Från besättningen på Aphrodite 29 Lady Stardust kom en tävlingsrapport i min mailbox. Kul! Klart jag publicerar den här så alla får läsa en gruppvinnares historia från årets Seapilot 2star.
Seapilot2Star 2014 med Lady Stardust (Team Marinaman.se)
Seapilot2Star är en havskappsegling på Östersjön med start och mål i Oxelösund. Kappseglingen är en så kallad shorthandsegling vilket innebär att man bara får vara två personer i besättningen. Detta är ostkustens största shorthandsegling med över 100 deltagare.
Seglingen startar i Oxelösund och går till Visby via Landsort. I Visby är det ett pitstop vilket innebär att man skall iland och registrera sig och får några timmars vila. Fem timmar efter målgång i Visby skall man starta på nästa etapp som går till Oskarshamn via Västerviks angöring, Knolls grund och Blå Jungfrun. I Oskarshamn får man möjlighet till ytterligare några timmars vila innan man startar nästa etapp mot målet i Oxelösund via Blå Jungfrun igen.I årets tävling ströks rundningarna Landsort, Västerviks angöring och Knolls grund p.g.a. hårt väder.
Några dagar innan starten transporterades båten till Oxelösund för att i god tid innan start kunna genomföra säkerhetsbesiktningen som krävs för att få starta. Besiktningen gick bra och resterande tid fram till start användes till att stuva båten, förbereda mat, vila mm.Väderprognosen för racet lovade friska till hårda nordliga vindar under hela racet. På skepparmötet några timmar innan start meddelade tävlingsledningen banändringarna ovan samt att undanvindsegel inte var tillåtna på första sträckan. Detta pga. hårda vindar, hög sjö och kyla både i vattnet och i luften.
Vår start gick kl. 13.00 på onsdagen tillsammans med 15 Andra båtar. Vi startade bra i lä och kom iväg fint efter en Dominant 95:a som vi kom att jaga under hela racet. Dominanten hette för övrigt Eländet, och var det enda elände vi hade under regattan. Ut till Gustav Dahlén fick vi en sträckbog i ca 12m/s, vi seglade med genua 3 och ett rev i storen. Efter Gustav Dahlén föll vi av till kurs mot Visby. Revet slogs ut och nu hade vi en skön undanvindssegling i 10-15 m/s större delen av sträckan till Visby med toppfarter runt 14-15 knop på surfarna. När vi närmade oss Visby avtog vinden och vi skiftade till Genua 2. Vi gick i mål 23:45 på första delsträckan strax efter Eländet och en First 32 båda med betydligt högre SRS-tal. Resultatet i Visby var 1:a i klassen och 8:a totalt av 112 startande.
Etapp 2 startade för oss torsdag 04:45. Det blåste fortfarande friskt så vi startade med ett rev i storen och genua 2. Nu hade vi en halvstökig halvvind över till Ölands norra udde innan vi kunde falla av mot Blå Jungfrun. På denna etapp gick Eländet riktigt fort. Vi gick i mål i Oskarshamn 13:45 på torsdagen och då hade 4 minuters ledning i Visby förvandlats till en andraplats hela 25 minuter efter Dominant 95:an. I totalen hade vi däremot klättrat så resultatet i Oskarshamn var 2:a i klassen och 3:a totalt, de efterföljande startgrupperna hade klart mindre vind i Kalmarsund.
Sista etappen upp emot målet i Oxelösund startade vi 18:45. Vi kände att vi hade bra möjligheter att ta in på Eländet då detta är en lång sträcka och vi kände oss relativt pigga. Vi hoppades på en hård riktig kryss som är något vi vet att vi går bra i. När vi startade mötte vi de stora båtarna som då gick i mål i Oskarshamn vilket bådade gott. Tyvärr fastnade vi i startgrupp 1 i ett bleke i ca 1,5 timme vid Blå Jungfrun. Inte alls bra då alla de stora båtarna bakom då låg i hamn och kunde ”segla” in tid på oss samtidigt som de sov. I förhållande till övriga båtar i vår klass kom vi loss bra ur bleket och kunde påbörja jakten på Eländet som nu låg ca 5NM före oss. Nu hade vinden vridit mot nordväst och den kryssen vi hade hoppats på blev en lång sträckbog med lite släpp i seglen upp till Gustaf Dahlén. Det blev en stökig bog med mycket hårda slag i sjön. Vi turades om att styra i 45 minuterspass för att kunna hålla bra driv på natten. På AIS:en kunde vi se att vi höll jämn fart med Eländet och om vi kunde hålla detta avståndet hela vägen så skulle det räcka för att slå dem. När det var ca 8 timmars segling kvar tog vi ett sista riktigt mål mat och bestämde att nu ger vi allt vi har. Resten av resan levde vi på redbull, snickers och adrenalin. Efter Gustaf Dahlén fick vi en kort kryss in mot Oxelösund. När vi gick i mål ca 13:30 på fredagen kände vi att vi gått bra och gjort vad vi kunnat men vi hade ingen koll längre på hur Eländet gått då sikten var måttlig och Eländet inte syntes via AIS längre. Efter ett snabbt besök i sekretariatet fick vi reda på att vi hållit jämn fart med Eländet trots vårt lägre SRS-tal och att vi även låg hyfsat till totalt men det var många båtar kvar på banan.
Resultatet blev till slut seger i klassen och en 13:e plats totalt av 112 startande i vårt första Seapilot2Star.
Seapilot2Star 2014 var en riktigt kul segling och något vi fått mersmak för. Vi har lärt oss mycket som gör att vi kommer vara ännu bättre förberedda till Seapilot2Star 2015!
Tack OXSS och grattis Refanut till totalsegern!
//Per Dyberg Axbom & Peter Carstens
Bra jobbat Per och Peter!!!
Bra att ni försvarar Öschötta!