Tisdag och mindre än fem dagar till start på Gotland Runt. Det är hög tid att börja genomgången av deltagarna för att se vilka som är favoriter i respektive klasser. Någon officiell startlista har inte publicerats ännu. Och jag har inte heller gått igenom anmälningslistan för att som om några har försvunnit. Så jag börjar med klasser med färre båtar, och därmed knappast nån delning i dessa klasser.
Vädret först. Ja, ingen har väl undgått att det blir ordentligt varmt till helgen. Skönt att vara ute på Sandhamn då med lite svalka från havet. Men temperaturen lär sjunka efter helgen. Men det ser fortfarande rätt hyggligt ut. Men mestadels lätta vindar. Och några regndroppar.
SRS Classic har ju huserat på den kortare Visby-banan i många år. Men nu får de sällskap av en grupp SRS-båtar vilket jag tycker är bra. Tanken är en kortare bana för mindre båtar och kanske seglare som ännu inte är så vana med havskappsegling. Men, vill man nå flera mindre båtar kanske undre gränsen för SRS borde sänkas några steg i alla fall. Lägsta SRS är nu 0,85. En Accent borde kunna vara med.
Nu är det ju en Albin 78 på listan, men det blev ordentligt modifierad med en spinnaker på 61 kvadrat. Större än den vi har på Linjett 33:an jag seglar på.
SRS-klassen har samlat 10 båtar i en salig blandning. Från den lilla Albin 78:an till en stora Arcona 465 Carbon. Eller J/80 till Truly Classic 51.
Vindarna kan påverka en hel del i den här klassen tror jag. Arconan verkar föresten segla utan undanvindssegel. Eller så har de knappat in fel på sailarena.
Det vimlar ju inte av kända vinnare i den här gruppen. Men det är ju kanske väntat, men Skippos Albin 78 har i alla fall rutinerade Claes Olivecrona i besättningen. Och i lite trixiga undanvindar får de nytta av sin jättespinnaker.
En J/80 ska väl kunna gå bra. Maximus Torstensson som står som skeppare seglade förra året med Hanse 470 Gösen och Erik Torstensson som jag antar är hans far. Nu seglar de alltså olika båtar, och olika banor.
Swan 36 Tarantella är ju en ganska känd båt. Det är nämligen den första båt som Natur-varvet sjösatte 1967. Natur firar 60 år och har renoverat båten som nu ger sig ut på kappseglingsbanorna igen. Jag förmodar att det finns en del kunniga seglare ombord på turnén. Så jag tippar att det blir finsk seger i klassen.
Ska jag ta ut några andra top-båtar så väljer jag just nu XP-33 Xplay med Emma Andersson vid rodret. Inga topp-resultat på race jag hittat, men det har å andra sidan ingen annan heller.
Jag måste ju välja en tredje båt tänkte jag, och funderar lite på Luffe 44 Ondine. Inga resultat att gå på. Men Wolfgang Johansson hittar jag i alla fall i några gamla Gotland Runt-resultat, då med en Diva 35. De borde nog hamna relativt högt upp. Och så finns ju rutinerade Joakim Rodebäck med i besättningen. Och så tänker jag att det är bra att ha med en snabbare båt bland favoriterna, om det blir vindar som gynnar dessa.
Så, Swan 36 – Tarantella, Xp 33 – Xplay samt Luffe 44 Ondine är mina topp tre här.
Så över till de lite äldre båtarna i Classic-klassen.
Här är de sju startande på listan just nu. Men det är lite knepigt att utse favoriter här. Fem av båtarna har deltagit tidigare under de senaste åren, och har alla varit på pallen.
Jag tror dock att kampen kommer att stå mellan främst Refanut och Ballad. Fredrik Wallenberg på Refanut har ju samlat fin skara i besättningen med bland annat Richard Göransson och Jesper Nordström.
På Ballad är det kanske ännu mer namnkunnig med Otto Drakenberg, Gurra Krantz och Lasse Linger.
Men det finns kanske en tredje båt som vill vara med och slåss om pokalerna. Gustaf Dyrssen, som tidigare ofta kamperat ihop med Fredrik Wallenberg ger sig nu ut med den gamla fina 12:an Princess Svanevit. Även han har skrapat ihop några meriterade namn i besättningen som Pontus Brenter och Linus Netshagen.
Det är svårt att räkna bort någon från detta startfält, men mina tre är i alla fall de som jag nämnt, Refanut, Ballad och Princess Svanevit.










