Tävlingslicens och tävlingsavgifterna

Jag tänkte dra detta om de nya avgifterna en gång till. Märker lite här och där att många seglare inte uppfattat vad som gäller. Många tror tydligen att tävlingsavgift och tävlingslicens gäller alla. Men så är det ju inte. Här i östra Sörmland, på den nivå de flesta seglar kommer de flesta inte alls att bli berörda.

Bakgrunden till de dessa avgifter är att Svenska Seglarförbundet (SSF) behöver ha in mer pengar. Bidragen från klubbar och från Riksidrottsförbundet minskar. En hel del klubbar väljer ju att gå ur SSF. Diskussioner för även i klubbar här i området att lämna SSF.
Att bidragen från RF minskar beror så vitt jag förstått på att RF ändrat sitt sätt att räkna ansluta medlemmar på, som utgör grunden för storleken på bidraget till SSF. Förr baserades RFs bidrag på antalet medlemmar i de anslutna klubbarna. Nu baseras bidraget på de registrerade medlemmarna i IdrottOnline. Och vi vet ju att många klubbar inte använder IdrottOnline-systemet. Här i Trosa finns bara jolleseglarna inrapporterade i IdrottOnline. Styrelsen tycker ju det är onödigt och bökigt att ha flera medlemsregister. Dessutom har de inga planer på att tvinga medlemmarna at registreras med komplett personnummer.
Och att då införa tävlingslicens och tävlingsavgift gör ju dessutom att det är de som är aktiva som får ta en större del av kakan. Bryggseglare och motorbåtsåkare slipper ju dessa avgifter.

Tävlingsavgiften: Denna avgift ska ingå i anmälningsavgiften till tävlingarna. 10% av anmälningsavgiften eller max 100 kr per deltagare ska betalas in till SSF från arrangerande klubb. Detta gäller tävlingar på regional, nationell och internationell nivå.
På vilken nivå en tävling arrangeras kan man se i SSFs tävlingskalender. Och finns inte tävlingen i den kalendern så är det inte en sanktionerad tävling. De flesta tävlingar här i området är antingen osanktionerade eller lokala tävlingar. Arkö Runt är en regional tävling. Ser för övrigt att Hyundai Cup arrangeras som en lokal tävling….Tycker nog det borde vara en regional tävling. Eller hur?

 

Tävlingslicensen: Licenskravet gäller en ansvarig ombord från 13 år och uppåt och det gäller på tävlingar på nationell och internationell nivå. Nationella tävlingar är främst SM, klassmästerskap och nationella rankingtävlingar som till exempel 606-cupen. SeaPilot 2star är en nationell tävling. Likaså ÅF Inshore Race. ÅF Offshore Race är en internationell tävling.
För att segla Arkö Runt, Notstickshällan race eller Hyundai Cup behövs således ingen tävlingslicens.

Skulle man behöva licens så ska den kunna lösas via SSFs hemsida från mitten på mars. Kostnaden för det är följande:
– Årslicens för seniorer 300 kr
– Årslicens för juniorer 200 kr
– Engångslicens för seniorer 150 kr
– Engångslicens för juniorer 100 kr

Inga högre avgifter alltså. Avser man att segla ÅF Offshore Race till exempel, så är det ju en rätt liten summa jämfört med alla andra kostnader som man behöver lägga ut för att över huvud taget komma till start.

Jag skulle dock ha gjort detta med tävlingslicens på ett helt annat sätt, om jag fått välja. Jag skulle dessutom ändra nivårena på arrangemangen. Har svårt att förstå detta med att geografin ska avgöra nivån på en tävling. Men mer om det kan jag skriva nån annan gång.

 

Det här inlägget postades i Kappsegling och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 svar på Tävlingslicens och tävlingsavgifterna

  1. Lars Reutergårdh skriver:

    Men du har ytterliggare kostnader för medlemmar i de klubbar som valt att gå ur SSF.
    Om jag inte missminner mig, så står det ofta i seglingsföreskrifterna, även vid lokala arrangemang, att seglande båts skeppare ska tillhöra klubb ansluten till SSF. Dessa seglande skeppare måste således skaffa sig dubbel klubbanslutning, vilket kan röra sig om allt från några hundar till över 2000 till inklusive eventuella inträdesavgifter. Arrangörer bör således se över sina seglingsföreskrifter och tillämpa lokala kappseglingsregler, just det kravet strukits. Därutöver kan extra vakthållning och arbetsdagar i ytterligare en klubb, om sådant krävs avskräcka.

    • Niklas skriver:

      Jag tror det står även i kappseglingsreglerna att en ansvarig ombord måste vara ansluten till sitt nationella förbund.
      Men som arrangör vill jag ju dock ha så många deltagare som möjligt på våra tävlingar. Alla är välkomna, det löser sig.
      Trosa Båtklubb är dock ingen klubb jag rekommenderar om man vill/behöver en klubb att vara medlem i. 5000 riksdaler i inträdesavgift ….

  2. Patrik Björklund skriver:

    Att arrangera kappseglingar utanför svemska seglarförbundets ramverk är verkligen inget jag rekommenderar. Det räcker inte med att ta bort kravet på medlemskap, du måste också i detalj beskriva vilka regler som ska användas, eftersom hela regelboken med alla appendix är seglarförbundets. Det kan väl närmast liknas med copywright intrång att genomföra en tävling med vanliga kappseglingsregler utan att vara medlem. För mig är det självklart att vara medlem i en förening som är ansluten till SSF även om jag själv tävlar sparsamt. Jämfört med alla andra båtkostnader jag betalar så tycker jag att det är väl investerat.

Lämna ett svar till Patrik Björklund Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.