• Nya SRS-tal 2010

(Uppdateras allt eftersom jag hittar fler ändringar)
Så har årets SRS (LYS)-tal dykt upp. Jag vet dock inte om alla förändringar är klara, och jag har säkert inte heller koll på allt, men här följer en lista på de förändringar jag hittat nu på morgonen:

Accent: 1.04 (+1)
Albin 78 1.04 (+1)
Avance 24 1.03 (+1)
Benetau 25 1.19 (-1)
Cumulus 1.10 (+1)
CB 66 1.16 (-3)
Compis 97 1.11 (+1)
Diva 39 1.26 (+1)
Dixie 27 1.04 (+1)
Dixie 7/8 1.04 (+1)
Elvström 717 1.15 (-1)
First 36.7 1.28 (-1)
Humphreys 22 1.22 (-1)
J80 1.19 (-2)
J92 1.23 (-1)
Marieholm 26 0.99 (-1)
My 1.01 (+2)
Neptunkryssare 1.02 (+2)
Platu 25 1.19 (-1)
RJ 85 1.05 (+2)
Skippi 650 R 1.17 (-2)
Starbåt 1.15 (+1)
Sveakryssare 1.17 (+1)
X-34 1.26 (-1)
Yngling 1.02 (+1)

Noterbart är ju att Cumulusen åter fått höjt. För några år sedan hade den 1.07. Albin Alpha ligger dock kvar på 1.10. Alphan är ju samma skrov som Cumulus bak till sittbrunnen. Bredare akter, mer segel och mer kölvikt.

Någon som hittat några fler ändringar i årets SRS-tal? Kommentera!

Och så fick jollarna justerat till de tal de hade för ett antal år sedan, ungefär. En Laser seglar nu på 1.00, E-jolle 0.96. Lite väl lågt om ni frågar mig. Nånstans mellan förra årets (ca 1.20) och årets tal kanske vore okej. Det lämpligaste kanske ändå är att inte blanda jollar och kölbåtar trots allt.

Det här inlägget postades i Båtar och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

22 svar på • Nya SRS-tal 2010

  1. Jim Qvarnström skriver:

    LYS-tabellen har alltid utgjort en fascinerande läsning. Ett under av inkonsekvens och bristande logik. Att den nu kallas SRS innebär tyvärr ingen skillnad.

  2. Erik Barkefors skriver:

    Bra jobbat. Förra året kom dock ändringar löpande under minst en månads tid. Så ni som har oförändrat kan inte andas ut riktigt än ;-)))

  3. Mats A skriver:

    Marieholm 26 0.99 (+1)
    Beneteau 25 1.19 (-1)
    Platu 25 1.19 (-1)
    Skippi 650 Racing 1.17 (-2)

    • Niklas skriver:

      Tack Mats! Är säker på att jag kollade igenom alla listans båtar under förmiddagen, men det kan ju vara så att det tar tid för SSF att uppdatera sidorna. Kanske dyker upp fler ändringar.

  4. Peter A skriver:

    Hej!
    Har inte hittat 707 i SRS-tabellen för 2010. Nån annan som sett den?

    • Nicklas skriver:

      Jag har hört ett rykte om att 707 är en mätbrevsbåt från 2010.

      • Peter skriver:

        Den som kolla tabellen kommer att upptäcker att det saknas en del andra båtar. rent gerellt kan jag säga att regelbåtar t.ex. SK30 har tagits bort.

        Sen finns en kategori båtar som har mekats söder som standardbåt så att det är svårt idag att veta vad som är standard. t.ex. genom byte av roder eller köl, ändringar av inredning, förstärkningar av olika slag, ändringar av rigg, ändringar av båtformen mm.

        båtar som saknar kappseglingsresultat (inrapporterat) under många år kommer också tas bort från tabellen och hänvisas till mätbrev.

  5. Stefan K skriver:

    Hej!
    Snabbt o snyggt jobbat Nicklas!
    Svea o RJ85 höjda, det var kanske på tiden att SSF ”hittade” RJ också. Många äldre båtar har fått sina LYS på ”Dacrontiden” o bara hängt med i tabellen. Säkert samma med My.
    X-34 sänkt det är nog inte så märkligt för denna ”fockbåt”.
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  6. jimq skriver:

    Jag var kanske lite för elak. Måste nog tillstå att nya SRS är ett steg i rätt riktning.

  7. Mats Persson skriver:

    Stefan!!

    Du kan låna MYn och kappsegla med i år om du tror att den blir en kul lysracer med 1,02 i lys? Jag har ju 1% högre lys eftersom jag har mindre fock och större storsegel än standard. Ring bara om du vill låna den. Jag kommer inte att sjösätta den utan den blir kvar på land. 606 är annars en mycket bättre lysbåt om man vill segla nåt liknande, men jävligt blöt jmf med MYn. 606 går ju mkt bättre på kryss, både högre och fortare, och så fort man lättar på skoten så planar ju 606orna iväg. Men vem fan vill segle 606?? Nej tack!
    Jävla röta att jag inte beställde nya segel! MYn är död!!!

