• Seapilot 2star | Alla är i mål

Årets race är över. Men visst gick det lite väl fort? Jag har svårt att förstå varför man kortade av banan så mycket, trots goda vindar. Första båt gick i mål strax efter 14 på fredagen. Oskarshamnsbåten Eländet ledde tåget från start till mål, och ett tag såg det till och med ut att finnas chans till en riktigt fin placering även totalt. Men storbåtarna kom på slutet, som vanligt.
Det tuffa kryssen på sista etappen blev en 90 sjömil lång sträckbog i motsjö och kyla. Några slag blev det visserligen på slutet från Gustav Dahlén in mot mål.

Intressant att det nästan alltid är samma båtar i topp, oavsett väder och vind. Resultatlistan hade förmodligen sett ungefär lika ut om undanvindsseglen fått användas.

En liten fundering om det där med undanvindssegelbeslutet. Seglingsledaren nämnde på skepparmötet att beslutet om att inte tillåta undanvindssegel var taget tillsammans med sponsorerna. Och sponsorerna är ju med och seglar i tävlingen. Ska deltagare i en tävling kunna vara med och bestämma hur tävlingen ska se ut bara för att de bidrar med pengar?
Nu gick det ju inte så bra för dessa båtar ändå…

Nu när jag sitter här och skriver är nästan alla båtar i mål. Tror det är två kvar på banan.

I startgrupp ett vann en av de stora favoriterna, Norrköpingsbåten Lady Stardust, Aphrodite 29 före Eländet, Dominat 95 och trea blev Linjett 32 Felicia.
I grupp två vinner till slut Linjett 33:an Wild före Dehler 29 Funny. Funny som numera tävlar för Trosa Båtklubb. Kul att både Wild och Funny åter presterar toppresultat. Då är det ingen skam att få stryk av dessa  båda här hemma på Trosa kappseglingar. I grupp ett låg föresten Trosabåten Jazz på tredje plats när det tvingades bryta. Det är med andra ord rätt bra klass på våra racer här i Trosa.

I Startgrupp tre segrade Västeråsbåten Mithril, vilket den gjorde även förra året. Mithril har för övrigt aldrig varit sämre än trea, på sju starter, förutom en DNF då. På andra plats kom X-332 Snekkja och trea Dehler 33 Dagmar.

Silverfågel kapade åt sig segern i grupp fyra före två överraskande  båtar. Simbelmyne, Wasa 410 tvåa och Hanse 400 Cassis på tredje plats. Noterbart här är Skidbladners sjätte plats. De låg i hamn när starten gick då det upptäckt ett läckage i båten. De startade efter nästkommande start och är bara 25 minuter från andraplats.

I startgrupp fem är det förståss Refanut som spikar före en trogen pallbesökare, La Ganadora, Arcona 370. Pro4u, First 36.7 med Patrik Forsgren och Johan Gnosspelius tar tredjeplatsen.

Även i klass sex hittar vi en favoritseger genom Wasa 41 Aitutaki före Bavaria 49 Vejde med Anders och Hanna Svensson. Trea blev Serendip, Prima 38 med Pär och Björn Lindforss, och då kan man väl säga att Pär vann segelmakarkampen då North Sails Björn Österberg blev sexa och Doyles Ulf Tjernberg slutade elva.

I klass sju segrade Jimmy Hellberg med Pac-Man före Dehler 44 Chazara och Arcona 430 Zelma.

Om jag då kollar av vad jag tippade innan raset så fick jag in nio av 21 topp-tre-båtar. Halvbra tycke jag själv. Två av dem bröt.

En annan bloggare, http://s73calluna.wordpress.com/ hade också lite tips inför starten och om jag räknar rätt så fick han ihop fem rätt av 21 möjliga.


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

2 comments for “• Seapilot 2star | Alla är i mål

  1. Martin
    31 maj, 2014 at 09:10

    Mycket bra rapportering från seglingen Niklas. Utan dina kommentarer och analyser hade det inte varit hälften så intressant utan sitta här hemma och segla vid köksbordet :-)

