Nu är det åter dags för en genomgång av tävlingsklasserna i ÅF Offshore Race. Vilka vinner? Vilka förlorar? Naturligtvis är det knepigt att utse vinnare på förhand i segling. Mycket beror som bekant på vindarna, och ibland även på enstaka besättningsmedlemmar. Men jag gör ett försök att utse några favoriter i respektive klass och först ut är SRS Classic, eller Antikrundan som den kallas i vissa kretsar.
För att få deltaga i SRS Classic krävs att båten är byggd i trä eller stål, och konstruerad före 1 januari 1968. Det kan också vara en replika eller kopia på en konstruktion från den tiden. Och tävlingsledningen beslutar om en båt får tävla i SRS Classic.
I år är det i skrivande stund ”bara” 14 deltagare i Classic-klassen. De senaste åren har det varit fler och rekordet, 17 båtar är från förra året.
Det är i år en väldigt bredd på klassen skulle man kunna säga. Minsta båt är finska Friendship II med drygt 9 meters längd. Största är Gaffelketchen Gratia, Kryssarklubbens skolskepp som enligt SRS-mätbrevet är 22 meter och väger 100 ton!
På kryss i lättvind genom skärgården lär Gratia vara rökt. Men blir det en frisk bidevind eller halvvind på havet så blir det nog fart på 100-tonnaren.
Mesansegel, mesanstagsegel, storsegel, stortopp, stagfock, klyvare och jagare är de segel som förs på Gratia. Kan inte vara helt enkelt att beräkna ett SRS-tal på en sådan konstruktion.
0,977 är SRS-talet vilket motsvarar ungefär 1,187 i förra årets SRS för att få en bättre uppfattning.
Gratia tillhör inte någon av mina favoriter till segern i SRS Classic. Den kryssar för dåligt, den manövrerar för långsamt och den har inga undanvindssegel.
Föregångaren till ÅF Offshore Race och Gotland Runt var ju Visbyseglingen. Visbyseglingen seglades första gången 1936, och om jag har koll så är det faktiskt två båtar med i år, som deltog även då. Dels är det tyska Yawlen Peter von Seestermühe, som då hette Peter von Danzig. Enligt uppgift deltog även den svenska R10 Itaka på den första Visbyseglingen.
Efter de senaste årens resultat så måste ju Ballad (Sparkman & Stephens) vara stor favorit. Ballad har segrat i klassen de tre senaste åren, och jag gissar att det är många som vill sätta stopp för den segersviten nu.
SK 150 Beatrice Aurore (Plym/Holm) skulle kunna vara en av vinnarkandidaterna. Men då ska det väl vara en hel del kryss och inte allt för blåsigt och tufft ute på havet.
En annan skärgårdskryssare som brukar seglas väl är 95:an Marga VI. Båten är en av få 95:or som fortfarande mäter in i skärgårdskryssarregeln. Båten är konstruerad av Tore Holm 1921 men låg på land från 1967 till förra året då hon sjösattes igen efter 19 års renovering.
Finska 40-fotaren Pam (Sparkman & Stephens) vill jag också ha med som en av favoriterna. Om de deltar i denna klass förstås. Enligt tävlingens hemsida så står Pam uppsatt i en annan klass, men jag tror tanken är att segla Classic. Pam vann för övrigt klass SRS 3 på finska Suursaari Race för ett par veckor sedan och skepparen Santtu Parikka seglar för att vinna skrivs det på Baltic Classic Masters Facbooksida.
Det finns förstås fler som kan blanda sig i tätstriden. SK 95 Kerma och R10 Itaka är de som jagar främst.
Som vanligt väljer jag ut tre vinnarkandidater, och dessa är utan inbördes ranking:
Ballad – Beatrice Aurore – Pam
Har ni några andra idéer och tips, kommentera gärna.