Gotland Runt 2026 | SRS och Classic på Visbybanan

Tisdag och mindre än fem dagar till start på Gotland Runt. Det är hög tid att börja genomgången av deltagarna för att se vilka som är favoriter i respektive klasser. Någon officiell startlista har inte publicerats ännu. Och jag har inte heller gått igenom anmälningslistan för att som om några har försvunnit. Så jag börjar med klasser med färre båtar, och därmed knappast nån delning i dessa klasser.

Vädret först. Ja, ingen har väl undgått att det blir ordentligt varmt till helgen. Skönt att vara ute på Sandhamn då med lite svalka från havet. Men temperaturen lär sjunka efter helgen. Men det ser fortfarande rätt hyggligt ut. Men mestadels lätta vindar. Och några regndroppar.

SRS Classic har ju huserat på den kortare Visby-banan i många år. Men nu får de sällskap av en grupp SRS-båtar vilket jag tycker är bra. Tanken är en kortare bana för mindre båtar och kanske seglare som ännu inte är så vana med havskappsegling. Men, vill man nå flera mindre båtar kanske undre gränsen för SRS borde sänkas några steg i alla fall. Lägsta SRS är nu 0,85. En Accent borde kunna vara med.

Nu är det ju en Albin 78 på listan, men det blev ordentligt modifierad med en spinnaker på  61 kvadrat. Större än den vi har på Linjett 33:an jag seglar på.

SRS-klassen har samlat 10 båtar i en salig blandning. Från den lilla Albin 78:an till en stora Arcona 465 Carbon. Eller J/80 till Truly Classic 51.

Vindarna kan påverka en hel del i den här klassen tror jag. Arconan verkar föresten segla utan undanvindssegel. Eller så har de knappat in fel på sailarena.
Det vimlar ju inte av kända vinnare i den här gruppen. Men det är ju kanske väntat, men Skippos Albin 78 har i alla fall rutinerade Claes Olivecrona i besättningen. Och i lite trixiga undanvindar får de nytta av sin jättespinnaker.

En J/80 ska väl kunna gå bra. Maximus Torstensson som står som skeppare seglade förra året med Hanse 470 Gösen och Erik Torstensson som jag antar är hans far. Nu seglar de alltså olika båtar, och olika banor.

Swan 36 Tarantella är ju en ganska känd båt. Det är nämligen den första båt som Natur-varvet sjösatte 1967. Natur firar 60 år och har renoverat båten som nu ger sig ut på kappseglingsbanorna igen. Jag förmodar att det finns en del kunniga seglare ombord på turnén. Så jag tippar att det blir finsk seger i klassen.
Ska jag ta ut några andra top-båtar så väljer jag just nu XP-33 Xplay med Emma Andersson vid rodret. Inga topp-resultat på race jag hittat, men det har å andra sidan ingen annan heller.
Jag måste ju välja en tredje båt tänkte jag, och funderar lite på Luffe 44 Ondine. Inga resultat att gå på. Men Wolfgang Johansson hittar jag i alla fall i några gamla Gotland Runt-resultat, då med en Diva 35. De borde nog hamna relativt högt upp. Och så finns ju rutinerade Joakim Rodebäck med i besättningen. Och så tänker jag att det är bra att ha med en snabbare båt bland favoriterna, om det blir vindar som gynnar dessa.

Så, Swan 36 – Tarantella, Xp 33 – Xplay samt Luffe 44 Ondine är mina topp tre här.

Så över till de lite äldre båtarna i Classic-klassen.
Här är de sju startande på listan just nu. Men det är lite knepigt att utse favoriter här. Fem av båtarna har deltagit tidigare under de senaste åren, och har alla varit på pallen.
Jag tror dock att kampen kommer att stå mellan främst Refanut och Ballad. Fredrik Wallenberg på Refanut har ju samlat fin skara i besättningen med bland annat Richard Göransson och Jesper Nordström.
På Ballad är det kanske ännu mer namnkunnig med Otto Drakenberg, Gurra Krantz och Lasse Linger.
Men det finns kanske en tredje båt som vill vara med och slåss om pokalerna. Gustaf Dyrssen, som tidigare ofta kamperat ihop med Fredrik Wallenberg ger sig nu ut med den gamla fina 12:an Princess Svanevit. Även han har skrapat ihop några meriterade namn i besättningen som Pontus Brenter och Linus Netshagen.

