Seapilot2star 2017 | Startgrupp 1

Plötsligt dök de upp, startlistorna. Jag fick besked av en person i tävlingsledningen att startlistor skulle publiceras på fredag och jag var beredd på ett hårt arbete med att få ut inlägg om alla sju startgrupper under två dagar. Men i går kväll fanns listan på tävlingens hemsida och här kommer då genomgången av startgrupp ett.

Men först några rader om vädret. Det finns risk för regn, på måndag kväll. Och vindarna ser riktigt varierande ut, och mest måttliga. Ser riktigt knepigt ut och alla prognoser ser olika. Det lär väl bli tydligare ju närmare start vi kommer.

Startgrupp ett innehåller 17 båtar. 2 tidigare klassvinnare och 8 som tidigare tagit en pallplats. 2 team är rookies, helt nya i tävlingen.SP2s_17_grupp1Långsammaste båt i tävlingen, på papperet one off-båten Piano med Roffe ”Plåt” Erixon och Magnus Gustafsson. De har SRS 0,845, men har i startlistan 0,860. Antar att det har att göra med att det står i inbjudan att lägsta SRS är just 0,860. Jag tror de blir farliga ändå. De har startat fyra gånger och senast blev de tvåa i gruppen. Roffe har väl ett oräkneligt annat SM-medaljer i diverse olika klasser, och även Magnus har en del SM-medaljer i prisskåpet hemma. En pallplats är given, med goda chanser på segern.

Maxi 77 Any Day är en liten dark horse. Fredrik Arnryd och Thomas Brandvold är rookies i tävlingen men har tävlat i många andra race. Bland annat seglade Any Day ÅF Offshore Race 2016 och låg länge med i tätstriden. Men som så många gånger ändras vindarna när de större båtarna nått målet.
Jag tror Any Day jagar en pallplats. Men det finns det fler som gör. Jag räknar till elva båtar i klassen som jag tror har en chans på pallen.

Team Mobline, H-35 med segelmakaren Pär Lindforss samt Nadine Kugel blev förra året fyra i startgruppen och tog hem priset för bästa mixed-besättning. Med lite bredare segelgarderob och ett års mer tävlingserfarenhet tror jag de har goda chanser på en pallplats i startgruppen. En nackdel kan vara att de inte har någon genua. I lättvind, kan genuabåtarna ha ett litet övertag.

Dehler 29 Funny. Foto: Jim Q

Dehler 29 Funny har ju varit framgångsrik genom åren. Det har Christer Björk också. För nått år sedan köpte Christer båten av Anders Mathson, men på Seapilot2star förra året gick det kanske inte enligt plan, en femteplats i gruppen bara. I år har Christers kompanjon Thomas Forslund fått lämna w.o. på grund av sjukdom, och i stället seglar Åke Wikström med Christer. Åke är precis som Christer en tidigare framgångsrik seglare i M30 och Rival.
Även om det gick lite mot förra året så håller jag Funny som klar favorit i den här klassen. Jag såg dem segla i lördags och det gick fort. Den lilla Dehler 29:an seglade långa stunder i från X-332 och Dehler 34 DD.

Göran Ricking och Conny Sparrwardt har seglat flera år tillsammans. Men förra året seglade de Görans X-362, i år deltar de med Connys Linjett 33. Tre gånger tidigare har de placerat sig på pallen och tillhör de som har goda chanser i år också. Men det bör nog vara en del kryss då.

Några andra som kan vara med högt upp är Östertäljebåten Sea U, Linjett 35 med Lars Sundin och Sven Berensen liksom Wasa 34 Ezmeralda med Jan-Erik och Jonas Sandh tävlandes för Södertälje BK.

Facil 35 Hambo med Nisse Nyström brukar jag ju framhålla i mina tips, men i år räcker de inte riktigt till. De finns med på min lista över båtar som kan ta en pallplats, men jag ser att de i mätbrevet seglar med fock. Det tror jag blir lite tunt på en sådan här lång segling.

Serenity, Merano, Anemona och Poseye är fyra båtar jag räknar bort helt från pallen. Poseye brukar för övrigt ha svårt att ta sig helskinnade runt banan. Fyra gånger på åtta starter har de brutit.

Mitt topp-tre-tips ser ut enligt följande:
Funny – Dehler 29
Piano – One Off
Team Mobline – H-35

Vad tror ni?

Vem vinner startgrupp 1?

 


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.