Tango trea på Notstickshällan 2024

1974 seglades den första kappseglingen i Trosa Båtklubb, Notstickshällan Race. I år arrangerades Notstickshällan Race för 50:e gången.

Vädret var fantastiskt med sol från en klarblå himmel och över 20 grader varmt, men vindarna var lite besvärliga.Notan_24_001Sex båtar kom till start, vilket nuförtiden är ganska normalt. Förra året var det åtta båtar på startlinjen. På startlinjen låg för övrigt en startbåt med ganska rutinerad besättning dagen till ära. Patrick Fällman numera rutinerad tävlingsledare med sin son Oscar. Dessutom två gamla storseglare i form av Harald Axling och startbåtens ägare Bengt Hallgren.

Ute vid startområdet blåste vinden lätt från ost. Prognoserna visade just lätta vindar ost till sydost.

Notan_24_002Vi gjorde en fantastisk start. Lite flyt, men sådant ingår ju. Man vet ju inte helt säkert vad som händer i olika situationer. Det var i princip kryss-start och vi valde att starta högt upp vid startbåten. Som väntat ville flera starta där då vi i princip skulle sträcka ut från start.

Med 30 sekunder kvar till ”skott” hade vi tajmat in oss bra med sikte på startbåten. iPaden visade att vi var en aning tidiga. Vi fick dessutom Dehler 34 Funny Too framför i lä, och Albin 78 Susanna. Men, var vi en aning tidiga så var ju de ännu tidigare. Risken att de skulle trycka upp oss mot startbåten tyckte jag var minimal. Och mycket riktigt…läbåtarna blev tvungna att falla, och bromsa och vi hade fritt läge att komma iväg i fri vind närmast startbåten.

Notan_24_005

 

Sedan flöt det på rätt fint. Läbåtarna hamnade närmare Fågelö, och tappade höjd, och när X-35 Sedna slog för land passerade de bakom oss, och Funny Too passerade strax framför. Vi slog lite senare ett slag söderut, vilket jag tror vi skulle gjort lite tidigare. Upp mot Tallholmarna vred vinden upp, men vi fick göra ett kort slag för att ta oss förbi. Vi tog sedan sikte på Svarhäll där Sedna och Funny Too naturligtvis var en bit före. Strax före rundning smet också Athena 34 Vivett förbi.

Notan_24_003En kort spinnakerbog upp mot pricken Knytnäven följde där vi såg tätbåtarna ha det ganska brant. Men plötsligt dog dock vinden hos oss. Sedna och Funny Too ångade dock på i hygglig vind. Även Vivett som nu låg 50 meter före oss hade lite mer drag och gled sakta iväg. Frustrerande! Samtidigt såg vi Albin 78 Susanna väldigt långt efter redan, och strax bakom hade vi en Arcona 32 med namn Beata. En båt jag inte har sett tidigare på tävlingarna i området. Kul med lite nytt på racen.

Notan_24_006Efter mycket skvallpande tog vi oss förbi den röda pricken, fick ner spinnakern och styrde söderut mot Fifång och Bergholmarna. Vinden hade återkommit, och nu började en kryss med stundtals extrema vindvrid.Som ni ser på bilden ovan är det rena fiskekrokarna, och ibland var det svårt att avgöra hur långt man skulle gå på motvridet innan slag.

Notan_24_004Med sikte på Begholmarna har nu Vivett ett par hundra meter före, och Sedna och Funny Too närmade sig redan Oxnö.

Notan_24_007 Kryssen fortsatte ner längs Fifång mot Oxnö. Ganska snart förstod vi att vi skulle hålla oss närmare Fifångslandet. Dels kändes det som det drog lite mer där, och vindriktningen var mer sydost så snart styrde vi ner mot nästa rundning. Här försvann Funny Too och Sedna snabbt. De kändes nu som de var väldigt långt före oss.Vivett höll vi ganska jämna steg med och Arconan bakom som hängt med bra blev ordentligt distanserad när vi passerat Bergholmarna.

Notan_24_008Efter rundningen av Oxnö följde en slör/halvvind upp mot Djupgrund. Redan när vi var i höjd med udden på Oxnö såg vi Sedna runda uppe vid Djupgrund. Det kändes som de var en evighet fram dit. I och med att det blev så brant bog upp mot Djupgrund så tog vi inte in så mycket på Vivett som jag trodde vi skulle göra. Uppe vid Djupgrund var vi några minuter efter, och jag anade att det skulle bli svårt att slå den båten när en lång sträckbog följde. Upp till Funny Too var det mer än 20 minuter och det kändes kört.

Notan_24_009Men mycket kan hända i segling, som att nån går på grund till exempel. (Bild ovan) Här utanför Koholmen, den stora ön med hus, där finns en liten lömsk uppgrundning. Jag minns inte om det är vid stenarna just utanför huset, eller vid stenen lite sydväst om huset som det grundar upp mycket mer än vad som syns på kartan. Här har flera kappseglare gått på, och det är utanför kartans tremeterskurva. Jag håller mig gärna på behörigt avstånd där.

Vi såg det inte, men vi fick senare veta att Vivett hade gått på grund där idag på väg in mot mål. Vad vi också fick veta efter målgång var att X-35 Sedna rundat fel vid Oxnö. Sedna rundade Oxnö, men banan gick runt öarna utanför Oxnö.

Avstånden i täten på resultatlistan blev tätare än jag väntat mig. Vi slutade trea, med retliga 13 sekunder upp till Athena 34 Vivett, och ungefär 3 minuter till segrande Dehler 34 Funny Too.

Bakom oss spurtade Albin 78 Susanna starkt samtidigt som Arcona 32 Beata tappade mer och Susanna knep fjärdeplatsen. För vår del hade vi nästan 25 minuter tillgodo på båtarna bakom. En hel evighet. Men som sagt, det var väldigt skiftande vindar och långt mellan största och minsta båt.

Vi seglade bra idag tycker jag. Ordentligt oflyt efter Svarthäll när vinden dog helt för oss. Och kanske kunde vi ha gjort nått lite annorlunda på kryssen ner längs Fifång.

Vi seglade shorthanded, pappa och jag, vilket även våra medtävlare gjorde. På Athena 34 Vivett seglade Peter Liedholm själv, vilket också Petter Olander gjorde med sin Arcona 32.

Precis som tävlingen firar pappa 50 år. Han var med på den första tävlingen i klubben, och är den ende som fortfarande kappseglar aktivt av de som var med då.

Tack pappa för ytterligare ett race tillsammans. 8 juni väntar Sörmlandsregattan, då med ”full crew”.

RESULTAT >>>

 

Nästa tävling Sörmlandsregattan. Mer info Här >>>

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.