    Undrar förresten vem som seglade upp MY-lyset förra året, med tanke på att jag inte kappseglade alls med båten under 2009? Den låg i spat ett tag på vårkanten och sen har den fått högre lys genom att stå på land resten av seglingssäsongen. Det är bra jobbat!

    Död MY bytes mot nåt annat kul, helst med sänkköl och regad trailer. Helst en båt UTAN lystal.

    • Erik Barkefors skriver:

      Jag tycker att My har ett fint skrov och det finns säkert fortfarande vindar som passar den. Du får väl kika på Albin 57. Den är trailerbar och har ett ”försumbart” LYS/SRS-tal på 0,89. Och nu får den ju vara med på Arkö Runt för OXSS sänkte gränsen från 0,90 till 0,88 efter att Triss Norlin (0,89) vunnit ;-)

    • Peter skriver:

      My 1,01 606 1,03 2% skillnad

    • StefanK skriver:

      Tjena Mats det är många båtar som sällan är med på race o fått sina LYS på ”dacrontiden” o som kanske ligger lite fel.
      Brorsans J-24 hade 1,03 från början. Nu är det 1,11 (inte helt hans förtjänst.. :-).
      Jag har faktiskt ingen aning om just My men det är kanske fler som varit duktiga än ni.
      Jag har f.ö. aldrig varit med på nå´n segling där en My har deltagit.
      Om ni har gjort om standardbåten med andra segel så är det ju ingen My längre o då kanske ni redan har rätt LYS i ert certifikat?
      O ni hade ju kommit bland toppbåtarna även med +2% på Byxkroken 2008 (Asdf inlägget), så inte kan väl en My vara ”död” bara för detta?
      Vi fick en höjning med 4% på vår Banner 28, men det tyckte förståss alla andra var helt OK då.
      Nu såg jag att RJ85 fick +2%, det funkar nog skitbra ändå. Göran Andersson som vann NySS familjesegling i höstas hade vunnit utan problem trots +2% extra.
      LYS har ju också en felmarginal på +/- 2% säger SSF tekniska kommitten.
      606, Express, Soling entyp kanske vore nå´t så slipper man SSF:s LYS-kommitte.
      Vi se´s vid skjulet!
      //Stefan

  8. Mats skriver:

    MYn hade lyscert när jag köpte den och den har haft det i säkert 10 år. Den har legat 1% högre än orginal-MYn eftersom Roffe köpte den som ”vrak”. Sen fixade han mast med rätt höjd och segel som han hade, dvs starbåtssegel. Så det blev starbåtsfock och för att kompensera för den extremt lilla focken, jmf med standarfock så blev det längre bom och nedskuren starbåtsstor. Dvs annan rigg och högre lys, men i stort sett samma yta i krysstället. Så jag kommer självklart att även i fortsättningen ligga 1% över standardbåt.
    Jag har seglat den båten så otroligt mycket så jag vet att jag har väldigt bra koll på vad den går för, och 1% under 606 känns VÄLDIGT fel. Dom är inte ens lika i skrovfomen. MYn är en fet bulle jämfört med 606an. Tack vare det så kan man segla den i vågor iförd kortbrallor och T-shirt istället för att sitta i regnställ i en 606. Det är en av fördelarna. Eftersom den är så otroligt fet så tar den inte in vatten ens om den lägger sej omkull extremt mycket, till skillnad från 606 som blir vattenfylld på någre sekunder så fort det börjar luta för mycket, det är en annan fördel. Så 606 går bort. Express har jag seglat lite grann och det räckte bra. Soling sänker man i rejäla vågor om man har lite otur. Den går åxå bort för jag gillar hård vind och stora vågor och spinnaker : ) jag lånade en H-båt en höst för jag tänkte att det kanske är båten för mej, men icke! Den va skittråkig! IF har jag haft i 3 veckor och det räckte för att jag skulle bli spyfärdig. CB66-blött blött blött=helt fel!!Jag vill ha en båt som man kappseglar på 2 pers, och den ska gå lika bra att segla själv med spinnaker i nästan alla vindar. För så mycket som jag seglar så finns det ingen möjlighet att hitta en gast som vill offra lika mkt tid i båten. Så minst 90% av all tid i båten är ensamsegling och då ska man kunna använda alla segel i alla vindar fast man är själv så man kan grejorna i sömnen och inte behöver fundra på nånting, och sen när gasten kommer på för att rejsa så blir det bara lite mer vikt på kanten och 2 händer till som kan dra i snörena, och kanske lite roligare. Så det är jävligt svårt att hitta en lämplig båt som funkar på dom sätt jag vill. Den ska vara så lätt så man kan ta med den efter bilen åxå, så urvalet är begränsat.
    suck…… jag fattar inte varför mina båtar alltid får höjt lys :(

