• Seapilot 2star | Stor eller liten båt

Starten 2010: Foto: Jim Qvarnström

Det är nu åtta dagar kvar till start på årets 2star-tävling här på ostkusten. 115 båtar är fortfarande kvar på startlistan vilket tyder på rekorddeltagande. Något som jag, och andra tänkt på de senaste åren är att det ofta är stora båtar som vunnit. Man skulle  ju annars kunna tänka sig att det är fördel med en liten båt som är lätthanterlig. Förra året vann den största och tyngsta av alla, Wallenbergbåten Refanut, 19,22 m lång och väger 35 ton! De tidigare segrarna är 2008 Arcona 400 Zelma, 2009 Dehler 36 Rut, 2010 Finngulf 33 KJS La Dolce Vita, 2011 Wasa 41 Aitutaki, 2012 IMX 40 FoXy Lady och 2013 Yawl Refanut. Genomsnittslängden på de deltagande båtarna brukar ligga på runt 11.0 meter. Snittlängden på vinnarbåtarna är 12,63m.

Tittar man på en av de minsta båtarna som dessutom startat varje år, Dehler 29 Funny så är den båten dock också oftast med i toppen. 3-6-3-30-18-45 är Funnys totalpaceringar genom åren. Det finns faktiskt gemensamma drag i den reultatserien jämfört med vinnarbåtarna. 2010 kom Funny trea, då vann La Dolce Vita som är den kortaste segraren hittills. 2013 kom Funny 45 och då vann den största segraren hittills.

När jag/vi under förra årets race pratade med andra om varför det alltid är stora båtar som vinner så var det många som kom med teorin att de stora båtarna är kortare tid på havet och får därmed vila mera. De små seglar mera och besättningarna blir tröttare. Kan ju vara en faktor. Men, jag tror Visby är boven i det hela. De små båtarna startar ju först och kommer oftast först till Gotland. Tidigt på torsdagsmorgonen börjar de närma sig den Gotländska kusten, och då tar vinden slut. Bakom kommer de större båtarna ikapp.

De tre första åren, 2008 till 2010 startade grupp ett klockan 16.00. År 2011 ändrades det till 13.00. Före 2011 kom Funny som sämst sexa. Från 2011 har hon som bäst 18. Före 2011 vann båtar i 10-meters längd. Från 2011 är den minsta vinnaren 12,10m lång.

Tänk vad mycket man kan säga med statistik…. Nu är det ju bara det att på topplistan till Visby förra året så var det elva grupp ett-båtar i täten. Men jag tror det stämmer ändå, för det är nämligen fortfarande svaga vindar i Visby när småbåtarna startar etapp två. De tre senaste åren har grupp ett-båtar haft täten efter målgången i Visby. Sedan har det vänt på etapp två.

Men vädret är som det är, och i år blir det säkert bleke på onsdagkväll i startområdet i stället :-)

Det här inlägget postades i Kappsegling, Sörmland och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 svar på • Seapilot 2star | Stor eller liten båt

  1. JIMMY skriver:

    Jag tycker det är för mycket fokus på totalen. Den blir ju lite av ett lotteri då olika snabba båtar seglar i helt olika vädersystem. Effekten blir precis densamma som att båtarna seglar olika banor.

  2. Per skriver:

    Lycka till alla som kör i år! Kan bar hålla med om att det känns mycket svårt att placera sig med en liten båt. själva väljer vi att segla Gullviverallyt i år.

Lämna ett svar till Niklas Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.