• Seapilot 2star | På väg mot Visby

Starten har gått och alla båtar är nu på väg mot Visby.
Morgonen började fint, soligt och måttliga vindar. Men det mulnade på ganska snart och vinden ökade alt efter som starterna gick i väg. Lite fördel för de snabbare båtarna med andra ord.
Vindarna väntas dock avta i kväll vilket borde jämna ut det hela lite, för de mindre båtarna kan hinna in i mål tidigare.

Starterna gick bra och det var ofta ganska samlade starter. I nån start var det nån eftersläntare. Men vad gör väl nån minut i starten när man ska segla 270 sjömil? Visst, det kan göra en del. Framför allt känner jag som kappseglare att det ger positiv energi om man har en bra start på racet.

Ett par tjuvstarter skedde i startgrupp sex där en Arcona 400 (tror jag) samt Wasa 41 Aitutaki var tidiga över linjen. Båda vände även om det tog lite tid för Aitutaki att vända.

Pac-Man var het i grupp sju och var bland de första över linjen. De tog ett grepp direkt om klassen och leder fortfarande i skrivande stund. Det är ju så att på leaderboarden har de sent startande en liten fördel då de tidigt startande ju har seglat mer motvind och därmed långsammare än de som kommer senare. På denna etapp alltså.

Fler som var bra med i starten var Dynamic 35 Existens och Linjett 33 Wild. En som däremot var lite sen i starten var OE 36 Fleur des Neiges. De seglade dock bra på väg ut från Oxelösund och var ganska snabbt uppe i täten av startgruppen.

Vinden verkar nu blåsa på runt sju åtta meter per sekund. Riktningen är omkring syd och det bör vara en riktig bidevindsbog ner mot Visby efter passering av Gustav Dahlén. Det kan tänkas bli något slag under resans gång då det nu ser ut som att de inte riktigt når upp Visby.

Jag räknar med att de första båtarna når Visby kring åtta halvnio ikväll. Då blir det en god natts sömn innan tisdagens start.

En liten notis för er som följer trackingen noga. First 30 Peakaboo har inte vänt om. Av någon anledning pekar deras båt norrut på kartan trots att de rör nog mot Visby.

Under webb-sändningen av starten nämnde jag att det var ett antal Fareast 28 anmälda, men att ingen kom till start. Jag sade också att jag inte hade koll på varför, men att det kunde handla om säkerhetsföreskrifterna. En välunderrättade källa hörde dock av sig via SMS och berättade att säkerhetsreglerna var fixade men att stormsegel och ett mindre försegel inte kommit i tid till start. Den välunderrättade källan var förståss Mats Runström själv som förståss tyckte det var trisst att behöva lämna ”w.o.” till tävlingen för första gången.

Följ tävlingen här >>>

Det här inlägget postades i Kappsegling, Sörmland och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 svar på • Seapilot 2star | På väg mot Visby

  1. Niklas skriver:

    First 36.7 Skidbladner har brutit och är på väg in till Trosa.
    Jag tror att X-99 Falken också brutit. Enligt AIS/trackern ligger hon i OxSS hamn. Kan ju vara fel på AIS också.

    • Johnny skriver:

      Hej Niklas

      Du har rätt som oftast ;-) vi lyckades med det omöjliga att med kompassriktning instält på autopiloten fick vi strul med segelbytet mellan genua och fock tappade vi i uppmärksamheten och rammade Kränkans boj. Pulpit tog värsta smällen så skrovet ser ganska helt ut, mest gelkot sprickor. När vi rätt ut allt och kollat skadorna beslöt vi att fortsätta. Men när ilskan och besvikelsen lagt sig och kommit i kapp Embla kändes det ganska bra igen MEN då kom eftertänksamheten också ikapp. Vart har förankringsögglorna under vattenlinjen på bojen varit vid kollitionen? Har vi revor under vattenlinjen som vi inte ser? Då tog vi ett nytt beslut och vände. För hoppningsvis har vi brutit i onödan och de skadorna i fören är allt som finns. Då lagar vi båten i vinter annars får vi ta nya beslut.
      Johnny och Jenny

      • Niklas skriver:

        Hur gick det med bojen? ;-) Skämt å sido så har jag full förståelse för beslutet. Säkerheten går först, och skulle det vara skador på båten kan det ju förvärras av lång segling i sjö och vind. Bara att komma igen. Det kommer nya race!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.