    Ja stefan, vi ses vid skjulet. Jag kommer att ligga i skinnsoffan och deppa och fundera ut vilken båt jag ska höja lyset på nästa gång.
    Fast jag tror att jag skiter i att kappsegla i år. Jag blir bara sååå trött när det alltid blir så här. Nu har jag 2 värdelösa båtar som är sönderseglat lys på.
    Så alla som tror sej veta att det är så jävla enkelt att vinna allt man ställer upp i bara man har en liten båt är välkomna att låna båt och kappsegla/vinna med. Jag ser fram emot att se resultatet : )

    Jag ska börja skrota båten så fort det blir lite varmare. Det finns ju en hel del prylar att använda till nåt annat kul : )

    Ang byxelkroken så hade vi sjukt bra flyt på lördagen, och på söndagen när det blåste lite mer så var placeringen inte direkt nåt att vara stolt över. Jag har seglat bxkrk1 4 år och inte kommit sämre än 13:de nåt år, så väljer man bara en lite skitbåt så är det hur lätt som helst att komma först : ) eller bland dom bästa : )
    Däremot tjörn runt året innan gick hyggligt fast det blåste 12-15 meter.

    Stor gul blomlåda (6x2m) bytes mot sänkkölsbåt

    • Stefan Kindeborg skriver:

      Mats det verkar ju konstigt med höjningen men jag vet inget om My. Har aldrig varit o tittat på en sådan. Inte sett någon på banan. SSF måste rimligen ha gjort sin bedömning på en My standardbåt och inte på din med lite annan rigg. Det är ju isåfall jäkligt ojuste mot dom som har standarbåten. Nå´n j-a koll måste dom väl ha när man ändrar SRS/LYS?
      Gå in på Blur.se o fråga PelleL eller MiniMe, dom jobbar tydligen med SRS-LYS o brukar svara på frågor.

      BÅde NF och Contrast33 har strikta klassregler o det går inte att ändra nå´t alls. Dehlern samma där det går inte att förlänga bomliket 5mm då är det inte en standardbåt längre.
      Mina båtar åker också upp i Lys.. :-( (Också Nicklas Express har gått från 1,08 till 1,12).
      Banner 28 flyttade sig från 1,10 till 1,18, NF:en fick +2% till 1,12 bara för att vi seglade genua vilket var standard på vår NF (det året totalvann vi Arkö-Runt.. med nytt höjt LYS :-). Contrast 33 åkte upp samma år som vi köpte den. Den började sin ”vandring” från 1,12 o nu 1,16. Dehlern med 1,25 har inte åkt upp än men efter 2 Arkö-R i topp 10-gänget så är det nog bara en tidsfråga.. o vi har bara börjat den mödosamma intrimningen som normalt tar flera år utan sparringbåtar.
      Det är nog bara att gilla läget med LYS. Alternativet är entyp!
      Som Erik skrev så är nog Triss Norlin och Albin 57 bra objekt än så länge iallafall.. Janne Dalhäll var skitnära att vinna NySS Familjerace 08 med Trissen o den såg inte särskilt upphottad ut alls. Finns mycket att göra skulle jag tro.. innan dom höjer den också.
      Nästa år så måste alla ha ett LYS-certifikat. Det ställs högre krav på LYS nu än tidigare när man t.o.m. kör Gotland Runt i LYS. Frågan är bara om det blir fler som kommer till start totalt sett? Det får väl framtiden utvisa, jag är lite tveksam.
      Entyp!
      Varför inte Express? Det är en riktigt bra båt och tuff klass.

      //SK

      • Dumle skriver:

        Klassbåtar – 606, Express, IF och Maxi 77 får inte höjt…
        Det snackas om dacron osv… Maxi får du segla med va typ som helst…
        Försöker Seglarförbundet straffa icke klassbåtar.

  9. Erik Barkefors skriver:

    Ett sundhetstecken är att de både höjer och sänker LYS/SRS-tal och när det gäller jollar så har det tydligen sänkt upp mot ca 20 steg i något fall. Kanske lite hopp för PO Svensson i Oxelösund med Poseye som inte klarat att segla upp till 1,25. Vi får hålla tummarna för att han får ett mer realistiskt tal på sin 7-metersbåt. Verkar 1,12 bra?

  10. Pingback: Har ni koll på SRS? «

  11. There’s defijnately a lot tto find out about
    this subject. I lkve all thhe points you’ve made.

  12. Mwp.Mx skriver:

    This really is fascinating, You’re a very knowledgeable tumblr. We have registered a person’s feast and appear ahead so that you can throughout search of additional of this fantastic write-up. Furthermore, We’ve shared your internet site in my internet sites

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.