Det händer saker med SRS (fd LYS) det kommande året. Ja, det började väl igentligen för ett antal år sedan med en del förändringar. Till 2011 kommer det bland annat att krävas foto på båten för SRS-mätbrev. Dessutom kommer på prov SRSv att införas. Info står i nedanstående text som är citerad från Svenska Seglarförbundet.
”Utvecklingsarbetet av SSF:s empiriska respitsystem – SRS – som påbörjades för fyra år sedan fortsätter. Målet är att få en mer likartad bedömning av båtar och båttyper samt att kunna erbjuda en snabbare leverans av SRS-mätbrev.
Systemet ska bli mer systematiskt och formaliserat än tidigare men kommer även i fortsättningen att ha empiriska och subjektiva element.
SRS-tabellen
SRS-tabellen kommer att finnas kvar på samma sätt som tidigare. Det nya bedömningssystemet kommer att ge vissa mindre justeringar av respittal. Respittalen kommer även i fortsättningen att anges med två decimaler och den nya tabellen publiceras på SSF:s hemsida i februari 2011.SRS-mätbrev
SRS 2011 kommer att kräva vissa nya uppgifter samt minst två foton på båten vid ansökan om SRS-mätbrev. Ett foto ska vara taget från sidan med båten på land och på sådant sätt att undervattenkroppens profil framgår. Ett foto ska vara taget snett framifrån med båten antingen i sjön eller på land. Även båtar som haft SRS-mätbrev 2010 måste göra en ny ansökan, men avgiften är i sådana fall reducerad på samma sätt som gällde för förnyat mätbrev 2010.SRS-reglerna
Klassregler för SRS och SRSv 2011 kommer att publiceras på SSF:s hemsida under januari 2011.SRS-certifikat
Förändringarna i SRS 2011 har tagit mycket kraft och vi är därför tyvärr tvingade att igen skjuta upp SRS-certifikat för tabellbåtar och klassbåtar ett år. Ett SRS-certifikat är ett automatiskt genererat mätbrev som ger båtägaren en sammanfattning av vad som gäller för hans båt.SRSv
2011 införs på försök SRSv. SRSv är i princip samma som det vanliga SRS, men underlaget för SRSv-mätbrevet ska vara verifierat och SRSv-talet anges med 3 decimaler.
Alla båtar – det vill säga standardbåtar, klassbåtar och mätbrevsbåtar – kan ansöka om SRSv-mätbrev. SRSv-mätbrev kan användas i vanlig SRS-segling, men en arrangör har även möjligheten att bjuda in till kappsegling som bara är öppen för båtar med SRSv-mätbrev.
Uppmätning av båt, rigg och segel samt vägning av båten ska göras av en av SSF licensierad mätman. Alla segel ska vara certifierade antingen av en licensierad mätman eller av en segelmakare som har licens att certifiera sin egen produktion.
Vissa klassbåtar som har mätbrev i enlighet med klassens klassregler kan få ett SRSv-mätbrev utan mätning om klassmätbrevet bifogas med ansökan. De klasser detta gäller kommer att listas på SSF:s hemsida. Båtar som har mätbrev i ORCi eller Endorsed IRC kan få ett SRSv-mätbrev baserat på ett sådant mätbrev.Tekniska kommittén”
Några andra kommentarer har jag inte själv ännu. Måste nog läsa igenom detta nån mer gång och följa reaktioner och kommentarer ute på nätet.