• Watski 2star | slut för i år

Så är årets Watski 2star Baltic plötsligt över. Man laddar och förbereder i veckor, sedan känns det som det tar slut på några timmar. Det ska bli skönt att sova ikväll, och sova ut i morgon. Jag som inte ens har seglat. Det har väl blivit runt tre fyra timmar mindre sömn per dygn de här dagarna. I morse klev jag upp klockan fyra för att hinna följa målgången.

Det har varit en ganska blöt resa för seglarna. Först regn i starten. Sedan tjock fuktig dimma från start ner till Oskarshamn. Sedan blåste det till en stund och vågorna sköljde över. Och naturligtvis blev det regn innan de sista båtarna hunnit i mål.
Men det var varmare än förra året, och lite sol har det blivit också. Målgången i morse var rätt stämningsfull. Där hade det varit trevligt att vara med. Att gå i mål efter ett sådant här långt och jobbigt race är skönt.

Första etappen började med några slag på vägen förbi Hävringe. Den kortade banan medförde att Gustav Dahlén rundades och därifrån till Visby blev det undanvindssegel av olika slag.
Något jag noterade var att vinden avtog runt Gustav sent på kvällen där de sista båtarna just skulle passera. Mitt ute på havet verkade det vara bättre vind, och de allra första hade, vad jag förstod, vind ända in i mål. Sedan lade sig det stora bleket över Visby området. Några han i mål och och några fick ligga och guppa med målet inom synhåll. Det blev sedan tvärt om i starten från Visby då de första i princip väntade i bleket ett par timmar.
Etappen dominerades förståss av grupp ett-båtarna. Scampi Jubilee stog överst på listan följd av en drygt 40 år gammal OE 36, Caprice och Dehler 29 Funny.

Halvinden/slören över mot Västevik blev en rätt enkel resa. Bara att styra rakt fram. Fick en känsla av att de som styrt överbåge tappade ordentligt. Dimman låg fortfarande tjock, precis som den i princip gjort hela tiden från start.
På tordagsmorgonen ökade vinden ordentligt. Några seglare har rapporterat om upp mot 13 m/s runt Blå Jungfrun på väg in mot Oskarshamn. På etapp två var det rätt blandat med båtar i topp. Alla grupp ett-båtar var dock sist. Snabbast här blev Cloud Nine Dynamic 3000 före 35-tonnaren Refanut och Diva 39 Silverfågel.

Samma sak när de första ger sig ut på etapp tre. Vid lunchtid blåser det på ordentligt. Runt 13 meter i medelvind och flera båtar avbryter tävlingen.
Första tanken här hemma i värmen vid datorn är att många bryter väldigt snabbt. Är man inte beredd på att det kan vara lite tufft ute på havet under en sån här segling? Okej, jag vet inget alls om orsakerna till alla DNF och DNS. Det kan ju vara skador på båt, utrustning eller besättning som ställt till det. Trötthet tror jag är en stor orsak dock. Många kör, utan att sova, så länge det går. Jag skulle nog försöka sova så mycket man kan i början om det är hyggligt lugnt.
Vinden avtog igen frammåt kvällen, och under natten var det en rätt behaglig resa norrut. Även om det var kryss.

På morgonen vid målgång blåste det runt fem sex meter från nordost, och vad jag förstår avtog vinden ytterligare under dagen. Tätbåtarna fick en lite fördel här. Sedan kom ju förståss regnet innan alla kommit i hamn.
Tredje sträckan vinns av Refanut före Arcona 430 Zelma och Dehler 41 4tyOne.

Totalt är det så att den klassiska gamla Wallenbergbåten Refanut tar hem segern. Grattis Fredrik Wallenberg och Gustaf Dyrssen. Tycker det är rätt häftigt att man kan seglar runt en 20 meter lång och 35 ton tung båt på två mans besättning, och dessutom vinna. Och det är ju inte första gången. Refanut vann förra året både Harken Solo Challenge och Nordic Yacht Open. Är Refanut den perfekta shorthand-båten kanske?