Det är svårt att räkna bort någon från detta startfält, men mina tre är i alla fall de som jag nämnt, Refanut, Ballad och Princess Svanevit.

Gotland Runt >>>

Min ”startlista” med statistik. >>>

Publicerat i Båtar, Kappsegling, Stockholm | Etiketter | Lämna en kommentar

Båtkoll i Trosa hamn 20260623

Åter en lugn och solig morgon, om än lite svalare än tidigare. Bara 12 grader.
Antalet segelbåtar på morgonen var 18, så nu börjar väl semesterfirarna breda ut sig.

 

En vacker fin gammal Omega 42, men med ordentligt hög mast. Fin båt. Design Peter Norlin 1978.

 

Denna behöver nog bra med vind för att få fart. En tung och stabil Laurin 32, med dagens längsta peke. Men båten såg välskött och fin ut. Välputsad. Arvid Laurin förstås, från 1964.

 

Den här tror jag aldrig jag sett förut. Det krävdes lite detektivarbete för att hitta rätt modell. En Comet 850 från 1977. Design franska Groupe Finot, men båtmodellen är Italiensk.

 

Linjett båtar hamnar gärna i mina inlägg i år… Idag var det faktiskt tre olika Linjett-modeller i hamnen. En 33:a, en 35:a samt denna Linjett 32. 1978 kom denna.

 Vad är det här då? B 31 tänkte jag först när jag gick förbi den på bryggan. Men vid närmare koll på bilden så ser det inte alls ut som en sådan. Mer som en förvuxen Misil II. Men jag har inte hittat vad det är för något. Nån som har nått tips?

I morgon onsdag finns det risk att jag inte hinner med nått inlägg. Finns annat att göra, som onsdagssegling till exempel.

 

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

Båtkoll i Trosa hamn 20260622

 

Tidig morgon denna vecka. Klockan är före fem när jag vandrar ut på bryggorna lite snabbt innan jag åker till jobbet. Färre båtar som väntat nu i veckan. Räknade till 10 segelbåtar.

 

Först denna Beneteau Oceanis 390 från 1978. Design Phillippe Briand.

 

Sedan en lite mindre dansk-byggd båt i form av NF, eller Nordisk Familjebåt som den ju heter. Design Paul Elvstrøm och Jan Kjærulff. Syns fortfarande placera sig bra på kappseglingar runt om.

 

Frans, dansk, och här en finsk-byggd båt. Finngulf 36, design Håkan Södergren 1990. Denna, Orca, ses lite då och då i Trosa.

Vad det här är vet jag inte. Drygt 30 fot, och jag tror det är tysk flagga i aktern.

 

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , | 1 kommentar

Askö Runt 2026 | Inbjudan

8:e augusti seglas Södertäljes Askö Runt. Start och mål vid Fifångs södra vik.

Askö_inbjudan26

 

Askö Runt är en trevlig segling som jag gärna rekommenderar. Varierad segling med öppna vatten på Askö-fjärden och trånga passager i Bokösundet. På sina håll brukar det också vara en del åskådare.

Förra året var det 17 båtar, fördelat på två starter. Deltagarantalet har de senaste åren gått sakta uppåt, så 20-strecket kanske passeras i år?

För de som gillar gemenskap brukar det vara gott om den varan ute på Fifång. Stort prisbord med bland annat pris till ”tjejbåtar”. Lotterier. Grillning. Åskådarbåt ut till Grisskär där starten går.

NYTT för i år är också halv anmälningsavgift om man har en aktiv seglare ombord som är under 30 år. Och gratis anmälningsavgift om alla är under 30 år ombord.

Mer info och anmälan HÄR >>>

Anmäl er redan nu så ni inte missar anmälningstiden om ni är på semester.

Publicerat i Evenemangsinbjudan, Kappsegling, Sörmland | Etiketter | Lämna en kommentar

Båtkoll i Trosa hamn 20260621

 

Ytterligare en solig morgon. Varmt och fuktigt. Trodde det skulle bli lite svalare efter gårdagens åskfront.

18 båtar i hamnen idag, och det blir väl lite färre efter helgen nu innan semesterfirarna börjar komma igång.

 

Det här är en Linjett 30. Och med namnet Rosetta tror jag detta är Linjett nummer 1 från 1973. Den vann Åland Sea Race 1974 och blev femma på Gotland Runt 1975.

