också vara med och tampas om pallplatserna, men de vill säkert gärna ha lättare vindar än de andra, och framför allt mindre vågor. Det är möjligt att de nu kan gynnas lite av att resultatet i år beräknas på hela racet och inte som tidigare då skärgårdsdelen bara ingick med 10% av resultatet. 95:an Britt-Marie borde då vara den hetaste av dessa skönheter.
Ska jag välja tre favoriter så blir det: Onega – Regina – Anitra, med lite reservation då för Onega som kanske inte deltar i denna klass.
Tyvärr ser det ut som ryska Onega inte kommer till start över huvud taget. Enligt uppgift har de inte blivit färdiga med båten i tid. Renovering, byte av däck.
i Classic har slumpen=vädret ofta större betydelse än skickligheten hos besättningen. Båtarna är så olika snabba att de efter några timmar seglar i olika väder.
Ibland hinner de snabbaste i mål innan fläkten stängs av, andra år kan fläkten snurra fortare för de långsammaste båtarna.
Japp, så är det. Och det är väl för få båtar för att dela i flera klasser.
Nu ser ju dessutom vindprognoserna väldigt växlande ut så här är inget avjort förrän alla är i mål