Tango fyra på Sörmlandsregattan

Det blev bara 14 deltagande båtar på Sörmlandsregattan. Det tycker jag själv är riktigt dåligt! Det finns över tio båtklubbar inom tre fyra timmar från Trosa Gästhamn. Det borde kunna vara 30 startande en sådan här dag. En och annan hade säkert sina skäl. Det är studenter och dop denna helg.
Trosa hade fem startande vilket är ok, men det kunde varit fler. Södertälje BS kom till start med fyra, och då var den fjärde en båt som normalt tävlar för Oaxens BK. Östertälje BK hade en deltagande båt. Järna BK representerades av en båt. Oaxens BK och Södertälje BK noll! Klubbar på ”andra sidan”, Grödinge, Rangsta och Sorunda är visserligen inte anslutna till SSF, men det finns gott om seglare där som borde kunna vara med.
Nyköping, som har längre än de flesta till Trosa hade två båtar på startlinjen och Oxelösund hade en representant.
De få som deltog var dock överens om att det var en fantastisk segling och ett bra genomfört arrangemang. Trots att vi i arrangörsgruppen sjabblade bort seglingsföreskrifterna. Konstigt att ingen reagerade på det för än på rorsmansmötet. Det stog på hemsidan att SF skulle publiceras senast torsdag. Det glömde jag uppenbarligen bort. Jag trodde jag gjort det.
Nu står det dock inte så mycket i våra lokala förskrifter. Vi använder ju oss av standardföreskrifterna i KSR så det var en lätt uppgift att redogöra muntligt på rorsmansmötet om starttider.

Vinden blåste på från sydost. På morgonen blåste det oväntat hårt, men det avtog en del. Under racets gång låg vindstyrkan på mellan fem till sex meter per sekund. Riktningen höll sig mest runt 150 till 160 grader.

(Banan) Starten sker på Fågelöfjärden med så kallat startfönster där båtarna har tio minuter på sig att starta, och tiden tas från det att båten skär startlinjen. Tanken är förstås att det ska locka de mer ovana seglarna att deltaga. Själv var jag lite tveksam när vi införde detta, men under åren har jag upptäckt att det finns en hel del taktik och strategi att tänka på när det gäller när man ska starta.
Tävlingen är uppdelad i två klasser och klass ett med de mindre båtarna startar 11.30-11.40. Klass två får starta mellan 11.50-12.00.
Tango var placerad i klass 1 och vi valde att starta tidigt. Sju sekunder över halv skar vi startlinjen. Vi var visserligen en av de långsammaste båtarna, och efter det borde vi kanske startat senare. Men dels trodde vi på avtagande vind, och vridande mer mot syd vilket skulle försämra för oss vid senare start.
Startsträckan ut mot första rundningen, pricken Knytnäven blev en öppen bidevindsbog med focken skotad i relingen. Strax före oss hade vi Rival 22 Chivas och Dehler 29 Chapé, två båtar som jag trodde skulle glida ifrån oss med sina längre vattenlinjer. Närmast bakom startande Dehler 29 Gryffindor.
Vi fyra höll väldigt jämt ut mot Knytnäven och fortsatt upp mot Pipskär.
Vid Knytnäven öppnade det upp ytterligare då vi föll av mer mot norr, och i höjd med pricken vid Äspskär kunde vi sätta spinnakern. Det blåste på rätt friskt just nu och vi loggade ibland över sju knop. Framför oss låg Dehler 29 Chapé med Curre Larsson och fru Inger. Båda en bit över 70 år, naturligtvis satte även de spinnaker på den branta halvvinden.
Efter rundningen av Pipskär väntade en kryss, och här fanns möjlighet till vägval. Öster eller väster om Grönsö. Vi diskuterade tidigt de båda möjligheterna, men när vi väl rundat Pipskär var vindriktningen sådan att vi skulle vara tvungna att falla för att välja den västliga rutten, så valet blev enkelt. Vi valde dock att hålla oss ganska mycket på den västra sidan på fjärden, men ändå inte för nära Grönsö.
Till en början tappade vi rejält på Rivalen och Chapé. Jag tror att vi tappade en hel del just i rundningen av Pipskär då vi rundade samtidigt med Gryffindor.
Vi kryssade dock riktigt bra och innan vi nådde slutet på kryssen vid Korsholmen var vi ikapp och förbi Rivalen. Vi tog in på Chapé och höll jämna steg med Gryffindor. Vi slet hela tiden med trim och koll på kompassen, och det verkade löna sig.

