Raymarine 2star 2025 | Mål

Årets 2star-segling är i mål. Och sista etappen blev lite dramatisk. Eller, det fanns ju en del dramatik på flera etapper, och som åskådare är det ju kul när det händer saker. Men jag betonar att jag aldrig önskar någon att det går illa.

Två båtar kom inte till start på den tredje etappen. First 40 C-me vet vi varför. En ordentlig grundstötning på väg in till Oskarshamn gjorde att de valde att inte starta. Tanken är att lyfta båten så snart som möjligt för att inspektera skadorna.

Arcona 380 Anemon II avstod också start. Där har jag ingen aning om varför. De seglade vidare norrut några timmar efter start.

sedna250527

Foto: Torbjörn Blomberg (Sedna)

Sedan dök det upp ett kort mail från en ”åskådare” som noterade att en X-332 utan mast kom in i Fyruddens hamn. Den syntes klart på webbkamerorna och det var ju naturligtvis Inga G som havererat. Jag såg på MarineTraffic att sjöräddningen var ute och åkte med just då uppfattade jag inget annat. Men Inga Gs AIS var väl utslagen då. Hoppas allt gick bra i övrigt.

Det var också en del ”spår” på trackern som var ordentligt vingliga. Vad hände med Sedna strax före Gustaf Dahlén? Problem med gipp eller spinnakernedtagning? De vinglade märkbart. Så även en del andra båtar.

Det blåste ju på ordentligt. Har hört en del kommentarer om över 15 m/s. Och då kan det ju vara rätt tufft på undanvind. Tror att det var flera som valde att ta ner undanvindssegel.

Vinden gjorde att tävlingen kom i mål rekordsnabbt. Jag är ganska säker på att den seglade tiden för Jolene i går är den snabbaste någonsin på etapp 3. Den är till och med snabbare än 60-fots-trimaranen HiQ som deltog 2009. Men då seglade man från Borgholm om jag minns rätt. Jag ska inventera lite seglade tider senare för att kolla exakt hur det ligger till.

I flera klasser blev det också minutstrider. Det är ju så det ska vara. Och jag valde att direktkommentera på Facebook med diverse kalkyler. Hoppas det var många som kollade :-)
På hemsidan har jag tio-dubblat besökandet under tävlingen. Det är ju kul. Men det kan ju också vero på att arrangören inte skriver och informerar så bra. Nu uppdaterades det en del på tävlingens Facebooksida inför racet, och det jobbet hade jag fått. Men det finns annat som kan bli bättre. Men det tar jag direkt med OxSS. Nästa år är det ju doublehanded-SM i ORCi om jag förstått det rätt. Och då är det viktigt med info, och rätt info.

Nån som vet förresten hur DNF-båtar räknas i sammanställningen? Hittar inget om det i varken inbjudan eller seglingsföreskrifterna.

Så, tillbaka till slutresultatet.

Startgrupp 1. Här blev det ju en del manfall. Atao! Miandra och FinnFun lämnade walk over redan före start av olika anledningar. På etapp ett utgick J/80 Yachti. Och så utgick Inga G med masthaveri på sista etappen. Kvar blev då tre båtar.
Linjett 33 Alapocas hade bra läge inför sista sträckan och förvaltade det strålande, genom att även vinna den. De blev sexa totalt på etappen, hack i häl på flera utpräglade undanvindsbåtar. Den vinner grupp 1 med nästan två timmars marginal till Eloge 38 Nirvana. Och Inga G blir trea, trots haveriet. Vet inte hur man räknar. Förr i tiden var man väl tvungen att ta sig i mål i Oxelösund för att räknas som fullföljd i totalen.

I grupp 2 är det knappast nån överraskning att One Off-båten Mithril vinner. Det är en väldigt lyckad konstruktion, för den verkar gå i alla väder. Med olika ägare.
Archambault Grand Surpise Rebellion gick som väntat bra på undanvinden, och tog sig förbi Dehler 34 DD Funny Too i sammandraget med några minuters marginal. Starkt seglat. Rebellion går ju riktigt bra på undanvindar, men kryssar också rätt bra. Det är ju ingen bred båt som många andra moderna undanvindsracers. Men den är lätt med stor gennacker.

I startgrupp 3 höll min favorit Arcona 340 Tiki Minos undan. Segermarginalen blev sju minuter till J/99 Vitesse som flög fram på undanvinden stundtals. Det var väl inte helt fel med en 49:er-seglare ombord på Vitesse, som är van att bli blöt och segla i höga farter.
Farr 30 Sol-Britt gick också starkt på sista etappen och passerade X-35 Sedna som inte alls gick bra upp mot Oxelösund. De tappade ordentligt på andra jämförbara båtar också.

I grupp 4 segrar Bavaria 38 Match Mathilda. Marginalen blir måttliga 10 minuter till Figaro II Spjut som naturligtvis gick fint på undanvinden. Pogo 36 Boxer blir trea, tio minuter bakom Spjut. Jag trodde dock de skulle gå ännu starkare på undanvindsetappen.
När Anemon utgick hade ju XP 38 Tabasco läget, men tappade nästan två timmar på täten igår och slutade femma.

I grupp 5 var det väl ”spel mot ett mål” typ… J/121 Jolene vann med FEM timmars marginal. Kanske inte helt oväntat ändå. Jag men Pogo 12.50 Salt trodde jag skulle var lite närmare, men slutade trea, över fem timmar efter. Dehler 42 Evolet slutar tvåa.

Totalsegrare blev J/121 Jolene med Arcona 340 Tiki Minos på andra plats. J/99 Vitesse är trea och Alapocas fyra.

Det här inlägget postades i Kappsegling, Sörmland och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 svar på Raymarine 2star 2025 | Mål

  1. Jan Jakobsen skriver:

    Alltid lika kul att läsa dina analyser.
    Tråkigt att OXSS inte skriver mera om seglingen
    även svårt att följa på deras hemsida

    // Janne

  2. Erika Franzén skriver:

    Jag skulle också gärna vilja veta mer om hur DNS och DNF båtar räknas. Nu ser det ut som det är bättre att inte starta eller bryta än att segla i mål.
    Erika

  3. Fredrik Rydin skriver:

    Tack för mycket trevliga analyser och race uppdateringar! Kul läsning även för oss deltagare när det är snålt med info från tävlingsledningen. Detta race är en av årets höjdpunkter tycker vi på Jolene så vi hoppas på lite bättring på just den punkten till nästa år.
    /Fredrik

  4. Mats V skriver:

    Vi på Pogo 36 BOXER gick fantastiskt fort norrut igår (toppade 21,58 kn) men efter ett litet missöde körde vi utan nylon mellan 16 och 19 till Gustav Dahlén och tappade naturligtvis. Tog igen en del efter Dahlén och blev ändå andra båt i mål. Alla hade sin beskärda del av strul i hårdvinden då sjön var grov och brant. Kul med dina analyser.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.