Tänkte lite snabbt gå igenom grupperna. Jag ”tippade” ju alla startgrupperna inna racet, och det ka ju vara kul att se hur det gick.
Grupp 1: Mitt topp-tre-tips: Funny/Dehler 29 – Scampi Jubilee/Scampi Special – Solidtango/Arcona 321
Ja, hur gick det då? Jo, Funny vann, för tredje gången, Scampi var tvåa och trea blev OE 36 Caprice Solidtango blev ”bara” sexa. OE 36 borda jag i alla fall nämnt i min genomgång. Men jag tänkte att en gammal båt med gennaker, utan spinnaker kan inte vara någon vinnare.
Trosabåten Drama Queen seglade bort sig på första etappen där de med långsam spinnakersegling hamnade i bleket utanför Visby hamn i nio timmar. Etapp två vann de visserligen, delvis på grund av samma bleke. Till slut hamnade de på nionde plats av 13 i gruppen. Som förväntat då Göran knappt har nån erfarenhet av kappsegling tidigare och en båt som saknar mycket kappseglingsutrustning.

Grupp 2: Wild/Linjett 33 – Ushuaia/Hanson 31 – Alapocas/Linjett 33
Eloge 38 Nirvana vann. Inte nån skräll kanske. De har ju vunnit förr. Tvåa blev First 31.7 Sonic Boom. Det däremot är en stor överaskning för mig. Trea blev Linjetten Wild. Kanske seglade de bort sig nr de kryssade inomskärs i höjd med Västervik.
Ushuaia blev fyra och Alapocas blev sjua.

Grupp 3: Mitt topp-tre-tips: Lady X/X-332 – Snekkja/X-332 – Dagmar/Dehler 33. Resultatet blev, etta Lady X, tvåa Snekkja och trea Cloud Nine Dynamic 3000. Och Cloud Nine hade jag ju nämt som en båt för toppen. Dagmar bröt för övrigt. Axile, X-332 med Harald Axling och Trosa.seglaren Torbjörn Blomberg slutade på en fin fjärdeplats.

Grupp 4: Mitt Topp-Tre-Tips: Skidbladner/First 36.7 – Mithril/One Off – Silverfågel/Diva 39
Resultatet blev att Mithrill segrade före Skidbladner. Tvåa blev Dehler 34 Anna, en båt som Erik B nämt i en kommentar.
Diva 39 Silverfågel kom fyra, och hade tagit sig in på topp tre om de inte fått ett straff på en timme.

Grupp 5: Mitt Topp-tre-tips: Tjaba/Xp-33 – Arken Zoo/First 36.7 – Rut/Dehler 36 SQ
Resultatet blev att Refanut vann, före Arken Zoo, Tjaba och Rut på fjärde plats. Jag hade även varnat för just Refanut.

Grupp 6: Euforia/J120 – Aitutaki/Wasa 41 – FoXy Lady/IMX 40
Och här vann First 40.7 Blueprint som jag inte ens nämnt i mitt inlägg. Andreas Hamrin, som seglar på Blueprint hade dock i en kommentar lite försiktigt noterat att de kanske skulle kunna gå bra. Grattis! Nästa år har jag Blueprint med på tipset tror jag. Aitutaki tog andraplatsen före FoXy Lady som seglade upp sig ordentligt på den långa kryssen från Oskarshamn. X-båtar kryssar fint.
Euforia hamnade ”bara” sexa.

Grupp sju: Mitt Topp-tre-tips: Pac-Man/B&R 38 – Respect/Aspect 40 – Zelma/Arcona 430
Pac-Man vann före Zelma. Men Respect bröt, och var inte riktigt med i toppen innan heller.
Trea blev Dehler 41 4tyOne som jag dock omnämnt som en båt som kunde vara på pallen.

Resultat >>>

Watski 2star >>>

Nu är det knappt ett år kvar till nästa Watski 2star Baltic.


Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

10 comments for “• Watski 2star | slut för i år

  1. Andreas
    1 juni, 2013 at 21:01

    Hej Niklas. Stort tack för dina uppdateringar under racet. Vi fick ställa in sent i år så det har varit kul att följa och våndas med seglarna från land denna gång. Nästa år hoppas vi att du får skriva om oss på Vivett också.

