Jag har ju redan skrivit ett inlägg om när jag seglade Gotland Runt första gången, 1987. Nu tänkte jag skriva lite om att det finns en hel del båtar som deltog det året, som faktist är med i år också, 23 år senare. 1987 var det för övrigt 426 startande, kanske var storleken på båtarna lite mindre då. Det har jag inte räknat på ännu. 2010 ligger genomsnittslängden på strax över 12 meter. Några mindre båtar på den tiden var Maxi 84, och Accent. Och trots att båtarna i dag är större så är faktist banorna något kortare. På den tiden låg båda banorna runt bojen vid Ölands Norra Grund. Numera går långa banan runt Knolls Grund och korta banan går direkt från Hoburgen upp längs Gotlands västkust.
Vanligast på banan var då Ballad med 19 startande och Scampi 18, Scanmar 33 15. Sju båttyper hade då entypsklass. Några andra båttyper som det fanns gott om var X-102 som var åtta startande, Diva 39 nio och Diva 35 som var sju.
En som vann 1987 var Peter Pohl i en Scampi, idag X-35-seglare, var anmäld till årets race, men inte nu längre. Magnus Forslund i Scampin Boj-Boj kom sjua då och seglar i år med samma båt. Han lär nog veta var tamparna sitter på den båten.
I klass IOR IV seglade två båtar som är med i år, med samma ägare. Norlin 34 Stress med Dick Levinson samt Brise 34 Notre Dame med PO Sahlström.
Fredrik Wallenberg som nu för tiden seglar den stora Sparkman & Stephens-båten Refanut kajade då omkring i en Linjett 32 och blev för övrigt trea i IOR V-VI. Femma i samma klass kom Stefan Peterson med Jennifer, en 1/2-tonnare. Numera seglar Stefan Perfect Excuse, en X-362. Ytterligare ”gubbar” i samma klass var Gert Sundholm, Nornan, Finn-Flyer 31 och Leif Englund, Safari, Granhill 33. Båda är i allra högsta grad med i år. Sundholm med en ny Nornan en Finn-Flyer 34 och Englund seglar Dehlta en Dehler 35.
Divan Silfverfågel kom 1987 åtta i DH 1A, PO Brenter seglade. Antar att han var med även 2009 när Silfverfågel vann med Pontus Brenter. Zelma seglade även då, men Zelma var då en Joule 44. Nu för tiden seglar Johan Zellman en Arcona 430.
Harri Salin med Contast 36:an Mia (RPP) kom då på 17:e plats i DH B3, och han seglar fortfarande samma båt. Ja, det finn säkert fler namn som jag inte har koll på.
Snart...
-
Senaste inläggen
- Askö Runt 2026 | Inbjudan 21 juni, 2026
- Båtkoll i Trosa hamn 20260621 21 juni, 2026
- Gotland Runt 2026 | En vecka till start 21 juni, 2026
- Båtkoll i Trosa hamn 20260620 20 juni, 2026
- Båtkoll i Trosa hamn 20260619 19 juni, 2026
- Niklas 21 juni, 2026 at 17:32 on Gotland Runt 2026 | En vecka till startHåller med dig. Mycket info kan vara bättre.
- JohanC 21 juni, 2026 at 17:20 on Gotland Runt 2026 | En vecka till startHåller med om att det är havskappsegling, men vill man ändå följa det på plats kanske KSSS kunde underlätta lite?
- Niklas 21 juni, 2026 at 10:18 on Gotland Runt 2026 | En vecka till startFörstår vad du menar. Men Havskappsegling och publik är inte en lätt kombo. Förr i tiden startade man utanför Revenge-grundet.
- JohanC 21 juni, 2026 at 10:09 on Gotland Runt 2026 | En vecka till startKommer nog inte följa GR så noga i år. Tycker att KSSS har glömt bort publiken. Var på plats på
- Linus 17 juni, 2026 at 14:51 on Båtkoll i Trosa hamn 20250716Det stämmer att den grå 36 fotaren med GKSS-emblemet i fören är en Puzzle 36. Det är vår :-) Båt
- Magnus 16 juni, 2026 at 14:31 on Båtkoll i Trosa hamn 20260616https://se.yachtworld.com/yacht/1980-rival-34-10163427/
- Niklas 7 juni, 2026 at 13:31 on Gotland Runt 2026 | 188 anmälda186 anmälda nu. Några har kommit till, men några fler har fallit ifrån. Det går att anmäla sig till och
- Niklas 17 maj, 2026 at 18:15 on Gotland Runt 2026 | 175 anmäldaJag han knappt posta detta inlägg innan det kom in två ytterligare anmälningar. Så nu är det 177 anmälda om
Meta
Jag är glad att det var just 1987 du tog som det historiska året. Det var vårt bästa resultat i 32:an. Jag seglade nog 5-6 GR i den båten, de första åren i IOR och på slutet i entyp. Just 1987 rundade vi Alma som första Linjett några meter framför den vassaste konkurrenten (kommer tyvärr inte ihåg vad han heter). På väg in hade han bättre boatspeed och lyckades gå om oss och gå i mål något hundratal meter före oss. Sen gick det ett par timmar innan den minsta båten i klassen kom in som vinnare.
Det är värt att nämna Norlin 34 Stress lite extra. Så vitt jag minns är hon något hottad, med en 36a rigg (precis som gamla Indispensable). Jag vet inte hur många gånger Stress vunnit sin klass, en det är ett flertal gånger. Dessutom tror jag dom van totalen minst en gång.