 

Hallberg Rassy 35 har jag haft med förut i år. Det har under en vecka legat tre olika HR 352 i hamnen, alla med olika utländska flaggor. Denna är polsk. För några dagar sedan låg det en norsk, och en schweizisk.

Det här är en Olympic Sea 42. Design Doug Peterson 1989. Egentligen är den från 1985 då den ritades som Jeanneau Sun Legende 41, som i sin tur är baserad på 1-tonnaren Legende.

Det här är en Bavaria C 38 från 2021. Design står Italienska Cosutti Yacht Design för.

 

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , | Lämna en kommentar

Gotland Runt 2026 | En vecka till start

gotlandruntIdag söndag är det en vecka kvar till start för årets Gotland Runt. Det är fortfarande fler båtar anmälda än vad som kom till start förra året, vilket ju är bra. 187 båtar har jag räknat till på anmälningslistan. Men ännu saknar många mättal, vilket ju kan tyda på att de inte ska vara med.

X-41 ser ut att bli vanligaste båttyp på banan i år, med fem anmälda. Synd att alla inte seglar i samma klass. Oxelösunds-båten Joint Venture väljer SRS, medan de andra fyra kör ORCi.

Jag håller som bäst på att sammanställa min egen statistik på de deltagande båtarna, vilket tar lite tid. Sedan ska jag som vanligt kunna komma med mina förutsägelser om vem som vinner, och vem som inte vinner.

Snabbast runt banan lär ju den franska 50-fotstrimaranen Kraken vara. Eller kan nederländska VO 65 JaJo hota? Trimaranen har 2,010 i SRS.

Med en vecka kvar till start är det väl lite väl tidigt att börja kolla väderprognoser. Men, det verkar inte vara några större oväder på väg. Lite tunt med vind kanske för att sätta banrekord. En del sol och hygglig sommartemperatur ser det ut att bli. Vindarna varierar väldigt mycket på olika prognoser, men som sagt inte så blåsigt i alla fall.

Jag kommer som vanligt med en del inlägg inför, och framförallt under racet. Däremot kommer mina texter inte att hamna hos KSSS i år. I första hand för att jag känner att jag inte hinner att skriva dubbla inlägg varje dag när jag samtidigt ska jobba. Jag får ju inte ha min mobil med mig in på arbetsplatsen och har därmed noll koll på omvärlden under arbetstid.

Alla klasser kommer att gås igenom inför start, och under racets gång blir det minst ett inlägg varje dag, antagligen fler.

Gotland Runt >>>

Min statistiksida >>>

Publicerat i Båtar, Kappsegling, Stockholm | Etiketter | 4 kommentarer

Båtkoll i Trosa hamn 20260620

Midsommardagsmorgon, 20 grader varmt och jag mötte en enda person under mina 40 minuter jag var ute. En tysk som stod på bryggan och gjorde yoga-övningar vid sin båt.
24 segelbåtar idag, vilket är en mer än midsommardagen förra året.

 

Jag börjar med denna tyska båt. Och jag vet inte vad det är för något. Har sökt lite på nätet, men inte funnit något som passar. Gissar på 80-tal och cirka 30 fot.

Även denna är tyskflaggad, men den har jag listat ut vad det är. En Scalar 31. Jag tror att det är Georg Nissen som är designer och så sent som 2014.

Denna känner väl alla igen. En av Östersjöns vanligaste båtmodeller med över 3000 bygda. IF-båt. Design Tord Sundén 1967.

Årets hittills vanligaste båt är Comfortina 32. Design Kenneth Albinsson 1982.

Denna är inte så vanlig i svenska vatten, men jag tror att det är en båt som seglar bra. Syns en del på kappseglingbanorna i Europa. Det är en Winner 11.20. Design Cees van Tongeren som ju finns på van de Stadt-design. Winner är tydligen tyska båtar. Trodde att de var Nederländskt. van Tongeren och van de Stadt är däremot Nederländare.

Det märks att semestrarna nu är på gång på riktigt. Då dyker Bavaria-båtarna upp. Idag låg det fyra Bavarior i hamnen varav en var denna Bavaria 44. J&J Design 2002.

Det här är en Crown 31. Design Håkan Södergren 1983. Troligen bygd i Oxelösund. Jag tror att det här är Lovisa med segelnummer 1. Crown 31 blev sedan även Finngulf 31, Inferno 31 och Saint 313.

