• Arkö Runt-film start 4

En filmkamera höll sig påpassligt framme vid lovartsbojen på Arkö Runt-starten. Det blev där lite trångt i start fyra. Vi som låg några båtlängder i från situationen hörde väl de kommentarer som yttrades. Kolla och döm själva.
Det handlar alltså om X-332 eXtasy, Dehler 34 DD Doris och en Elan 333.
Det blir en lätt sammanstötning när Elanens livboj tar i fören på Doris.
Det finns olika syn på denna situation har jag sett, och hört.

Inga protestflaggor sattes dock, så ja antar att de inblandade inte tyckte det var så farligt.

Mer film kommer, när jag hinner och orkar redigera.


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

5 comments for “• Arkö Runt-film start 4

  1. 26 augusti, 2013 at 23:16

    Extasy trycker upp oss i Doris, helt regelrätt. Elan 333 följer med först men faller sedan av, farten ökar på Elan och han tänker grosshanda sig in o framför både Extasy o Doris för att klara startbojen.
    Men Elan 333 ångrar sig i sista stund o lovar, aktern åker då kraftigt åt lä mot Doris o Elan 333 livboj tuschar ev. lätt i Doris mantåg vid förskeppet. Doris kunde varken falla eller lova just då.
    Jag vet faktiskt inte om livbojen verkligen tog i mantåget men Erik B som stod där fram såg nog betydligt bättre. Ingen skada skedd i alla fall.
    Kul att se film på förloppet som stämmer bra med min minnesbild. Tack Niklas för den synd bara att den inte fortsätter nå´n minut till när vi snällt släpper in Elan på rätt sida om bojen o sedan seglar om 332 i lä.
    Stefan K

  2. 27 augusti, 2013 at 06:04

    Här finns Kappseglingsreglerna att hämta hem:
    http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_10714/cf_32/KSR%202013-2016.PDF

    11 FÖR SAMMA HALSAR MED ÖVERLAPP
    När båtar ligger för samma halsar med överlapp ska en lovartsbåt hålla undan för
    en läbåt.

    Klar akter om och klar för om, överlapp
    En båt är klar akter om en annan när dess skrov och utrustning i normalt läge är bakom en
    linje tvärs från den aktersta punkten på den andra båtens skrov och utrustning i normalt läge.
    Den andra båten är då klar för om. De överlappar varandra när ingen av dem är klar akter
    om, men också när en båt mellan dem överlappar båda. De här begreppen gäller alltid för
    båtar för samma halsar. De gäller för båtar för olika halsar bara när regel 18 gäller eller båda
    båtarna seglar mer än 90° från den sanna vinden.

    Avdelning C – Vid märken och hinder
    Avdelning C gäller inte vid ett startmärke omgivet av segelbart vatten eller vid dess
    ankarlina från det att båtarna närmar sig dem för att starta och tills de har passerat
    dem.

    Hade det varit vid exvis bojen ute vid Beten så hade regelsituationen varit annorlunda. Då hade 18.2 gällt:

    18.2 Ge märkesplats
    a) När båtar överlappar varandra, ska ytterbåten ge innerbåten märkesplats om
    inte regel 18.2b är tillämplig.

    Eftesom det inte var en startlinje inrättad efter vinden så fanns det klar fördel på ena sidan. Då är även begreppet ”Tillbörlig kurs” intressant.

    Tillbörlig kurs
    Tillbörlig kurs är den kurs en båt skulle segla för att gå i mål så fort som möjligt i frånvaro
    av de andra båtar som avses i den regel som använder begreppet. En båt har ingen tillbörlig
    kurs före sin startsignal.

    Här var kurs mot märke (nästa rundning) det som gällde och eftersom bara en båt i starten klarade sig dit utan slag så var det fullt hemskotat som var tillbörlig kurs efter startskottet. X-332 föll av föredömligt och alla kunde börja segla. På Jims bild nr 20 ses situationen på långt håll men man kan se att Elanens storsegel fortfarande fyller trots att bomnocken är ute vid mantåget. Det ger en klart lägre kurs än mot märke.

    När det gäller livbojen så är jag osäker eftersom jag försökte kolla både båt i lä och båt i lovart men jag tror inte det var kontakt. Där gäller regel 14 och vi som skulle hålla undan för X-332 förmedlade vidare mot lovart att de måste hålla undan. Deras (översta lovartsbåten) manöver kom försent och orsakade risk för kontakt. Men då är vi inne på 14b och de skulle det varit kontakt så skulle de frikänts om någon protesterat.

    Slutet gott för alla trots allt och det blev en härlig dag på havet. Jag har skrivit några rader och lagt in några bilder på:
    http://segelochpaddel.blogspot.se/2013/08/arko-runt-2013.html

    Erik B på Doris fördäck

  3. 27 augusti, 2013 at 06:10

    Jag tycker det är rätt klart. Lovartsbåt håller undan. Ingen plats vid ett startmärke. Tillbörlig kurs gäller inte före start.

    Sedan är det ju så, att det händer inte mycket. Sånna här situationer inträffar ofta i starterna.

  4. Morgan R
    27 augusti, 2013 at 22:34

    Det här var lärorikt för en lekmannaseglare… Jag får nog erkänna att jag inte uppfattade att Doris hade passerat min akter när jag började falla av mot x332:an (för att vid startsignal klara startbojen). När jag sedan ser att Doris var på väg mot min akter och dessutom inte hade manöverutrymme lovade jag igen för att undvika kollision (vilket nästan lyckades)..det är möjligt att det var överlapp redan när jag föll av men nu löste det sig ju för alla utan större strul då vi alla hade måttlig fart
    //Elan 333 Sally

    • 27 augusti, 2013 at 23:24

      Det är lugnt Morgan, Jag bromsade mig ju ur situationen så att ni fick plats o starta också. Vi hade ingen som helst anledning att trycka upp er på fel sida om startbojen även om vi hade rätt att göra det Efter några minuter så hade vi passerat Extacy i lä. Sen kom Extacy igen vid Beten.. :-/
      Stefan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.