Sörmlandsregattan 2019 | Inför start

Det är torsdagkväll och på lördag seglas Sörmlandsregattan, den största kölbåtstävlingen i området. Just nu med 19 båtar anmälda, vilket jag tycker borde kunna vara betydligt högre. Men det är i alla fall några fler än förra året.
Vi är tre klubbar som arrangerar, men ÖBK-seglarna lyser med sin frånvaro precis som funktionärerna från den klubben.
Södertälje BS har sex tappra seglare anmälda och Trosa BK fem. Nyköpings SS har faktiskt tre, och då kommer inte Seapilot2star-vinnaren Peter Liedholm då han har haveri på sin Athena 34. Mälarklubben Södertälje BK har två deltagare, vilket också Viggbyholms SS har. Det är några som upptäckt att VhSS kan man vara medlem i till ett lågt pris om man behöver en klubb, för en klubb ansluten till det nationella förbundet ska man ju vara medlem i enligt kappseglingsreglerna.

Själv går jag en kamp mot klockan. En ordentlig inflammation i främre lårmuskeln, i sin tur orsakad av ryggvärk, har sinkat mig ordentligt i veckan. Jag tror inte jag haft så ont i hela mitt liv. I går onsdag kunde jag knappt gå över huvud taget. I dag har jag varit ute med soporna. Jag lyckades ta mig till affären, men på cykel. Ett varv i affären var väldigt jobbigt. Men jag SKA segla på lördag. Jag vilar mycket. Rör på mig korta sträckor för att inte stelna till. Äter smärtstillande och smörjer in med Voltaren. För säkerhets skull har jag fixat in en tuff gast på Tango, som löser det mesta om jag inte kan, Martina Thorn. Jag tror att hon aldrig gippat en spinnaker, men det är dags att lära sig nu ;-) Just nu är målet att komma till start, men väl där är det förstås vinst som är målet.

Vädret ser intressant ut inför lördagen. Runt 4 m/s från syd. Temperaturen ser ut att bli behaglig, men…det kan bli dimma. Det kan ju bli spännande. Tänk att segla Sörmlandsregattan utan att se något…

De tävlande är indelade i två klasser, och just nu är det 10 båtar i ”lilla” klassen och 9 i den ”stora” klassen. Och det finns några favoriter. I klass 1, de långsammare båtarna får Kalle Widlert, Express Exter finna sig i att vara favorit, speciellt med tanke på vindprognosen. Jag hoppas att jag är lite piggare än just nu och att jag hinner och kan tvätta av botten lite innan start, då ska vi ge Kalle en match.
Albin 78 Susanna med de gamla vapendragarna Jan Lindmark och Hans Lundén visade ju pånyttfödd storform på Notstickshällan race i våras, eller var det bara flyt? Lätta vindar har i alla fall alltid varit Hasse Lundéns specialitét.
Johan Grevald med Omega 34 Together får vi inte räkna bort heller. 2017 blev de tvåa i klassen och slog oss med EN sekund (trots att det var jag som räknade).

I den stora klassen håller jag Anders Mathson som favorit med Dehler 34 DD Funny Too, men det lär inte bli nån promenadseger då främst Arcona 340 Tiki Minos med Johan Karlsson lär jaga.
En annan som jag tror vi ska se upp med är Nisse Nyström med Facil 35 Hambo. Jag tror att han vill ha lite revansch efter Seapilot2star som gick lite knackigt. Nisse har sin dotter Anna med sig och toppat med rutinerade Peter Wikström.

Det är för övrigt riktigt gott om kvinnliga seglare på startlistan. Om jag räknar rätt är det nio kvinnor fördelat på de 19 båtarna. Och det kan ju tänkas att det är nån mer då alla inte meddelat besättningslistor.

Det går fortfarande att anmäla sig till tävlingen, och är det någon som planerar att efteranmäla sig så ser jag gärna att man knappar in sin anmälan på hemsidan så slipper vi sitta och skriva på lördag morgon. Men naturligtvis kan man anmäla sig fram till 09:30.

Mer info här >>>

Tänk på att det är Trosa Marknad på lördag. Dels så kan det vara knepigt med trafik och parkering för de som tänker komma landvägen. Sedan kan man ju se det så att har man familje- eller besättningsmedlemmar som inte vill segla så finns ju sysselsättning på marknaden.


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.