Det är inte bara stora båtar i hamnen. Ovan såg vi ju en IF-båt, och här är en Maxi 77. Den kom 1972, och såldes i nästan 4000 exemplar.

 

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , , , , , | Lämna en kommentar

Båtkoll i Trosa hamn 20260619

 

En solig och varm morgon, midsommarafton. Hela 15 segelbåtar idag räknade jag till. Det är ovanligt mycket så här års.

 

Först en helt vanlig Albin Cumulus. Design Peter Norlin 1985. Nästan 600 tillverkade. En välsignande båt som går bra i de flesta vindar, och framförallt en kryssbåt.

 

Denna är en Bianca Riviera. Design Sparkman & Stephens 1978.

Gott om Hallberg Rassy-båtar så här på försommaren tydligen. På en vecka har det varit åtta Hallberg Rassy, och idag var det tre. Två av dessa syns på bilden och är av modellen Hallberg Rassy 342. Argentinaren German Frers står för design och året var 2005.

Till sist denna stora bo-båt. Jag hade inte löst vad det är för modell om det inte stått på sidan av ruffen. Det är en amerikansk-byggd Soverel 48. Design Bill Soverel 1973. Denna är lite modifierad.

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

Båtkoll i Trosa hamn 20260618

 

En grå och lite ruggig morgon. Regnet hänger i luften och vinden är svag. Sju båtar i hamnen, varav sex med utländsk flagg. Gemensamt med samtliga är att de har nån form av däcksalong eller doghouse. Nauticat, Hallberg Rassy, Aphrodite, och följde båtar….

 

Med en brittisk flagga i aktern är detta en Moody 41 DS från 2019. Design Dixon Yacht Design, och Moody ägs väl numera av Hanse.

Denna modell är lite äldre. Från 1982, en Beneteau Evasion 34. Design André Bénéteau.

Sedan följer denna som jag är lite osäker på. En Jeanneau-stjärna i fören, och det skulle kunna vara en Jeanneau Espace 1000. En 80-talsbåt designad Philippe Briand.

Och ytterligare en som liknar Espace-båten med den lite rundade framdelen på överbyggnaden. Men jag har inte lyckats luska ut vad det är för model. Nån som har nått tips?

 

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , | Lämna en kommentar

Båtkoll i Trosa hamn 20260617

 

Solsekn från en klarblå himmel och 15 grader varmt klockan halvsju på morgonen. Många båtar låg kvar sedan i går, men med fint väder brukar det bli större omsättning. 11 segelbåtar idag. Och gästhamnen har fått en ny flagga.

X-båtar dyker inte jätteofta upp i Trosas hamn, men när de gör det så får de oftast plats i mina inlägg. Här är en lite äldre X-342, från 1988.

Här har vi en helt annan typ av båt, och med norsk flagga i aktern. En Hallberg Rassy 352. 1977 kom den och är ritad av Olle Enderlein som var Hallberg Rassys ”husdesigner på den tiden.

 

Ännu äldre är denna modell. En Sparkman & Stephens-ritad IW 31 från slutet på 60-talet. En snabb båt på sin tid.

Det här är en av de vanligaste båtarna i hamnen under sommarmånaderna. En Albin Nova. Design Peter Norlin 1981.

 

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

Båtkoll i Trosa hamn 20260616

 

 

Så var det dags igen för lite båtkoll. Jag har gått några rundor tidigare, men inte lagt ut några bilder då det varit så få båtar i hamnen. Och i helgen fanns ju annat att göra med tävlingar. Idag låg där 10 båtar, i lite grått väder med regnet hängandes i luften.

Den här bilden är som synes från tidigare, med sol. Båten är en Hallberg Rassy 31 Monsun med lite udda skrovfärg. Och i aktern sitter en Nederländsk flagga. Olle Enderlein är konstruktör och modellen kom redan 1974.

Den här modellen med sin karakteristiska höga överbyggnad dyker upp lite då och då. Det är en Carter 30. En brittisk båttyp från 1972, design Dick Carter.

Och denna måste ju vara med nu, då jag själv seglar tävlingar ombord på en Linjett 33. 1994 kom denna.

Det här vet jag däremot inte vad det är. 35 fot, eller kanske lite mer. Tror det var tysk flagga i aktern. Nån som har en aning?

Denna är också lite udda, men det är en Arcona 38. Normalt har den lite andra rutor som mer liknar övriga Arcona-båtar från den tiden. Just denna kom 1995.

