Det var ett bra tag sedan jag seglade en kvällskappsegling. I Trosa har de dött ut för ett tag sedan, men i Södertälje lever de kvar fortfarande. Och trots den lite kalla våren så kom åtta båtar till start. Det är ju ändå bara åttonde maj. Jag trodde det bara skulle vara fyra fem båtar kanske.
Banan som seglas är fast i nord-sydlig riktning alldeles utanför Torpaviken. Anledningen till denna bansträckning är för den starkt trafikerade farleden. Det är inte så lämpligt kanske att kappsegla mitt i farleden bland de stora fartygen. Nackdelen med den fasta banan är att vinden inte alltid blåser i banans riktning utan man kan få en halvindsbana fram och tillbaka.
Idag blåste det nästan i banans riktning. Det blev i alla fall ett kort slag på kryssarna.
Jag hade idag äran att vara inbjuden att segla med ombord på Dynamic Sailing Teams nya Aspect 40 med namnet Styv. Svårt att säga nej till nått sånt. Aspect 40 är en båt helt i min smak. Byggd för segling utan större kompromisser. Långa enkla seglande linjer utan massa modesaker som bred akter och konstiga veck på skrovet. Båten har en stor sittbrunn där det mesta sitter på sätt ställe. Nere i salongen finns tillräckligt med plats för att sova, fixa mat och gå på toa. Inredningen går i vitt och svart.
Det var fyra man ur den ordinarie besättningen med Kalle Hultman som rorsman, och jag. Det var andra gången de seglade båten. Tidigare har de kappseglat i en Omega 36.
Så fort vi var ute på någorlunda fritt vatten hissade vi på storen. Kalle slog av motorn, och…vi bara drev i sidled. Så kan det gå när man är lite ovan med dessa båtar. Har man ingen fart och ligger i vindögat så dejsar man bara åt sidan, precis som ungarna i seglarskolans optimister. Det beror förståss på att kölbladets corda är väldigt kort. Man måste ha lite fart för att manövrera båten.
Väl ute på Hallsfjärden han vi med att köra banan ett varv och testa lite hissningar och nedtagningar av gennakern. Helt nytt för mig. Helt nytt var det också att skota storen med så kallad tysk skotning. Det är väl så det heter när skotet går längs bommen fram till masten och där ner mot däck och sedan tillbaks till sittbrunnen och här till vinschar på sittbrunssargen. Och drog man för mycket i skotet på styrbordssidan så blev det kort på babordssidan. Det gällde att hålla koll på de båda ändarna. Kan man inte ha ett ändlöst skot?
Tävlingen seglas med två starter och småbåtarna startar 18.05 och de större 18.30. Startlinjen ligger lite tajt nära land och det gäller då verkligen att komma rätt för det går knappt att segla förbi på västra sidan om linjen.
I våran start var det tre båtar. Calle Marnells 40-fotare IT Advisor, Peter Ståhl med sin Ridas 31 och vi med Aspect 40.
Vi lyckades riktigt bra i starten. En liten fallning nån längd från linjen och vi kom perfekt. Bara att lova och köra. Men det var ju ett hårt jobb att veva in storskotet. Inte som på en Express precis…
6,5 knop på kryssen. Vi fick slå ett kort slag för att gå förbi en udde och vips så var vi uppe vid kryssmärket.
Efter lite småstrul kom så den röda gennakern upp och båten sköt iväg i 8 knop.
Vi skojade lite om att vi skulle hinna i kapp småbåtarna som startade 25 minuter före…
Och så skulle 125 kvadrat gennaker ner igen. Och plötsligt for ett länsmärke förbi och seglet var fortfarande inte nere. Ovana med båtfarten kanske … Det blev väl en omväg på kanske 50 meter innan vi lyckades få in gennakern i båten och focken skotades hem.
Bakom hade även IT Advisor problem. Både på länsen och senare även på kryssen.
Vid nästa kryssrundning funkade gennakerhissningen bättre. Övning ger färdighet.
Vi hittade en vindpust en bit ut på fjärden och loggen tickade upp mot tio knop. Och så var det dags att slita ner det röda seglet igen. Denna gång gick det rätt hyggligt. Mållinjen passerades och konkurrenterna syntes knappt till bakom oss. Och faktiskt så var det nästan att vi han i kapp de långsammaste som startade före oss.
Efter målgång samlades seglarna vid klubbhuset och snackade bortförklaringar och åt nygrillad korv.
Resultatmässigt gick det bättre än väntat. Vi slutade tvåa. Segrade gjorde Vasse Gunnermark med sin H-båt.
Aspect 40 då? Det var hur kul som helst att få tillfälle att testa den båten. Det kändes att den var lättdriven. Den reagerade direkt på vindpustar och trim. Inte som en Express kanske, men det kändes att det är en båt byggd för segling.
För grabbarna på Aspect 40 Styv väntar nu Lidingö Runt nästa helg och sedan äventyret Watski 2star.
Tack Kalle med besättning för en härlig segeltur.