Även idag måndag blir det ett inlägg med båtar. Omsättningen och antalet båtar i hamnen var större än jag trott. Och flera ganska ”roliga” båtar”. ”Roliga” idet här fallet kan ha en bred betydelse. Det är ju inte många båtar i en gästhamn som jag skulle välja själv. Men en och annan är rätt fin att se på. Några är udda, och en och annan långväga gäst. I dagens hamn, klockan 8 på morgonen var det 12 segelbåtar och lite fler motorbåtar. Nedan följer några av dessa.
De flesta båtar kan jag modellerna på direkt vid bryggan. En Hallberg Rassy går ju inte att missta sig på. Det här ”skeppet” är en HR 45 och är den första av HR-båtarna där argentinaren German Frers står för linjerna. 1988 sjösattes den första och det blev sedan ytterligare 70 sålda 45:or.
Ibland hamnar det nån motorbåt på bild också. Inte för att de är speciellt vackra, utan mest för att de är stora och uppseendeväckande. Det här är en Princess V65. 65 fot allså, cirka 20 meter. Ingen flagga syntes men på aktern stog det Toulon, vilket ju är en fransk stad. Nu tror jag ju att det är en svensk båt i alla fall då den har svensk flagga på Marinetraffic.
Den här modellen ser man inte så ofta. Det är en Dehler 41 DS. En av två tyska turister i hamnen idag.
Den här gamla båten kunde jag inte sätta modellen på direkt vid bryggan, och jag vet inte om jag vet nu heller. Jag var inne på Bacchant IV ett tag, men brukar ha en högre aktre del av överbyggnaden. Den här båten ser kanske lite modernare ut. Någon som vet? ….Nu vet jag. Precis när jag skulle spara ner inlägget slog det mig, Swan… Och visst är det en Swan 40 från Sparkman & Stephens ritbord på 70-talet.
Dagens andra tysk är en Yawl med namnet Hera. Den är 13 meter lång och byggd i ek, mahogny och lärkträ.
Det måste inte vara stort för att man ska kunna segla på semester. Det här är en liten Marieholm S20. Det finns för övrigt tre varianter på denna 20-fotare. MS20 med inombordsmotor, AC20 med akterruff, och så denna S20 som varken har akterruff eller inombordare.