Framöver ska jag försöka gå en runda varje morgon. I alla fall denna vecka och i helgen. Nästa vecka jobbar jag ju tidigt och då får vi se hur det blir.

 

 

Publicerat i Båtar, Sörmland | Etiketter , , , , | 1 kommentar

Trea på Sörmlandsregattan

Elva båtar kom till start på Sörmlandsregattan som är ett samarrangemang mellan Trosa BK och Södertälje BS. Väderprognosen talade om sydostvind på 6-10 m/s och regn fram på dagen.

Vindarna stämde bra. Men de liknade mer västvindar så till vida att de var väldigt ostabila med mycket byar och vrid. Regnet däremot höll sig på behörigt avstånd hela dagen.

Tyvärr hade vi arrangörer misslyckats med att få ihop funktionärer till tävlingen så vi fick klara oss utan. Startbojarna lade vi själv ut från Caprice och sedan körde vi två starter efter GPS-tid, vilket fungerade förvånansvärt bra. Alla skötte sig utan tjuvstarter. Och sedan fick alla deltagare klocka sin egen målgång. Tiderna skickades över till mig på telefon.

Sedan hittade vi några ungdommar på klubben som blev jätteglada när vi frågade om de villa ta klubbens RIB och köra ut och hämta våra målbojar. Tack för det!

sörmlands260613_06

Jim vid rodret, Emil i ruffluckan och jag med spinnakerskotet. Foto: Eva

I våran startgrupp hade vi bland annat ytterligare en Linjett 33, Passion från Östertälje där Christer Björk var med ombord. Det var naturligtvis kul att kunna jämföra lite mellan två lika båtar. Dock skiljer de sig lite genom att de seglar med en 110%-fock och vi har en självslående fock. 

Vi startade som alltid ute på Fågelöfjärden och med sydostvind blev det nån form av bidevindsstart. Att de flesta ville starta vid lovartsbojen förstod vi, men vi var nog lite väl försiktiga och hamnade bakom First 31.7 Scilla och Omega 34 Togheter. Linjett 33 Passion lyckades komma iväg vid bojen, i fri vind och drog genast ifrån oss några hundra meter.

Hade det varit riktig kryss hade vi slagit ett slag för att komma upp i friare vind, men nu var det bara att ha tålamod och bita i det sura äpplet.

Sörmlands260613_04

Vår seglade väg runt banan. Foto: Emil

 

Vi föll av och släppte lite på skoten efter Doftskärshällarna och pricken Knytnäven, men vi bedömde att det var för brant att hissa spinnakern. I vår startgrupp var det bara Scilla som satte ett undanvindssegel i form av en gennaker. Hade vi suttit i en Express hade vi hissat, och testat. Men här, när vi inte riktigt kände båten så valde vi att segla safe.

Här blev det också livesändning från båten på Seglarförbundets sändning från Allsvenskan. Tobias fick prata och filma lite från båten. Kul med lite uppmärksamhet.

Pipskär skulle rundas, och här var det bra att inte vara först i spåret. Som framgår av bilden nedan hamnade våra motståndare i lä bakom ön, och vi valde att ta en ordentlig ytterkurva runt ön. Vi knaprade väl in halva avståndet ungefär.

Sörmlands260613_05

Rundning vid Pipskär Foto: Emil

Sedan följde en kryss utanför Grönsö. Ganska byig och svår vind. Men till en början gick vi bra. Tog märkbart in på Scilla och höll nog jämna steg med Passion. Sedan gick vi nog lite för långt på det andra slaget ut från Grönsö. Där tappade vi en del. Vi strulade också en del när vi skulle koppla om spinnakern som ju tidigare inte blivit hissad. Innan vi fått fast säcken i mantågen tappade vi taget och den föll utanför relingen. Men någon var kvick i händerna och lyckades fånga den. Men det tog lite tid och det är inte bra för farten med två gubbar på fördäck i skvallpig sjö.

