Inför Sydney Hobart

Natten till måndag, annandag jul svensk tid, startar tävlingen Rolex Sydney Hobart Yacht Race. Sydney Hobart är känt som ett av de tuffaste racen i världen. Det blåser ofta hårt i kombination med strömmar vilket medför tuff sjö. 1998 krävde tävlingen sex dödsoffer i samband med riktigt hårda vindar. Även 2006 var ett hårt år med flera övergivna båtar, och en som sjönk.

I skrivande stund ser det dock inte ut att bli så hårt i år. Nordliga vindar i starten, runt 10 till 15 m/s. Sedan under första dygnet ser det ut att vrida runt till sydliga vindar för att åter bli nordligt och då runt 14-15 meter igen.

Banrekordet innehas av WOXI (Wild Oats XI) och lyder på 1d18h23m12s vilket låter svårslaget. Det bör i alla fall inte vara speciellt mycket kryss om man ska ha chansen att nå det rekordet. Det är ungefär en snittfart på 15 knop på den 628 Nm långa banan.

Wild Oats med Bob Oatley som skeppare och Juan Vila som navigatör är förstås en av favoriterna till att nå Hobart som första båt, vilket de tidigare gjort åtta gånger.
Bland de drygt 90 deltagarna finns ytterligare tre 100-fotare som är med i kampen om det så åtråvärda line honours, att vara först i mål. Perpetual Loyal, fd Speedboat och Rambler, bröt tävlingen både 2014 och 2015.
Scallywag, fd Ragamuffin 100, som nu seglar under Hong Kong-flagg.
Och så förståss den extrema farkosten CQS med sverige-bekantingen Ludde Ingvall. CQS är 90-fotaren Nicorette som modifierats ordentligt, förlängd till 100 fot och utrustad med diverse ”vingar”, både under och över vatten.

Nedan finns en video med Ludde och CQS.

CQS är en rätt smal båt, endast 4,7m bred på drygt 30 meters längd. Det borde vara gynsamt om det blir mycket motvindar.
Ett ryckte säger att Ludde Ingvall och CQS kommer till sommarens ÅF Offshore Race.

Det finns en och annan ”svenskbåt” på banan också. Mest svensk är Matador, en Elliott 44 med Jonas Grandér och Rickard Göransson. Navigatör ombord är Magnus Baltscheffsky. Det ska bli intressant att se vad de kan göra. Rutinerad besättning och en bra båt. Båten hette under sin tidigare ägare Veloce och slutade tvåa totalt 2013.

Martin Strömberg är tillbaka på gamla VO70 Ericsson 3 som numera seglar under namnet Maserati.

En annan båt med lite svensk anknytning är Fidelis, Australiens enda 75:a. Båten är byggd i Nya Zeeland 1964, men ritningarna är baserade på Knud H Reimers Bacchant. Bacchant är ju ganska känd här i svenska vatten med flera starter på ÅF Offshore Race bland annat.

Fidelis tog för övrigt line honours i Sydney Hobart 1966. Då med Jim Davern som skeppare. Davern fanns också med ombord 2006, då med nuvarande ägaren Nigel Stoke.

Måndag morgon, klockan tre svensk tid om jag räknar rätt, går starten från Sydney Harbour.

 

 


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.