• Inför ÅFOR | SRS A

Så ska jag nu på fredagkvällen knappa dator nån timme igen. Klass SRS A är det som står på agendan. 40 vitt skilda båtar. Drygt nio meter långa men kvicka Farr 30, 25 meter långa Swan 82, extrema jorden runt-båten Hugo Boss och Hanse 470 är några. Det är nog trots all den hårdaste SRS-klassen. Ser inga givna eftersläntare, sånna där med rullstor i dacron och TV-antenn på akterpulpiten.

Farr 30 s/y Maskinen förra året.

Ett helt gäng små Farr 30:or kommer att yra omkring bland de stora båtarna. Hela nio stycken kommer till start, vilket är fantastiskt i dessa dagar. Minns inte är en entypsklass senast samlade så många på Gotland Runt. Klassvinnaren kan mycket väl finnas bland dessa. Oftast är det ju bland de långsammaste, eller bland de snabbaste i klassen man finner vinnaren. Det finns ju också en hel del meriterat folk i dessa båtar. Magnus ”Bagi” Woxen, seglar Solsidan som slutade tvåa förra året. På Matrisen finns Stellan Berlin och Martin Strandberg. På s/y Maskinen finns Noel Barkelius och Jörgen Sundelin. På Happy Yachting finns Martin Strandberg Strömberg.
En intressant start gör Natural Magic Energy med blott 16-åriga skepparen Pierre Grönberg. I besättningen finns enn helt gäng unga hungriga seglare, Holger Tidermand och Niklas Areschoug bland annat. Kul att det finns lite ungdommar som vågar och vill. Natural Magic Energy kommer inte att vinna, tror jag. Favoriter bland Farr 30:orna är främst Matrisen, Solsidan och Happy Yachting.

Pac-Man känner väll alla till vid det här laget. Den något annorlunda skapelsen är trots sin design en gammal båt. Bergström och Ridder var långt före sin tid med både material och konstruktion. Dubbla roder, stora vattenbarlasttankar. Gennaker på peke, kolfiberrigg. Och trots sin storlek väger båten bara drygt 3000 kg. Jimmy Hellberg, som jag trodde skulle segla doublehanded har med sig bland annat Pelle Lindell och Gustav Morin. Jimmy Hellberg brukar sällan hamna långt bak i resultatlistorna. Tuffa slörbogar är förståss något de vill ha, men Pac-Man går inte så illa på kryss heller, tack vara sin nästan tre meter djupa köl.

60-fotaren Hugo Boss med Alex Thomson snackas det mycket om. Trea på Vendee Globe, ensamseglingen jorden runt. Och Alex är ju bra på att synas. Alla har väl sett videon där han iklädd kostym kliver ut på kölen, under det att båten seglar. Har han inte åkt vattenskidor efter sin båt också, med fjärrkontrollen till autopiloten i handen?
Med rätt vindar är det klart han kan vinna. Mycket slör ska det vara då. Men blir det kryss är det kört.
Hinner Hugo Boss före Hyundai i mål? Hyundai kryssar bra.

Volvo Ocean Race-teamet SCA ställer upp med två Farr 45. Jag har dock ingen som helst koll på besättningarna i dessa båtar.

Skånebåten Krackemut, en gammal upphottad Kracer 40 med Anders Hansen vid rodret måste också nämnas här i förhandssnacket. Tror de mycket väl kan hänga med högt upp i toppen.
Från västkusten kommer Anders Nordström med besättning på Arcona 410 DAD Sportswear. Besättningen består delvis av segelmakare från UK Syversen på västkusten. 2009 kom de på tredje plats, då med en annan Arcona. En toppkandidat.

Mitt sista topp-tre-tips: DAD Sportswear/Arcona 410 – Matrisen/Farr 30 – Pac-Man/BR 38

Det här inlägget postades i Kappsegling, Stockholm och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 svar på • Inför ÅFOR | SRS A

  1. Calle K skriver:

    Har inte Jimmy kapat kölen under vintern? Är inte han en av personerna som bestämmer över SRS-formeln? Det vet endast han själv om han utnyttjade kunskapen om den hemliga formeln eller om det fanns andra orsaker. Kan bli en del snack om han placerar sig i toppen.

    • Nicklas skriver:

      Konstruktörerna av B&R38 (Bergström/Ridder) konstruerade båten med en köl på ca 2.80m djup och ca 900kg. När Jimmy köpte båten så var kölen 3 m och vägde 1.1 ton. Den förförra ägaren tyckte att båten var för vek och tyckte att det var för mycket jobb att använda vattenbarlasten (750 l)under crusing och valde därför att förlänga kölen och lägga till 200 kg.

      Dessa 200 kg har Jimmy i vintras mycket riktigt kapat bort. Båten är nu mao åter i det skick som konstruktörerna designade den vilket i praktiken innebär att man tidigare måste använda vattenbarlasten.

      För övrigt kan du läsa om just detta projekt samt andra modiferingar på http://www.hamnen.se/bloggar-kronikorer/batfeber/uppgraderingar-foer-mer-fart.html

      Vi vann vår klass i W2B iår men jag hörde inget ”snack” efter det iaf.

      För övrigt så tror jag inte att man ska räkna bort fjolårsvinnaren Dehler 44 ADA, Arcona 430 Zelma och Aspect 40 Effect som kandidater till vinsten.
      //Nicklas C

      • Niklas skriver:

        Lite snack har jag hört. Dock inget snack om alla andra som faktiskt jobbar med SRS och samtidigt tävlar. Nån ska ju sköta jobbet, och det bör ju vara seglare. Jimmy o Co. gör ett bra jobb enligt mig.

        • Peter Kross skriver:

          Personer inom LYS/SRS organisationen har väl hängts ut förr. Då fanns dock en instans till som dels hanterade mätbreven för medlemmar inom LYS-gruppen och dels som fattade slutliga beslut om ändringar i tabellen.
          Så vid jag vet är det väl bara Pelle Lindell och Jimmy Hellberg som utvecklar SRS-formeln och på så vis har insyn i SRS-formel. Pelle gastar väl mestadels på olika båtar medan Jimmy mekar en hel del med sina båtar. Det har Jimmy redan gjort innan han började inom SRS-tekniska kommittén.

          Helt rätt att någon måste ju göra jobbet. Det kan dock vara känsligt när någon med full insyn i och påverkan på formeln aktivt optimera sina båtar så länge formeln är hemligt. Kapa kölen är ju en mycket drastisk åtgärd.

  2. Martin skriver:

    Hej Niklas!
    Tack för trevlig blogg med bra o intressant innehåll!
    Du klonade mitt namn på två farr 30! På Happy Yachting seglar Groupama vinnaren Martin Strömberg .
    Tror personligen att DAD Arcona 410 får det tufft om det blir lätt vind, hade det tufft senast på Marstrand big boat race .

    / Martin Strandberg på Matrisen

  3. Calle K skriver:

    Säkerligen rätt men inget ord här i alla fall om det. Jimmy själv skrev 3,0 m max djup. Vågad i alla fall med tanken på hans position. Sanningen vet i slutända ändå bara han själv.

  4. Bitte skriver:

    Underskatta inte Natural Magic Energy. Jag tror på de unga killarna. Som sagt de är unga och hungriga.

    VI håller tummarna/ Bitte

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.