• SRS-nyheter

I samband med SdSFs årsmöte på onsdagkvällen var Jimmy Hellberg på besök för att snacka lite om SRS. Ett föredrag som jag tyckte var riktigt bra. Det ämnet kan man säkert snacka om hur länge som helst, men efter som det fanns andra punkter på agendan också, så fick han hålla sig hyggligt kort.

Tycker detta borde ha lockat flera seglare. Föredraget innehöll det mesta från varför LYS blev SRS över vägning och mätbrev till kommande nyheter och idéer.

En nyhet som Jimmy nämnde är att båtarna från 2015 kommer att delas in i klasser. Eller kategorier kanske man skulle kunna kalla det för. Detta för att arrangörer enklare ska kunna klassindela större starfält mer efter båtars egenskaper i stället för snabbhet. Exempelvis cruiser, cruiser/racer, sportbåt, långsmalt med mera. Denna klassning kommer att framgå av båtdatablad och mätbrev.
Med denna klassning finns även en idé på en rikstäckande SRS-ranking. Rankingen baseras förståss på alla sanktionerade SRS-tävlingar.


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

5 comments for “• SRS-nyheter

  1. 28 november, 2014 at 14:12

    Spännande nyheter om SRS. Det ska bli kul att se hur arrangörerna använder klassindelningen eller om de fortsätter med rena SRS-talsgrupper. En annan intressant sak är om arrangörerna bjuder in alla grupper eller om de snävar in målgruppen för kappseglingarna? Får de utesluta någon klass/kategori?

  2. 29 november, 2014 at 00:01

    Visst Erik, ska bli skönt o slippa fightas mot dom där långa 36 fots Rivalerna med vår lilla 33,5 fots Dehler som tom har ståhöjd i duschen o dessutom begåvats med 10% enheter högre SRS… :-))
    Stefan
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  3. 29 november, 2014 at 10:34

    Här är en bild på en annan båt i klassen ståhöjd-i-duschen ;-)
    https://farm8.staticflickr.com/7533/15843100885_5e283d4c7d_b.jpg

  4. Peter Kross
    29 november, 2014 at 18:00

    bättre sent än aldrig. Förslag om att ge ut båtkategorier för att kunna göra en bättre klassindelning fanns länge. Redan under LYS-tiden rekommenderades klassindelning i första hand efter båtarnas egenskaper istället enligt respittal. För arrangören var det dock oftast lättare att gå enligt LYS-/SRS-tal. Jag tror nog att det kommer fortsätta ett tag på mindre kappseglingar medan vi kan hoppas på en annan typ av klassindelning på lite större kappseglingar.

  5. 29 november, 2014 at 23:14

    Visst Peter, det fanns även klassindelningsrekommendationer i gamla Scandicap och DH också men det funkade inte i kappseglingar med få båtar. Då tvingas man blanda typ Banner 28 med Mälar 30. Med få båtar menar jag regattor med färre än 50-70 anmälda.
    Stefan K

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.