Båtkoll i Trosa hamn 20200801

Klarblå himmel och solen värmde gott redan före klockan åtta. Segling borde ju stått på schemat idag, men jag hade lite annat att styra upp under dagen. Men först, som alltid en minst 3,5 km lång promenad där det ingår att spana in segelbåtarna i hamnen. Det är, om ja räknat rätt den 43:e dagen i rad som jag går min runda. Och den blev lite annorlunda. Mer om det senare. Först lite fakta att det var betydligt färre båtar idag, fint väder naturligtvis, och semestrarna närmar sig slutet. 34 segelbåtar räknade jag till i dag.

Så till en liten kul händelse. Båten på bilden, och båten på nedanstående bild låg inte i Trosa Gästhamn. De låg vid en annan brygga som jag passerar, och där brukar det inte synas några master. Jag hade på min promenad redan passerat när jag kom på att det var nått där som inte brukar vara där. Jag vände förstås och såg ett par mindre segelbåtar vid kommunens sjösättningsramp. Två båtar i trä…

Och ni som känner mig vet att jag inte är så mycket för att prata med okända människor, men jag gick raka vägen fram till denna båt och sa ”Hej, vad är det för båt?” varpå mannen i sittbrunnen såg ut som ett frågetecken tittade ner i ruffen och mumlade nått på tyska. Då förståg jag att de inte var svenskar. Men till slut blev det ett litet samtal på staplande engelska. Tyskarna fick adressen till Tangosailing och jag fick veta att båtarna var av typen jollencreuzer och att de inte seglat hit från Tyskland. De hade trailat hit båtarna, färjan från Rostock till Trelleborg och sedan sjösatt nånstans i Stockholmstrakten där de seglat omkring några veckor. Nu var det dags att lasta på trailern igen och åka hem.

Båda båtarna är av typen Jollencreuzer, och sedan brukar det vara en siffra som anger segelytan. Gissar på 25 i det här fallet. Jollencreuzer är vad jag förstår en konstruktionsklass där båtarna kan se ut nästan hur som helst. Några parametrar är givna som just segelytan. Båten på den undre bilden såg betydligt nyare ut, både i skick och design.

Så promenerar vi vidare till gästhamnen, och det här måste väl vara något av det fulaste som legat vid bryggan. Och då måste jag säga att den ser bättre ut på bild än i verkligheten. Uppenbarligen finns det de som tycker annorlunda.

Det här är kanske inte heller nån vacker båt i mitt tycke, men det är nått speciellt med välskötta träbåtar. Vet inte riktigt vad det är, men en koster är det och det skulle väl kunna vara en Laurin-konstruktion.

Att detta är en Jeanneau såg jag. Den typiska Jeanneau-stjärnan sitter ju i fören. Men det tog ett tag innan jag hittade modellen på nätet, en gammal Sun Odyssey 36 från 1990. Man kan väl såga att Sun Odyssey-båtarna håller sin stil. Ett par rutor i friborden, ett par bakåtlutade spetsiga rutor på ruffsidan följt ev en eller två öppningbara rutor. Så har de alltså sett ut i 30 år, lite modernare i dag dock men ändå samma. Daniel Andrieu och J&J design står för formerna.

Här har vi ett par tvillingar…Två Elan Impression 434.

Marieholm 32 är inte skärgårdens vanligaste båt, men till slut dök det upp en. Tord Sundén står naturligtvis för design och båten kom 1974. I början på 80-talet uppdaterades båten med en annan överbyggnad, mastheadrigg och djupare köl. Hade det varit Bavaria hade de bytt namn till Marieholm 33, men nu blev det vara ett tillägg med ett E. :-)

Den här båten bytte också utseende efter ett tag i sitt liv. Båten är en H-35 och från början hade den en annan form på överbyggnaden, lite lägre och mer avhuggen form framtill. Hans Groop står förstås för design och båten presenterades 1975.

Alla känner väl igen en Hallberg Rassy med sin mörkblå dekor. Det här är den mista modellen de byggt de senaste åren, Hallberg Rassy 310. Den kom 2010 och säljs fortfarande vad jag vet. Design German Frers.

Jag nådde inte riktigt upp till den 400:e båtmodellen idag, Hallberg Rassyn här ovan är modell nummer 398 i min ”samling” så i morgon bör det ske. Totalt har det nu legat 1267 gästande segelbåtar vid bryggorna sedan midsommar…men då har jag säkert missat en och annan, och det är nu åtta dagar kvar på min semester.

 


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.