Vi rundade Korsholmen och blev just passerade av den snabba Aspect 40 Styv som startat 20 minuter efter oss.
Åter en ganska brant halvvind väntade ner mot den gröna pricken vid Djupgrund. Här flöt det på ganska bra och vi höll Rivalen bakom oss. Gryffindor var hyggligt nära framför, men Chapé var oroväckande långt före.

Vid Djupgrund togs spinnakern ner igen, efter som vi lovade upp ordentligt mot nästa märke i banan. Här gjorde vi dock misstaget att välja lovartsnedtagning. Jag tycker det är enklare att ta ner spinnakern i lovart när den ska ner i förluckan, och tyvär tänkte vi att det inte skulle bli mer spinnaker-åka den här dagen. Men efter passeringen av Knytnäven visade det sig att det var möjligt att föra spinnaker igen, och att hissa i lovart på halvvind, sex sju sekundmeter, är allt annat än enkelt. Det tog tid, vi strulade och tappade sekunder. Till råga på allt så vred vinden mot strax efter att vi fått ordning på seglet, så då valde vi att ta ner igen, och nu blev det mer strul. Bakom såg vi den andra Expressen, Exter, som ju valt att starta senare, de körde fortfarande spinnaker. Stressande!

Aspect 40 Styv skar förstås mållinjen först och några minuter senare kom Dehler 29 Chapé.
Expressen Exter med Kalle Widlert och Torbjörn Blomberg hade, som vi uppfattade det tagit in många minuter på oss, något som vi dock uppfattat fel. De hade i verkligheten ”bara” tagit drygt en minut.

Vi trodde att Exter var segraren, men bakom var det ovisst.

Efter att tävlingsledningen (jag) räknat resultaten ett par gånger såg jag en lite oväntad segrare i klass 1. I klass 2 var det en mer väntat segrare. Men tiderna runt pallplatserna var oerhört jömna.

I klass 1 segrade Athena 34 Vivett med Peter och Edvin Liedholm. (Nyköpings SS) Exter fick se sig slagna med 14 sekunder. Och vi missade pallen med 28 sekunder till Dehler 29 Chapé. Att bli fyra, bara 1.51 från segern är lite tungt. Men det visade ju också att vi trots en del strul seglat riktigt bra. Vi vet vilka missar vi gjorde, och vi var överens om att hissa spinnakern på halvvinden trots att den var på fel sida. Vi seglade för att vinna, och inte för en hedrande placering. Solen sken och det var en otroligt skön segling.

I den här klassen vill jag också nämna Maxi 77 Doris med Chris Norrie och David Littorin som deltog i en kappsegling för andra gången. Förra gången var de helt avhängda. Nu hade de ”bara” nio minuter upp till närmaste båt. Chris och David verkade väldigt nöjda med sin prestation, och som ny kappseglare är det inte lätt att komma in i tävlingarna. De flesta av deras motståndare är riktigt meriterade och rutinerade seglare. Doris lär säkerligen komma sist några race ytterligare, men det viktigaste för dem är att inte ge upp, ännu. Det vore dock kul om fler ”rookies” vågade sig ut på tävlingsbanorna.

I klass 2 segrade Dehler 34 DD Funny Too med Anders Mathson och Niklas Svensson. Även Niklas son Jakob ingick denna gång i besättningen. Bra att det finns lite återväxt bakom alla 70-åringar….
Aspect 40 Styv med Kalle Hultman tog hand om andraplatsen. De seglade för övrigt banan på under två timmar. Det ger en snittfart på 7,1 knop.
Endast fem sekunder bakom styv fick Arcona 340 Tiki Minos tredjeplatsen.

Ett klubbpris delas också ut, och precis som förra året knep Södertälje BS pokalen.

På Tango seglade, som vanligt nu mera, Pappa, brorsan och jag. Och vi gjorde det bra. Tack! Vilken som blir vår nästa segling återstår att se. Nån gång i augusti är det i alla fall. Till dess gäller det att hålla botten ren från smuts och snäckor. Dags att borsta snart tror jag.

När det gäller Sörmlandsregattan som arrangemang var alla som jag pratade med riktigt nöjda. Så därför hoppas jag på betydligt bättre uppslutning nästa år. Och naturligtvis även på höstens seglingar. Annars kanske vi arrangörer tröttnar snart.

Resultaten >>>


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *