• Inför Offshore Race | SRS

Min startlista >>>

Så var turen kommen till SRS-klassen. Här är en salig blandning av Bavarialådor med säckiga rullstorar till heta M 34. Man kan tycka att vissa borde hålla sig till ORCi eller IRC. Men för många handlar det om kostnader, och…varför mäta in en båt i IRC eller ORCi när det knappt finns fler race än Gotland Runt att köra. Nä, nu var det ju inte det detta inlägg skulle handla om, utan vilka som man ska hålla ett öga på bland dessa SRS-båtar, som troligen är fördelade på tre klasser. Det är runt 160 deltagare som valt att segla SRS.

Om vi utgår från samma klassindelning som 2010 så är SRS A2 båtar upp till 1,19. Med tanke på väderprognoserna så har jag en stor favorit, om den båten startar. Funny var från början anmäld till double handed, men det klassen är vad jag förstår struken och jag vet då inte om Dehler 29an Funny från Södertälje startar. Kommer dom till start ser jag denna båt som en av det klara favoriterna. Linjett 33or måste man alltid hålla ett öga på och då ser jag främst Conny Sparrwardt med Allwina som möjlig toppkandidat. Scampibåtarna är alltid farliga, även i lättare vind. Familjen Forslund har ju kört några varv runt Gotland vid det här laget. I år har de dessutom sällskap av en australiensisk tjejbesättning som lånat Scampin Trimle.
Tjejer finns det också en del på Arconan SolidTango, det har ni väl inte missat vid det här laget. Rallytjejerna Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson ska tillsammans med Karin Berg, landslagsseglare i 470 sätta SolidTango på kartan. Det finns vinnarskallar på denna båt i alla fall, och håller sig vädret någorlunda snällt så är det nog inte omöjligt att de kan placera sig högt upp.
Hade väderrapporterna talat om blåsigt så hade jag nog haft ett öga på Notre Dame, en Bries de Meer 34 som ofta varit högt upp i resultaten i många år.
Accenten Linnéa håller jag också koll på. Dels för att båten är från Oaxens Båtklubb, inte långt från Trosa, dels också för att just de långsammaste båtarna kan gynnas vid mycket bleken. Dessutom vet jag att det finns några rätt duktiga och erfarna seglare ombord.

Ett steg upp till SRS A1, 1,20-1,29. Här måste man punktmarkera Vindile, Wasa 55:an. Vinst förra året, och tvåa 2008. Tvåa på Landsort race förra året och totalseger på årets Ornö Runt. Vindile har lägre SRS än en vanlig Wasa 55. Kanske beror det på att båten är vägd, till ett ton mer än vad som står i databladet för standard-Wasan.
Mats Gustavsson med den nya Linjett 34:an är förståss också en båt att räkna med. Mats har seglat många varv runt Gotland med olika Linjettbåtar genom tiderna, och ofta är han bland de första. Förra året slutade dock racet i höjd med Fårö efter roderproblem. Då seglade han prototypen till 34:an. Och med mycket öppna vindar kan det ju vara bra med både gennaker och spinnaker i märbrevet, precis som i det här fallet.
Sen måste vi hålla koll på ett par Södertäljebåtar. Compis 363:an Daiquiri blev tvåa förra året och vann även Landsort Race då. Och Skidbladner, First 36.7 med Johnny Rickman. Sen får man ju inte glömma Per Lindstedts snabba Finn-Gulf 33 La Dolce Vita. I år har det väl inte gått fullt så bra som 2010 då det blev många spikar. Även här finns det en bred segelgarderob med både spinn och gennaker.

Matrisen

I SRS B finns det många toppkandidater. Aspect 40:orna förståss. Dessa seglas alltid väl. SWE 5 Effect är ny för året och har rustats med Gransegel och seglats med ett antal gransegelmakare ombord. Den andra, SWE 1 Respect, eller just här, LM Informationstjänst, seglas i år av ett finskt team. Samma team seglade båten även förra året och slutade på den fin femteplats. Ägaren till båten, Håkan Karlsson finns dock på den andra båten, effekt.
X-35:orna ska man förståss räkna med. Det såg vi ju förra året då två av dem placerade sig högt upp. I år är de en klass bättre. Matrisen förståss, som vann den senaste X-35-regattan. Men jag håller förståss koll på Xperia, som slutade fyra 2010. Claes Falk har lyckats få ihop ett starkt team med bland andra min bror Jesper och Trosaseglaren Fredrik Orre.
I Farr 30:orna finns det gott om duktigt folk, men väderprognoserna är väl inte till båtens fördel kanske. Med et SRS på 1,35 krävs det surfväder för att hänga av konkurrenterna.

IT Advisor

Den gamla Norlinentonnaren Fast Food Sally, numera under företagsnamnet IT Advisor seglas ofta bra. För några veckor sedan var de på besök i Trosa och tog hem Sörmlandsregattan. På förra årets GR tvingades de bryta med roderproblem. Calle Marnells team är att räkna med.
En båt som inte kommer att vinna, men som kan vara intressant att hålla ett öga på är True Heading, en Grand Soleil 40 som i år bemannas av en helt kvinnlig besättning. De flesta hade knapp seglat tidigare innan de satte ihop teamet inför årets race. Båten kan följas via web-cam på racebloggen.se

Nu har jag skrivit färdigt för idag. Dax att sova. I morgon tisdag bär det va till Sandhamn för att känna på stämningen.

Det här inlägget postades i Kappsegling och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 svar på • Inför Offshore Race | SRS

  1. Calle Nyström skriver:

    I SRS B finns även Eforia J 120 nu med Nyström/Enander ombord.
    Ettan och tvån från Watski Two star 2011 på samma båt blir det = Vinst?
    Återstår att se.

  2. Erik Falk skriver:

    Fina rapporter inför racet. Hoppas på lite bilder stämningsbilder senare då jag själv inte har möjlighet att vara uppe i år.

Lämna ett svar till Calle Nyström Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.