Det blev idag en tur ner till ”Viken” för att hänga med Xperia ut på en tur i sommarvädret. Tyvärr avtog vinden väldigt och mestadels blåste det bara runt 2 meter. X-35 flöt dock lätt genom vattnet och det kändes att det var en båt byggt för segling som man va ombord på. Jag fick även äran att styra en sväng under spinnakerköret på vägen ut mot Arnholmen. Vinden var som sagt lätt, men båten reagerade direkt på roderrörelser och vindpustar.
Det blev en hel del gippar och Jesper fick slita en del med kolfiberbomen och de dubbla gajarna.
Det va första gången som två av killarna i besättningen körde spinnaker, och i början var det lite knepigt att dra i rätt snöra. Gotland Runt lär bli ett långt träningsrace för Claes Falks team. Ingen av dem tyckte det lät speciellt lockande med hårda vindar runt Gotland, så låt oss hoppas att det i alla fall i början blir lugnt väder.
Vi vände ute vid Arholmen, WSKs klubbholme, och fick några slag innan vinden dog helt. två till tre meters vind och över fem knop på loggen. Precis som att segla Express ![]()
Helt klart en skön båt att segla. Beslagen är ordentliga och de sitter där de ska. Inget meckande här inte.
Snart...
-
Senaste inläggen
- Båtkoll i Trosa hamn 20260622 22 juni, 2026
- Askö Runt 2026 | Inbjudan 21 juni, 2026
- Båtkoll i Trosa hamn 20260621 21 juni, 2026
- Gotland Runt 2026 | En vecka till start 21 juni, 2026
- Båtkoll i Trosa hamn 20260620 20 juni, 2026
- nokyc.app 23 juni, 2026 at 00:18 on Raymarine 2star 2025 | Starten har gåtthttps://nokyc.appNoKYC is an independent directory of no-KYC crypto services — exchanges, swaps, wallets, VPNs, hosting and more — each ranked
- Magnus 22 juni, 2026 at 22:22 on Båtkoll i Trosa hamn 20260622https://www.boatshop24.com/se/boat/1982-dehler-optima-98-9571868/
- Niklas 21 juni, 2026 at 17:32 on Gotland Runt 2026 | En vecka till startHåller med dig. Mycket info kan vara bättre.
- JohanC 21 juni, 2026 at 17:20 on Gotland Runt 2026 | En vecka till startHåller med om att det är havskappsegling, men vill man ändå följa det på plats kanske KSSS kunde underlätta lite?
- Niklas 21 juni, 2026 at 10:18 on Gotland Runt 2026 | En vecka till startFörstår vad du menar. Men Havskappsegling och publik är inte en lätt kombo. Förr i tiden startade man utanför Revenge-grundet.
- JohanC 21 juni, 2026 at 10:09 on Gotland Runt 2026 | En vecka till startKommer nog inte följa GR så noga i år. Tycker att KSSS har glömt bort publiken. Var på plats på
- Linus 17 juni, 2026 at 14:51 on Båtkoll i Trosa hamn 20250716Det stämmer att den grå 36 fotaren med GKSS-emblemet i fören är en Puzzle 36. Det är vår :-) Båt
- Magnus 16 juni, 2026 at 14:31 on Båtkoll i Trosa hamn 20260616https://se.yachtworld.com/yacht/1980-rival-34-10163427/
Meta