  2. Johnny
    31 maj, 2014 at 19:14

    Hej Niklas

    Detta var ”helvetets 2 star” segling för mig och Johan. Båten läckte inte ännu, men två timmar före start upptäcker Johan att genomföranden till handfatet sitter lös. Muttern som klämmer fast genomföranden har delat på sig. Det är två timmar till start och vi kan inte ge oss ut och riskera en läcka. Vi behöver en lyft och en genomföring. En timme går inan allt finns på plats. Lyftkran genomföring och lite verktyg. Fantastisk hjälp från Oxelösunds båtvarv och Oxelösunds båt & motor, vilka killar. Alla ställde upp och vi hängde i kran när vår start gick, Ove Söder från tävlingsledningen kom bort och sa att vi fick dispens om en timme efter start men det behövdes inte. Vi rann över startlinjen ca 20 min efter de andra.
    Problemet var bara att alla normala förberedelser var ur spel. Jag har min rutin att dra alla fall, byta de sista småprylarna innan start. Det är mitt sätt att ladda upp och hålla tävlingsnerverna på plats. Vissa som seglar med mig har svårt med mitt ”fixande” i sista sekund. Men jag har heller aldrig tidigare haft problem med min utrustning som inte är självförvollat uder själva tävlingen, min båt fungerar, det är besättningen som det är fel på om det går åt helvete :-). Men det hans inte med nu så vid Vinterklasen skulle vi justera uthalat på stoden när Johan säger att det inte svarar. Uthalstampen mellan segel och block går av, den stog på lista av saker som skulle bytas…… Ner med stoden i 8-9 m/s lite fladder och där kom en latta ut. Ja ja det är väl bara att sätta dit igen om det inte var så att det var den sydda änden som släppte inte kardborre sidan….. Kasta ner lattan i ruffen och ordna uthalat och upp med stoden. När alla missar var utredda och vi äntligen börjar segla har jag fåt info att vi var ca 30 minuter efter ute vid Gustaf Dahlen och totalt sist i både totalen och klassen av de som seglade. Sedan skulle vi byta segel till genua på undanvinden, självklart alla fall var som en stor ”djä… sallad”, med 10 m/s var de lindade i riggen för att säkra nattsömn och inte kappsegla, vi får byta segel med att ta ner och sedan ta upp efter som genuafallet var det enda som var tillgänglig. Bra början…..

    Nu vart målsättningen med racet att inte komma sist till Visby. Vi vart 88 om jag har fattat resultatlistorna rätt. Bra 20 båtar bakom och 14 i klassen, dvs 2 båtar bakom. Ja ja då är det bara 11 kvar innan vi är på pallen i klassen och 68 innan vi är topp 20 som är min målsättning Dvs vara på pallen i startgruppen och top 20 i totalen. Det ser lite mörkt ut när även andra benet kortas av och seglas utan undanvindsegel. Vi behövde timmar på banan för att neutralisera våra missöden i början. Inte bra, helt enkelt, för oss.

    Andra benet gör vi nog vårt enda riktiga misstag i själva tävlingen. Vi körde på över till blå Jungfrun innan vi började platlänsa ner till udden. Då hade vinden mojnat och vi tappade en distans till de båtar som gjorde det rätta och platlänsa först och skar sedan. Ja ja är detta enda misstaget vi gör så är det bara 10 minuter vi tappade på det. Men de 10 minuterna gjorde att vi inte klättrade särskilt mycket i resultatlistan från 88/16 plats till 70/11 18 totalt och 5 i klassen men det ser mörkt ut komma upp på pallen och nå top 20. För att få ytterligare en sak som ska störa koncentrationen så går givetvis gasvajern av i Oskarshamn. Vi kan bara lägga i växel men inte öka varvet på motorn. Ner och meka och konstatera att det är vajern som är av och inget ”enkelt” fel som kan lagas på plats. Fan nu börjar till och med mitt tålamod att tryta. Ja ja en får vara maskinist och en får lägga till själv, det är bara att gilla läget.

    Sista sträckan, då kom äntligen det vi länktade efter att få sätta spinnaker och sedan få kryssa lite och vips på den sista sträckan plockar vi 34 båtar totalt och 5 till i klassen. 5 snabbaste tiden av alla nu när det var en segling utan restriktioner. Vi klarade nästan vår målsättning i totalen men i klassen är vi inte nära pallen, det som grämer mig är att de 10 minutrarna vi Goffade oss vid Ölands norra udde är vad som saknas för top 20 i totalen men i klassen hade det bara gett en placering. 5 eller 6 spelar ingen roll, där krävs det att man är med i början. Klassen som vi seglar i är alltid med i toppen för vi är mellan gänget, vi kan hävda oss när det är storbåtsfördel men även när det är småbåtsfördel därför tror jag att det var längre upp till målsättningen i klassen än i totalen.
    Det vi tar med oss hem är att det är bara att köra på, det är aldrig över förens den fetat tanten sjunger. så enkelt är det.

    Johnny Rickman
    Skidbladner

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.