Sörmlands_260613_02

First 31.7 Scilla Foto: Emil

Vi rundade det lilla gröna skäret Korsholmen och fick upp vår spinnaker och började jakten på de spinnakerlösa båtarna. Passion höll undan bra, men Scilla var vi snart ikapp och vi passerade dem innan Djupgrund där vi lovade upp och fick sätta focken igen. Scilla behöll gennakern och jagade oss ner mot Knytnäven där vi kunde sätta spinnakern igen och rycka ifrån. Här strulade också Scilla till det när de skulle skifta från gennakern till spinnaker.

sörmlands_260613_01

Arcona 340 – Tiki Minos Foto: Emil

Strax innan mål kom de första större båtarna ikapp oss. På bilden ovan, Arcona 340 Tiki Minos med Johan Karlsson vid rodret och ordinarie Gotland Runt-besättning.

Vi han inte ikapp Passion riktigt, och eftersom de körde utan spinnaker borde ju vi ha varit före.

Tiki Minos seglade den 13 Nm långa banan på 1 timme och 54 minuter vilket är nytt banrekord. De kniper också segern i sin klass och totalsegern.

sörmlands260613_08

Ensamseglaren HG Nyhrén med en Soling Foto: Emil

I vår klass segrade Omega 34 Togheter med Johan Grevald och Passion blir tvåa slagen med en minut. Vi tar tredjeplatsen vilket vi är nöjda med.

sörmlands260613_07

Båtägare med bortförklaringar Foto: Emil

 

 

Sörmlands_260613_03

Grillmästare Blomberg Foto: Niklas

 

Den självslående focken har vi lite svårt att få stil på. Det kan bli bättre. Sedan är det naturligtvis ordentlig skillnad på hur en 4,7 ton tung Linjett reagerar jämfört med en 1,7 ton lätt Express. Linjetten accelererar ju betydligt långsammare i slagen, speciellt med focken. Och det är helt annorlunda att styra på vindvriden. Sedan kändes den lite smått ostabil på undanvinden. Tango kändes mycket lugnare när det friskade i på läns. Jag styrde själv några minuter på länsen in mot mål och jag fick vara med hela tiden och parera med rodret. Expressen gick bara rakt fram. Spinnakerbomen är jag fortfarande lite ”ovän” med. Blocket till nedfallet sitter ju inte i mitten, och därmed blir det kortare vid gip från styrbord till babord. Hanfoten på bommen är kompenserad för detta, men då måste man alltid sätta bommen åt rätt håll vilket inte är enkelt att tänka på. Funderar på om det går att montera ett block i bygeln fram på mastfoten för att på så sätt få nedfallet centrerat.

Det finns en del att pula med. Och med mer båtvana finns det garanterat mer att ge.

Nästa race är kanske Askö Runt ute på Fifång den 8 augusti. Annars är Trosas nästa race Höstseglingen i början på september.

Helgens besättning bestod denna gång av mig, Jim Qvarnström, Tobias Lindahl, Emil Jungnelius och Eva Simonsson.

Resultat >>>

 

Publicerat i Kappsegling, Sörmland, Trosa Båtklubb | Lämna en kommentar

Lättvindsträning med Caprice

caprice260606

På lördagen var vi ut en sväng med Linjett 33 Caprice för att träna lite spinnaker. Men som synes på bilden ovan var det lite tunna vindar. Det hade varit bra med något mer vind, men vi fick i alla fall göra några gippar och få lite koll på spinnakerbom och andra prylar. Och timmar i båten är alltid bra. Speciellt för rorsman. Det är ju en viss skillnad mot att segla Express.

Vi justerade också lite på focktrimmet.  Ändrade skotpunkten lite, och det såg bättre ut. Skulle gärna ha som på Expressen där vi kunde justera höjden på focken på förstaget, men det är svårt att lösa med ett rullsegel, speciellt där halshornet redan sitter i botten.

På lördag är det Sörmlandsregattan här i Trosa. Just nu är det åtta båtar anmälda, och väldigt kul att det är en till Linjett 33 på startlistan. SWE 124 Passion med Lisa Borgstedt och där finns också rutinerade Christer Björk ombord. Ska bli kul att jämföra lite. De seglar dock på standard-SRS och med 110%-fock.

Sista anmälan för Sörmlandsregattan är på tisdag och jag saknar SBS-båtar? Det är bara två SBS-båtar anmälda mot sex TBK-båtar. Det är bra att ha minst tre då det finns ett klubb-pris att slåss om.

Mer info om Sörmlandsregattan >>>

Eventuellt blir det ytterligare lite träning på onsdag då det är planerat onsdagssegling. Dock är båtägaren på vift då, och väderprognosen osäker just nu.

Publicerat i Båtar, Segling, Trosa Båtklubb | Lämna en kommentar