Det är nu måndagkväll när jag skriver detta inlägg. Jag tror W2B-deltagarna kan lämna stormseglen hemma. Nä…de måste ju med enligt reglerna ju, men enligt väderprognoserna ser det ut att bli ett riktigt lättvindskör. Har just kollat på Sailplanner samt WeatherOnline. Sydligt eller nordligt i starten? Ja, det kan bero på när man startar. Roade mig med att köra en routing på Index (X-95) och Max M (Elan 310) från deras ordinarie starttider. Resultatet blev att Index fick snabbare seglad tid än Max M. Det var dock innan den senaste väderuppdateringen. Enligt den routingen skulle det ta nästan 20 timmar till Visby. Några tips: Ta med vatten, och tålamod! Och när ni ändå ligger där ute på havet och guppar så kan ni ju skicka ett SMS till mig här i land. Glöm inte avsändare.
Såg just på AIS:en att Axile (X-332) anlände till Oxelösunds hamn. Harald lär nog knappas va den första som ger upp. Förra året seglade han till nordnorge, ensam i sin X-332. Sedan fraktade han båten på bil över till svenska kusten och seglade vidare. Nu blir det enklare, de är ju två ombord nu. Drygt en tredjedel av deltagarna har AIS. Det hade varit kul med fler deltagare synliga på kartorna. Det blir svårt att hålla koll.
Ytterligare ett par deltagare har försvunnit från startlistan, bland andra Dehler 29:an Svea. Men fortfarande är det över 100. Jag tror dock fler försvinner.
Snart...
-
Senaste inläggen
- Gotland Runt 2026 | SRS och Classic på Visbybanan 23 juni, 2026
- Båtkoll i Trosa hamn 20260623 23 juni, 2026
- Båtkoll i Trosa hamn 20260622 22 juni, 2026
- Askö Runt 2026 | Inbjudan 21 juni, 2026
- Båtkoll i Trosa hamn 20260621 21 juni, 2026
- nokyc.app 23 juni, 2026 at 00:18 on Raymarine 2star 2025 | Starten har gåtthttps://nokyc.appNoKYC is an independent directory of no-KYC crypto services — exchanges, swaps, wallets, VPNs, hosting and more — each ranked
- Magnus 22 juni, 2026 at 22:22 on Båtkoll i Trosa hamn 20260622https://www.boatshop24.com/se/boat/1982-dehler-optima-98-9571868/
- Niklas 21 juni, 2026 at 17:32 on Gotland Runt 2026 | En vecka till startHåller med dig. Mycket info kan vara bättre.
- JohanC 21 juni, 2026 at 17:20 on Gotland Runt 2026 | En vecka till startHåller med om att det är havskappsegling, men vill man ändå följa det på plats kanske KSSS kunde underlätta lite?
- Niklas 21 juni, 2026 at 10:18 on Gotland Runt 2026 | En vecka till startFörstår vad du menar. Men Havskappsegling och publik är inte en lätt kombo. Förr i tiden startade man utanför Revenge-grundet.
- JohanC 21 juni, 2026 at 10:09 on Gotland Runt 2026 | En vecka till startKommer nog inte följa GR så noga i år. Tycker att KSSS har glömt bort publiken. Var på plats på
- Linus 17 juni, 2026 at 14:51 on Båtkoll i Trosa hamn 20250716Det stämmer att den grå 36 fotaren med GKSS-emblemet i fören är en Puzzle 36. Det är vår :-) Båt
- Magnus 16 juni, 2026 at 14:31 on Båtkoll i Trosa hamn 20260616https://se.yachtworld.com/yacht/1980-rival-34-10163427/
Meta
Nilkas jättekul med dina reportage. När det gäller vädret så ska vi nog vänta lite… onsdag e.m. kan vi nog få läget rätt bra av SMHI. Det kan bli hur precis somhelst som det ser ut skulle jag tro. Det var kulingvarning både kattegatt o sydkusten 13.00 idag, vi har lågtrycksväder.
Vi har ett 3:e rev i storen klart o stormfocken ligger beredd i båten
Min magkänsla känns inte riktigt som om vi skulle behöva ligga o ”guppa.. i 20 timmar”, fast man vet aldrig du kan ha rätt.
Återkommer med rapporter, fler om vi ligger o guppar!
Hälsningar
StefanK
När det gäller vädret verkar ju prognoserna ständigt ändras just nu. Många lågtryck snurrar runt över skandinavien. Det jag skrev i går va mest lite tankar som dök upp just när jag skulle krypa i säng. Men som åskådare framför datorn hoppas jag på svaga vridande vindar och mycket kryss. Då händer det mer i resultatlistorna
Håller med dig, svaga vindar o mycket kryss är helt ok.
Seglarhälsningar
Stefan