  2. Anders
    2 juni, 2013 at 11:32

    Hallå, bra blogg och kul att läsa sammanfattningarna. Vi på J/105 Novus seglade i år vårt första W2S och det var ju extremt lärorikt. Vi disponerade våra krafter helt fel, sov för lite, missade att äta regelbundet och det ledde till misstag under andra etappen som nog satte spiken i kistan. Gennaker kring förstaget som börjar pumpa hela riggen var faktiskt inte alls så kul, och sög i princip ut våra krafter helt. Vi upplevde även dimman och den begränsade sikten som extra jobbig. Då var det bara att bryta etapp 2 och försöka komma i mål utan skador på båt eller oss. Det gick, gennakern klarade sig trots att den delvis fyllde en bit upp i förstaget.

    Vi försökte starta etapp 3, men allt fix med båten efter vi kommit i mål i Oskarshamn kostade för mycket tid och vi fick alldeles för lite sömn. När sedan etappen startade körde vi bara en liten bit innan vi helt enkelt inte orkade mer. Trötthet gör att man tar mycket märkliga beslut… !!

    Vi har i alla fall lärt oss något och jag tror vi ställer upp även nästa år (om vi får ledigt från familjen :-) )

  3. Fredrik Hamrin
    2 juni, 2013 at 19:41

    Hej Niklas. Fantastiskt kul för våra nära och kära att följa dina inlägg.
    Anders: Sömnbrist är absolut den värsta fienden. Förra året bröt vi, i år gick det kanon men vi ska ändå lägga in mer sömn tidigare i racet nästa år. Sista sträckan blir för tuff om nordan kommer och man är helt slut från början.
    /Fredrik, Blueprint

    • Anders
      3 juni, 2013 at 14:04

      Niklas, absolut. Vi måste försöka sova mer redan första sträckan, i år sov vi ingenting alls (korkat!) och nyttjade inte bleket innan Visby att få lite sömn (mer korkat). Sen går det nog att optimera använd pitstop-tid mycket bättre än vi gjorde :-) Men som sagt, man lär sig. Nu ska det bli roligt att segla Sandhamn open med full crew, inget är väl jobbigt om man har fler händer ombord?! ;-)

      • Anders
        3 juni, 2013 at 14:05

        Och detta var avsett som svar till Fredrik. OK jag erkänner, jag är fortfarande rätt sliten :)

        • 4 juni, 2013 at 10:50

          Just vila var någonting vi gjorde bra tycker jag. Vi fick ungefär tre timmars oavbruten sömn var under varje ben (även första) och sov säkert fyra timmar varje pitstop (vi gick upp lite tidigare än tänkt i Oskarshamn då vi var tvungna att skifta genua innan vi gick ut till start … skulle tagit ned 1an när vi gick i mål istället för att rulla upp den).

          • Fredrik Hamrin
            4 juni, 2013 at 17:16

            Jag ångrar att jag inte tog en bild när ni kryssade förbi oss en bit norr om öland fredrik. Det såg mäktigt ut med den båten.

  4. Johnny
    3 juni, 2013 at 07:10

    Hej Niklas!

    Det är fantastiskt roligt at du orkar läggan ner detta jobb varje gång. Synd bara att jag aldrig har den motivationen och hjälpa dig att göra ändå bättre uppdateringar där ute. Måste kanske skaffa mig internet och en filmkamera så man tillför något själv ;-)

    Tack en en gång för fina uppföljningar från sidan.

    Johnny

    • 3 juni, 2013 at 09:19

      Ni gör ett gott jobb bara genom att finnas med. Jag kan skriva mycket bara genom att se en resultatlista och en väderrapport. Naturligtvis är det kul med lite rapporter utifrån havet, men det är svårt att få seglarna att bidra under seglingen. Har full förståelse för att det finns annat att pyssla med under segling än att fota, filma och skriva.

      Uppenbarligen tycker mina läsare att jag gör ett gott jobb då besöksstatistiken ständigt ökar. Rekord varje månad.

      • Peter
        3 juni, 2013 at 09:46

        kan ökningen beror på att det är en bra blogg med trevlig attityd?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.