Då har startlistorna dykt upp, och startordning. Ytterligare nån båt har försvunnit. Så om jag räknar rätt är det nu 185 deltagare.
Väderprognoserna ser ju inte allt för trevliga ut, och i gårkväll var det flera seglare som uttryckte funderingar och oro över de väntade vindarna. Speciellt bland double handed-seglarna fanns det flera som funderade om de ens skulle starta på söndag. Jag förstår de som inte tycker det ser så kul ut.
När jag just nu kollar vindarna på diverse sajter är det byvind över 20 m/s på måndagsdygnet, och då är det första natten norr om Gotland som det verkar bli värst. För en gångs skull längtar jag inte ut på tävlingen.
Jag har själv seglat nio Gotland Runt och brutit två gånger i hårt väder. 1990 var det tuff kryss mot Hoburgen, och första säsongen med X-95 X-iL. Det var höga vågor och blåste kuling, och när storskotstravaren spårade ur kändes det okej att bryta racet. Det var inte kul och vi hade svårt att hantera båten i det vädret.
Andra gången vi bröt var 1993. Då bör över 30% av de startande. Vi hade över 20 meter i byarna och kryss längs Gotlands-kusten. Vi gick inget vidare, men hade ingen tanke på att bryta. På måndagmorgonen i höjd med Östergarn lossnade plötsligt storseglet. Översta travaren i skeddan gav upp, och sedan följde flera som ett blixtlås. Och vi had eju inte båten full med reservtravare. Vi fick vända och linka mot Fårösund på bara fock. I Fårö flyttade vi upp de hela travarna i seglet och fixade den översta med en schackel och kunde segla hemåt med revad stor.
Jag ska inte dra alla mina seglingsminne här, men det finns en del…
Väderutsikterna just nu ser ut som följer. Sydvästvind och på söndag runt 4-7 i skärgården. Risk för regn och åska.
Ute vid Sandhamn lär det vara runt 10 på kvällen, och på måndag morgon en medelvind på 15 mellan Sandön och Fårö.
Längs Gotlandskusten sedan avtagande och vid midnatt måndag/tisdag cirka 10 m/s.
Sedan verkar det hålla sig där runt 10, 11 meter från sydväst under tisdagen. Under onsdagen avtar vinden mer och mer, så ska man ha med toppstriden att göra bör man nog vara i mål på tisdagen.
Söndag och måndag förmiddag ser det ut att vara störst risk för regn.
Med detta i minnet försöker jag lista ut vem som kommer att vinna
Nu tänkte jag ta mig igenom ORCi-klasserna, som är två.
Totalt är det 22 ORCi-båtar och det finns många tänkbara vinnare här.
I ORCi B är naturligtvis Patrick Forsgrens Team Pro4u stora favoriter. En rutinerad och mycket noggran seglare. Forsgren och hans besättning har koll på allt.
Bakom jagar dock flera snabba team. First 40.7 Naomi med Tobias Hemmingsson är alltid högt upp med tre pallplatser de senaste fem åren.
Italia 9.98 Madonna med Per Ovrén är en annan att se upp med. Fjärde plats förra året och ett år mer rutin och kunskap med en relativt ny båt. Och Italia-båten bör väl kryssa bra så jag lägger upp de som en tänkbar pallkandidat.
I det hårda vädret som väntas bör den gamla Wale/Wallin-konstruktionen Walenna II gå stabilt. Så bli inte förvånde om den är med högt upp, speciellt i början på kryssen.
Swan 441 Jeniffer bör ju också trivas i tufft väder, men tidigare resultat är inget som imponerar på mig i alla fall.
Mitt topp tre-tips I ORCi B är First 36.7 Team Pro4u – First 40.7 Naomi – Italia 9.98 Madonna
Hoppar vi upp till de lite större båtarna i ORCi A har jag lite svårare att välja ut favoriterna. X-41:orna brukar gå starkt, speciellt Magic Mix med Patrik Björklund.
Lennart Evrell och hans Team var ju ofta i topp för några år sedan då de seglade First 40.7. Sedan blev det en Xp-44 och resultaten dalade lite. Men nu verkar de närma sig toppen igen. Kanske kan de ta en pallplats i år.
Ola Sandell och Karukera har också varit ett pålitligt topp-team. Då i First-båtar. Men nu kommer de till start i en helt ny Ker-designad MAT 1220. Min gissning är att de kan få det lite tufft på resan ner mot Hoburgen, och även om de är skickliga seglare så tror jag inte att de rår på täten i år.
Om någon ska utmana X-båtarna så är det kanske First 40 C-me, men till förstaplatsen tror jag inte de når.
Mitt topp tre-tips I ORCi A är X-41 Magic Mix – X-41 Oxygen – Xp-44 Aida II.
Under lördagen ska jag hinna få ut ett inlägg om de tre SRS-klasserna.